סגור
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט (צילום: bigstock)

תזכיר חוק חדש: בקשות בתחום האפוטרופסות יאושרו ללא צורך בפנייה לבית המשפט

התיקון לחוק שטרם נכנס לתוקף, צפוי לקצר משמעותית את זמן הטיפול בבקשות מאפוטרופוסים (כמו הורה לקטינים). כמו כן הוא נועד להוריד עומס ממערכת המשפט וכן להקל על אלמנות וקטינים שהתייתמו במלחמת חרבות ברזל

שר המשפטים יריב לוין פרסם אתמול (ד') להערות הציבור תזכיר חוק חדש בתחום הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שמטרתו לצמצם משמעותית את משך הטיפול בבקשות המוגשות בהסכמה, להוריד עומסים ממערכת המשפט וכן להקל על מי שמשמשים כאפוטרופוסים לקטינים.
במסגרת החוק החדש שטרם נכנס לתוקף והערכה כי ייכנס לתוקף בשנה הקרובה, האפוטרופוס הכללי, עו"ד בן ציון פיגלסון יוכל להעניק אישור מנהלי לבקשות של אפוטרופוס, מיופה כוח או הורה לקטין ללא צורך באישור בית המשפט, כאשר מדובר באישורים לפעולות משפטיות או פעולות של הורים ביחס לילדיהם הקטינים. בין היתר, התיקון צפוי להקל על טיפול ברכוש של קטינים שהתייתמו מאחד או יותר מהוריהם במהלך מלחמת חרבות ברזל.
הקושי שתזכיר החוק בא בין השאר לתת לו מענה הוא שכמעט כל פעולה בנכסי קטין דורשת אישור של הרשויות ושל בית משפט וזה עלול להקשות מאוד על ההורה הנותר. אם למשל, ההורה הנותר (למשל האלמנה) רוצה למכור את דירת המגורים ולעבור להתגורר ליד בני משפחה אז על מכירת הדירה ורכישת דירה חדשה יש לקבל אישורים מהרשויות כי מעורבים בעסקה קטינים. זאת בהנחה ואב המשפחה שנהרג לא הותיר צוואה ורכושו מתחלק על פי חוק חצי לאלמנה וחצי לילדיו. כמו כן, אם לבני הזוג היו כספים מושקעים, בהעדר צוואה שהעבירה את כל הרכוש לאלמנה, כל פעולה שצריכה להיעשות - לרבות משיכת כספים למחייה של ההורה הנותר והילדים, יש צורך לפנות לבית משפט, והאפוטרופוס הכללי הוא צד להליך. מדובר בבירוקרטיה וקושי נפשי שתזכיר החוק הנוכחי צפוי להקל בהם.
תזכיר החוק החדש אף צפוי לקצר משמעותית את משך זמן הטיפול בבקשות אפוטרופוסים ולחסוך זמן שיפוטי רב המוקדש לכך: כיום מתקיימים כ-7,000 הליכים שיפוטיים מידי שנה לאישור בקשות אפוטרופוסים, אולם מרביתם מוגשים בהסכמה ובית המשפט מאשר את הבקשה ללא דיון. על פי תזכיר החוק החדש, הבקשה תוגש לאפוטרופוס הכללי, ורק במידה ולדעתו אין לאשרה או שישנה התנגדות, הבקשה תועבר להכרעת בית המשפט.
על פי הערכות, שינוי זה צפוי להקל על 80% מההליכים ולקצר את זמן הטיפול בהן בכ-50% לפחות כך שיעמוד על 2-3 חודשים בלבד. בנוסף, החיסכון המשקי בעלויות כתוצאה מצמצום ההליכים המשפטיים הנ"ל יסתכם, על פי הערכה, בסך של כ-25 מיליון שקל בשנה, לצד חיסכון של אלפי שעות זמן שיפוטי.
מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד מסר כי "משרד המשפטים פרסם תזכיר חוק זה במטרה להוריד עומסים ממערכת המשפט ולצמצם את משך זמן הטיפול בבקשות המוגשות על ידי אפוטרופוסים וכן להקל על מי שמשמשים כאפוטרופוסים לקטינים, ובהם קטינים שהתייתמו לאחרונה מהוריהם במלחמת חרבות ברזל".