$
רכב

דו"ח ה-OECD על שוק הרכב: ישראל שוברת את שיא הצפיפות בכבישים

לפי הארגון הצפיפות בכבישי ישראל היא הגבוהה ביותר בין המדינות המפותחות ומגיעה למעל ל-2,500 רכבים לקילומטר כביש. עם זאת יש מקום לאופטימיות: המס הירוק השפיע באופן דרמטי על ירידת זיהום האוויר בין 2010 ל-2014

תומר הדר 12:0924.07.16

כבישי ישראל הם הצפופים ביותר מבין כל מדינות ה-OECD, כך עולה מדו"ח שמפרסם הארגון אודות שוק הרכב הישראלי. לפי עיקרי הדו"ח, אשר מנתח את נתוני 2014, ישראל היא המדינה היחידה בין מדינות ה-OECD שרמת הצפיפות בכבישיה מגיעה למעל ל-2,500 מכוניות לקילומטר של כביש. זאת בהשוואה למדינות אחרות כמו ספרד, שבשנת 2014 נרשמו בכבישיה פחות מ-1,500 מכוניות לקילומטר, או לטורקיה, שם נרשמו פחות מ-300 מכוניות ל-1,000 קילומטרים של כביש.

 

דו"ח ה-OECD מתייחס גם לנושא המסוי הירוק, אך במפתיע מתייחס אך ורק לנתונים אשר תקפים עד שנת 2015 – ואינו כולל את "שנת הזינוק" של ענף הרכב הישראלי – 2015, אז נמכרו מעל 250 אלף רכבים, או את העובדה שבשנת 2016 ימכרו בישראל מעל 270 אלף מכוניות חדשות.

 

פקק תנועה בכביש 1 (ארכיון) פקק תנועה בכביש 1 (ארכיון) צילום: מיקי אלון

 

הדו"ח קובע כי המסוי הירוק השפיע באופן "אדיר" על שיעור זיהום האוויר. לפי עיקרי הדו"ח, שכאמור אינו עוסק כלל בשנים הקריטיות לענף הרכב הישראלי – הנוכחית והקודמת, חלה ירידה מהותית בין השנים 2010 ל-2014 במכירות מכוניות מזהמות, מדרגות הזיהום העשירית עד ה-15.

 

יש להדגיש כי נתון זה אינו מנתח כלל את העלייה המטאורית שחלה בשנה שעברה והשנה במכירות רכבי כביש שטח, שחלקם הגדול נחשבים מזהמים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x