סגור
OPC תחנת כוח של   ב שליטת איש ה עסקים עידן עופר  ב חדרה
תחנת כוח של OPC בחדרה (צילום: אתר החברה)

פוליטיקה לפני הכל: הממשלה מעכבת את תחנות הכוח החדשות בחדרה וכפר סבא

הרחבת תחנת OPC בחדרה נפסלה ותחנת ריינדיר שבין כפר סבא לקלקיליה חוזרת לדיון נוסף בוועדות התכנון, כך נקבע בישיבת הממשלה היום. לאישור תחנות הכוח משמעות גדולה עבור התחרות בשוק וירידת מחיר חשבון החשמל עבור האזרחים. לאחרונה שכרה ריינדיר את שירותיו של עורך הדין של נתניהו, עמית חדד

הפוליטיקה ניצחה בשנית והממשלה מעכבת את תחנות הכוח החדשות: ההרחבה של תחנת OPC בחדרה נפסלה ותחנת ריינדיר שבין כפר סבא לקלקיליה חוזרת לדיון נוסף בוועדות התכנון. ההצבעה התקיימה היום (ד') כחלק מישיבת הממשלה לאחר שזו נדחתה מיום א', לאור המצב הביטחוני והמתקפה מאיראן. לא מן הנמנע שההחלטה תתגלגל לבג"ץ. לאחרונה שכרה ריינדיר את שירותיו של עורך הדין של נתניהו, עמית חדד. זאת, לאחר שבעבר התחייב נתניהו להתנגד להקמת תחנת הכוח.
ההצבעה על תחנות הכוח עלתה לממשלה כבר במאי 2023, יחד עם ההצבעה על הקמת תחנת הכוח קסם שליד ראש העין והרחבת תחנת הכוח דוראד שליד אשקלון. הממשלה בחרה לאשר רק את קסם ודוראד, בעוד שאת ריינדיר ו-OPC הוחלט להחזיר לדיון נוסף בוועדות התכנון.
הדיון בהקמת התחנות החדשות לווה בלא מעט לחצים פוליטיים בשנים האחרונות, בעיקר כנגד תחנת ריינדיר. כך למשל, בעת שישב באופוזיציה בתקופת ממשלת בנט-לפיד הצטלם ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו עם יגאל להב ראש מועצת קרני שומרון לשעבר ושי רוזנצוויג ראש מועצת אלפי מנשה על כך שלא יקדם את תחנות הכוח קסם וריינדיר (קסם לבסוף אושרה בממשלה במאי 2023 ובימים אלה מחכה להחלטת רשות החשמל על גובה התעריף בשביל לקדם את המימון להקמת התחנה). גם שר האנרגיה הנוכחי אלי כהן תועד בסרטון דומה ליד ראש מועצת אלפי מנשה עוד בטרם ידע כי יכהן בתפקיד שר האנרגיה - וטען כי יתנגד להקמת תחנת ריינדיר.
לאישור תחנות הכוח משמעות גדולה עבור התחרות בשוק החשמל: ראשית, אישור מספר רב של תחנות יאפשר למדינה לערוך מכרז ביניהן על תעריף הזמינות הנמוך ביותר לצרכן הישראלי – תעריף אותו מקבלות תחנות כוח עבור היכולת לספק חשמל בכל רגע נתון. גם אם בשל לחץ הזמנים והצורך להקים עוד תחנות כוח כבר בשנים הקרובות לא ייערך מכרז בין התחנות על תעריף הזמינות, אישור של מספר תחנות כוח יאפשר להגדיל את התחרות גם על המחיר שהתחנות מוכרות בו את החשמל המופק, הנקבע על ידי מכרז אוטומטי שנערך בכל חצי שעה בחברת ניהול מערכת החשמל נגה, והחשמל נרכש מהתחנה שמציעה את המחיר הנמוך ביותר בהתחשב במגבלות גיאוגרפיות.
מרבית גורמי המקצוע בממשלה תומכים בהקמת תחנות הכוח. בשבוע שעבר פירסמה הממונה על התחרות מיכל כהן חוות דעת לפי אי-אישור הקמת התחנות עלול להוביל לעלייה בתעריף החשמל לצרכן הישראלי: "החלטת ממשלה שתמנע את אישור התוכניות צפויה לפגוע ביעילות הקמת התחנה הנוספת באזור (קסם שליד ראש העין, ע"מ) ועלולה להביא לייקור עלויות הפעלתה עבור הציבור". גם במשרד האוצר מסכימים עם עמדתה של כהן (הממונה על התחרות).
משרד האנרגיה טרם הביע רשמית את עמדתו בנושא הקמת התחנות. לפני הדיון בות"ל בחודש שעבר שלח מנכ"ל המשרד יוסי דיין מכתב בו ביקש לדחות את הדיון בשלושה חודשים על מנת לאפשר למשרד לגבש עמדה עדכנית ביחס להקמת התחנות. עם זאת, העובדה שאלי כהן (שר האנרגיה) הצהיר על כוונתו להתנגד להקמת ריינדיר עוד בטרם ידע שיתמנה לתפקיד שר האנרגיה מטילה ספק ברצון המשרד לגבש עמדה מקצועית בנושא, אלא בעיקר בדחיית הדיון עד למועד שבו הצורך בהגדלת כמות תחנות הכוח בישראל תחייב הקמה של תחנות אחרות ותפגע בתחרות.
התנגדות תמוהה במיוחד להקמת התחנות היא של שרת התחבורה מירי רגב. לפי רגב, הקמת ריינדיר תוביל לפגיעה בהקמת מחלף שיחבר את השומרון לכביש 6. עם זאת, גם לפי ועדות התכנון וגם על פי עמדה ששלח שי קדם, מנהל אגף בכיר תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, הקמת התחנה לא תפגע בהקמת המחלף. מעבר לכך, בחוות הדעת ששלח קדם טען כי הקמת המחלף יפגע בתנועה בכביש 6, ללא קשר להקמת התחנה: "לאחר התעמקות בסוגיה והיוועצות עם גורמי המקצוע השונים בחברות ועם יועצים לאגף, עולה כי קידום תחנת הכוח המזרחית לא יפגע בישימות עתידית של פרויקטי משרד התחבורה במרחב (הרחבת דרך מס' 444 ודרך מס' 55 ומחלוף החיבור בין שתי הדרכים), וכן לא יפגע בישימות חיבור הדרכים לדרך מס' 6 באמצעות מחלף חדש ככל שיוחלט על קידומו".
להתנגדות של רגב הצטרפה גם השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן. משרדה מתנגד בשנים האחרונות להוספת תחנות כוח מזהמות בישראל, וטוען שאין בכך צורך, שכן ניתן להסתמך על שיעור גדל של אנרגיה מתחדשת לצד תשתיות אגירה. סילמן אמנם לא נימקה לעומק את התנגדותה בבקשתה לקיים בנושא דיון בממשלה, אולם במשרדה טוענים כי מאז שהתקבלה החלטה להחזיר את התחנה לות״ל, לא הוצגו בפני הממשלה כל נתונים המצדיקים הקמה של תחנת כוח נוספת.
שעה שבמשרד האוצר טוענים כי בעשור הבא יידרשו עוד 10 תחנות כוח מזהמות חדשות בישראל כדי לענות על צרכי גידול האוכלוסייה, ברשויות המקומיות תוהים מדוע ברירת המחדל היא לרוץ ולהקים תחנות כוח להן השלכות סביבתיות ובריאותיות כבדות, בעוד הממשלה לא עושה כמעט דבר ומתייחסת כמובן מאליו לכישלונה במעבר לאנרגיה מתחדשת. למעשה, כיום אף אחד מהרגולטורים לא מאמין שישראל תגיע לייצור של 30% אנרגיה מתחדשת בסוף העשור כפי שהתחייבה הממשלה - שיעור נמוך ביחס למדינות המערב, וגם למדינות המקיפות את ישראל.
14 רשויות מקומיות באזור השרון והשומרון התאחדו כדי להיאבק נגד הקמת תחנת הכוח ריינדיר. אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה לכלכליסט כי ״לא צריך להקים תחנות פוסיליות מזהמות כשבישראל יש שפע של שמש ואפשר לעשות סולארי, כמו שעושים גם במדינות פחות מפותחות מישראל. נחנו מציבים אצלנו לוחות סולאריים על כל המבנים הציבוריים ומנגישים את הרגולציה לתושבים כדי שיציבו אצלם פאנלים סולאריים על הגג. יש לנו תוכנית לייצור של כמה מאות מגה וואט. אנחנו נייצר את החשמל הזול ביותר והבריא ביותר למדינת ישראל. שילכו איתנו. אפשר לעשות מרכזי אנרגיה סולאריים בכל גוש דן במקום. אם בקרלה שבהודו יכולים, גם אנחנו יכולים. דחיית אישור תחנת הכוח ריינדיר היא החלטה נכונה ואחראית, שמקדמת את מדינת ישראל לעבר אנרגיה ירוקה, ושומרת על ביטחונם, בריאותם ואיכות חייהם של תושבי המדינה. אנחנו מקווים מאוד שההחלטה בנושא לכשתגיע שוב להצבעה תוכרע על ידי הממשלה, שתשים את טובת הציבור לנגד עיניה, ולא על ידי גורמים זרים בעלי אינטרסים כלכליים.
בריינדיר, אמנם, לא מרימים ידיים בקלות. בחודשים האחרונים ניסתה החברה לדחוף ולשכנע את שרי הממשלה ואת גורמי המקצוע במשרדים השונים. החברה אף גייסה לשורותיה בחודש שעבר כמנכ״ל את יאיר זילברשטיין, מי שמכהן במקביל כיו״ר החברה הממשלתית עמידר. על מינויו נמתחה ביקורת, וראשי הערים בשומרון ובשומרון טענו כי הוא מכהן כיו״ר של חברה ממשלתית ומתוקף כך יש לו נגישות לשרים ולפקידי ממשל, בזמן שבמקביל הוא משמש מנכ״ל של חברה מסחרית שמטרתה להשיא רווחים ולא לדאוג לטובת הציבור ללא פניות. ל״כלכליסט״ נודע כי ריינדיר לא הסתפקו בכך, וגייסו לאחרונה כאמור את עו״ד עמית חדד, עורך הדין של נתניהו, ליועץ משפטי לחברה. נתניהו הכריז בעבר כי תחנת ריינדיר לא תוקם, לאחר לחץ של ראשי רשויות בשומרון.