• תפריט
דעות

הרפורמה במוסכים: החתולים ימשיכו לשמור על השמנת

במקום להתיר את התלות של המוסכים בחברות הביטוח, הרפורמה ממציאה אותה מחדש בשם אחר

תומר הדר 08:3230.01.17
המפקחת על הביטוח דורית סלינגר פרסמה בסוף השבוע טיוטת עקרונות לרפורמה במוסכי ההסדר. לא מדובר ביוזמה חדשה: מערכת היחסים הסבוכה והבעייתית בין שמאי הרכב, חברות הביטוחומוסכי ההסדר נחשפה כבר לפני חצי שנה ב"כלכליסט". זאת, לאחר שבמסגרת חוק רישוי רכב הגיעו משרד האוצר ומשרד התחבורה להבנות על ביטול רשימות השמאים של חברות הביטוח, יצירת מאגר שמאי רכב וביטול רשימות מוסכי ההסדר. כל אלו כלולים בטיוטה שפרסמה סלינגר.

 

על פי הטיוטה, רשימות השמאים של חברות הביטוח יבוטלו לטובת מאגר כללי ומבוטחים יוכלו לבחור שמאים על סמך המלצות והיכרויות או לחילופין ממאגר של המדינה. בנוסף, כל מוסך שיעמוד במה שבאוצר מגדירים כ"קוד אתי" יוכל לשמש כמוסך הסדר. גם כאן, המבוטחים יוכלו לבחור בעצמם במוסך על סמך דירוג שיופיע באתרים של חברות הביטוח.

 

דורית סלינגר הממונה על שוק ההון דורית סלינגר הממונה על שוק ההון צילום: אלכס קולומויסקי

 

בפועל, הסידור החדש משמר את הסדר הישן. לפי הרפרומה, המבוטחים יוכלו לבחור שמאי לפי המלצה. קשה לדעת מיהם אותם מומחים לעינייני שמאים שחשים צורך להמליץ על שמאי שאיתו עבדו לאחרים. ובהיעדר המלצה, החלופה היא מאגר השמאים של חברות הביטוח. כלומר, החתול ימשיך לשמור על השמנת.

 

הטיפול של הרפורמה בעניין מוסכי ההסדר ייצור מצב שבו במקום לחסל את המעמד הבעייתי הזה, חברות הביטוח ייצרו אותו מחדש תחת שם אחר. לפי הטיוטה, כל מוסך שירצה יוכל להפוך למוסך הסדר, אך בפועל התלות בין המוסכים לחברות הביטוח תמשיך להתקיים. חברות הביטוח הן אלו שיקבעו למוסכים אילו חלקים להתקין ובאילו עלויות. כך, מוסכים שלא יישרו קו עם חברות הביטוח לא יוכלו לעבוד איתן, בעוד שאלו שיסכימו יהפכו בעצם למוסכי הסדר, לא בשם אך בהחלט במהות.

 

בעיה נוספת נוגעת לשיטת הדירוג ‑ הן של השמאים והן של המוסכים. קשה להבין מהטיוטה שפורסמה באמצעות אילו קריטריונים תיקבע איכותו של כל שמאי ומוסך, פרט להסתמכות על סטנדרטים רופפים למדי של איכות, שלא ברור כיצד ייאכפו.

 

אם לא די בכך, הרפורמה אינה מטפלת כלל באחת הבעיות החמורות ביותר שיצרו מוסכי ההסדר: תיקונים בעלויות זולות. מדובר בתיקונים שנעשים במוסכי הסדר, שמרבים להשתמש בחלקי חילוף משומשים ובעלויות עבודה זולות. זאת, בעוד שמוסכים שאינם מוסכי הסדר משתמשים בחלקי חילוף מקוריים ומעסיקים כוח עבודה מנוסה יותר. להערכת גורמים בענף וגם במשטרה, לעתים קרובות העבודה של מוסכי ההסדר היא באיכות ירודה. עד כה, פעלו בישראל כמה מאות מוסכי הסדר. במצב החדש יוכלו לפעול כמה אלפי מוסכי הסדר, בחסות חברות הביטוח.

 

אתמול, לאחר שנחשפו הפרסומים בנושא הרפורמה, נציגי איגוד המוסכים ונציגי איגוד השמאים הביעו אי שביעות רצון גורפת. השמאים טענו כי המנגנון המתוכנן לבחירת שמאי באופן אקראי יהיה "מסורבל" ולא יציע יתרונות לציבור, בעוד שבחירת שמאים דרך חברות הביטוח תבוצע דרך רשימה ‑ בדיוק כמו המצב כיום. בצדם של נציגי המוסכים נטען כי יווצר מצב שבו תיקונים יבוצעו רק במוסכי הסדר מזן חדש, ושעל מנת להיכלל ברשימה יצטרכו המוסכים לעמוד בתנאים של חברות הביטוח.

 

 

ספר התקציב 2017-2018 - גרסת כלכליסט 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x