$
דעות

פרשנות

טיים וורנר תקבל גישה למסכי הסלולר של מיליוני אמריקאים

מנכ"ל AT&T התיישב לשולחן המו"מ עם מנכ"ל טיים וורנר חמוש ברעיון חדשני: למה לשלם לאחרים עבור תכנים אם חברת התקשורת יכולה לשלוט בכל השלבים בתהליך

נמרוד צוק 08:4625.10.16

כדי להבין את עסקת הענק במסגרתה רכשה חברת התקשורת AT&T את אימפריית המדיה של טיים וורנר בסכום של 85.4 מיליארד דולר, צריך לחזור שנתיים אחורה, לעסקה אחרת: הרכישה של AT&T את ספקית הטלוויזיה בלוויין דיירקטיווי (DirecTV), תמורת 48.5 מיליארד דולר.

המטרה האסטרטגית של הרכישה נחשפה לפני חודש, אז הכריזה AT&T כי תשיק עד סוף השנה שירות טלוויזיה בסטרימינג תחת אותו המיתוג, בשם DirecTV Now. השירות יציע יותר מ־100 ערוצי תוכן ויתחרה בשירותים כמו נטפליקס, אמזון פריים וידאו, הולו וסלינג TV.

 

טיים וורנר טיים וורנר

 

בשעה שהחברה עמלה על סגירת הסכמי התוכן עבור השירות החדש, עלה במוחו של המנכ"ל רנדל סטיבנסון רעיון מרחיק לכת עוד יותר: למה לשלם לאחרים תמלוגי עתק עבור סדרות, סרטים ותוכניות, אם AT&T יכולה להיות גם הבעלים של התוכן, ולשלוט בכל השלבים הקריטיים בתהליך. הלכה למעשה להיות זאת שמפיקה, מפיצה, מספקת ללקוחות את תשתיות התקשורת, גובה דמי מנוי ותמלוגים ומוכרת שטחי פרסום. סטיבנסון מצא אוזן קשבת אצל ג'ף ביוקס, מנכ"ל טיים וורנר המחזיקה באולפני הקולנוע והטלוויזיה הגדולים בעולם ובמותגי תוכן יוקרתיים כמו HBO ו־CNN, ובאוגוסט האחרון נתפרה היצירה של מה שמסתמנת כמפלצת מדיה ותקשורת אדירת עוצמה, עם שווי שוק משולב של יותר מ־300 מיליארד דולר.

 

השם AT&T מזוהה בעיקר עם שרותי תקשורת קווית וסלולרית, והחברה היא אכן ספקית הטלפוניה הקווית הגדולה בארה"ב וספקית הסלולר השניה בגדולה אחרי ורייזון, עם 141.8 מיליון מנויים בארה"ב ומקסיקו (נכון לרבעון השני השנה). עסקי הסלולר שלה אינם רעים, עם צמיחה עקבית שהגיעה ל־14% ב־2015, אבל סביר כי החברה כבר רואה באופק את הרוויה בשוק הסלולר האמריקאי שתעצור את הצמיחה שלה. משום כך היא מנסה כבר כמה שנים להרחיב את פעילותה לתחומים בעלי פוטנציאל רב יותר בטווח הארוך, כמו טלוויזיה, בתחילה עם שירות הטלוויזיה האינטרנטי U־Verse שהוצע למנויה הקווים אבל התקשה להתרומם, וכעת עם DirecTV, ספקית הטלוויזיה בתשלום השניה בגדלה בארה"ב אחרי קומקאסט, עם 25 מיליון מנויים.

 

החיבור בין נכסי התוכן של טיים וורנר, תשתיות התקשורת של AT&T ועסקי הטלוויזיה של DirecTV יאפשרו לה להציע חבילות משולבות שיעזרו לה להתרחב ולהפוך דומיננטית יותר בכל אחד מהשווקים בהם היא פועלת: להציע למנויי הסלולר תכני טלוויזיה זולים שיהפכו אותה אטרקטיבית יותר מוורייזון וטי־מובייל, ולצרף לחבילות התוכן שרותי תקשורת שימשכו לקוחות מקומקאסט ומחברות הכבלים, לדוגמה.

 

בנוסף, המיזוג הופך אותה מחברה אמריקאית בעיקרה שנכנסת בשנים האחרונות גם לשוקי אמריקה הלטינית, לענקית תקשורת בינלאומית. למותגי התוכן של טיים וורנר נוכחות חזקה כמעט בכל מדינה בעולם והכנסות משמעותיות מסינדיקציה בינלאומית. עם DirectTV Now היא תוכל להתחרות לא רק על 20 מיליון בתי האב בארה"ב נטולי הטלוויזיה בתשלום ועשרות המיליונים שבוחנים את האפשרות להתנתק מהכבלים היקרים לטובת תחליף אינטרנטי זול, אלא להתחרות ראש בראש מול נטפליקס ואמזון על המשבצת של שירות סטרימינג גלובלי, שהוא גם בית הפקה לתכני פרימיום.

 

גם לטיים וורנר, שעל פי הפרסומים סירבה בתחילה להצעה ונזקקה לשכנוע בדמות מחיר הגבוה ב־36% משווי החברה לפני הדיווחים על העסקה, אינטרס ארוך טווח במיזוג. היא אמנם לא מתקשה למצוא ערוצי הפצה לתכנים שלה, אבל נאלצת לשאת ולתת על התנאים עם רשתות שידור, חברות כבלים, רשתות בתי קולנוע וענקיות אינטרנט, וכעת תהיה ברשותה גישה ישירה לעשרות מיליוני מנויי לווין ומנויי סלולר, כמו גם למסכי הטלפונים של מיליוני האמריקאים הרוכשים את המכשירים שלהם דרך AT&T, דבר שיאפשר לה לחזק את נוכחותה בעולם המובייל ואת ההיצע של תוכן חינמי למשתמשים הצופים בפרסומות.

 

בפני המיזוג עומד עדיין המכשול הרגולטורי (שמנע ב־2011 מיזוג בין AT&T לטי־מובייל) כאשר קולות מודאגים כבר נשמעו משני המועמדים לנשיאות ארה"ב. בנוסף עומדת מעליו עננת המיזוג הכושל בין טיים וורנר ל־AOL, שנועד גם הוא לחבר בין ייצור התוכן להפצתו ונחשב בדיעבד לאחת מעסקאות הענק הגרועות בהיסטוריה. אם יצליח המיזוג, הוא עשוי להכניס את החברה לעשיריה הפותחת של החברות הציבוריות הגדולות בעולם, לחזק את התחרות בענף הסטרימינג ולהאיץ את טשטוש הגבולות בין הטלוויזיה למובייל. מצד שני, הוא ייצר אפקטים פחות חיוביים עבור הצרכנים, כמו צמצום הזמינות של חלק מתכני הפרימיום של טיים וורנר למי שלא ירצו להימנות על מנויי החברה, הוצאת מתחרות קטנות יותר מהמשחק או פגיעה רבה יותר בפרטיות הלקוחות על ידי שילוב מידע אישי ממקורות שונים למסד נתונים אחד שישמש להתאמת פרסומות לצופה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x