$
משפט

הסדר פשרה בייצוגית נגד סלקום: תחזיר ללקוחות 15 מיליון שקל

בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד סלקום נטען כי החברה מחייבת את לקוחותיה בתעריף גלישה גבוה לפני משלוח מסרון המתריע על חריגה מחבילת הגלישה. הצדדים הגיעו להסדר ביניהם שאושר ע"י ביהמ"ש ואלפי לקוחות יזכו לקבל חזרה כספים שנגבו מהם שלא כדין

יעל בן שלום 10:5611.07.16

לפני כחמש שנים הוגשה לבית המשפט המחוזי בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד סלקום. המבקש, שיוצג על ידי עוה"ד עמנואל גרוס ואורי פלד, טען כי רכש מהחברה מנוי עבור בתו שבמסגרתו נקבעה לה "חבילת גלישה". באחד מימי אוקטובר 2011 קיבלה הבת מסרון המודיע לה כי ניצלה 75% מחבילת הגלישה והיא תחויב מכאן ואילך "בתעריף מזדמן גבוה משמעותית".

 

בעקבות קבלת המסרון הפסיקה הבת לגלוש באינטרנט. למרות זאת, התברר כי היא חויבה ב"תעריף מזדמן" בסכום של 682 שקל. בבירור מול נציג החברה הוא אישר כי החריגה מהחבילה בוצעה לפני משלוח המסרון וכי לסלקום "אין אפשרות לערוך מדידה במהלך הגלישה אלא רק בסיומה".

 

בבקשה לאישור התביעה כייצוגית טען המבקש כי החיוב בתעריף הגבוה עוד בטרם קיבל הלקוח את ההודעה על ניצול חבילת הגלישה נוגדת את תנאי הרישיון של סלקום ומטעה את הצרכנים.

 

סלקום, שיוצגה על ידי עוה"ד ברק טל ורועי מסורי, טענה בתשובה כי תנאי הרישיון מחייבים אותה להודיע למנוי על ניצול 75% ו-95% מנפח חבילת הגלישה שלו "בסמוך ככל הניתן" למועד הניצול, ואין חובה לשלוח את ההודעה מיד כשהלקוח חוצה את רף חבילת הגלישה.

 

השופטת מיכל נד"ב השופטת מיכל נד"ב

 

לדבריה, לקוחות רבים עוקבים אחר נפח הגלישה מיוזמתם באמצעות פלטפורמות שהחברה מעמידה לרשותם וכך נמנעים מהחיוב הגבוה.

 

סלקום הדגישה כי בעיות טכנולוגיות מונעות את האפשרות לשלוח את ההודעות "בזמן אמת".

 

הבקשה לאישור התביעה כייצוגית לא נדונה לגופה מאחר שהצדדים ניהלו ביניהם משא ומתן והגיעו להסדר פשרה שהוגש לאישור בית המשפט בספטמבר 2014.

 

הצדדים סיכמו כי ההסדר יחול על כל לקוח שהחזיק בחבילת גלישה בישראל וחויב ב"תעריף מזדמן" בתקופה שממרץ 2011 ועד לאישור ההסדר בבית המשפט.

 

לקוחות אלה יקבלו פיצוי בשיעור של 65% מהסכום שנגבה מהם ביתר על ידי זיכוי בחשבונית החודשית או משלוח שיק (במידה שכבר אינם לקוחות החברה).

 

ההסדר הוציא מתחולתו מספר קבוצות וביניהן, לקוחות שהמשיכו לגלוש לאחר שקיבלו הודעה על ניצול חבילת הגלישה ולקוחות שכבר קיבלו זיכוי על חיוב "בתעריף מזדמן". עוד נקבע כי סכומים שבעליהם לא אותרו יועברו לתרומה.

 

בנוסף, סלקום התחייבה לשנות את המערכות הטכנולוגיות שלה ולהקפיד שההודעות על ניצול נפח הגלישה תישלחנה "בזמן אמת", במקביל להאטת מהירות הגלישה לאחר מיצוי החבילה, כך שהלקוחות לא יחויבו בתעריף מזדמן.

 

הלקוחות זכו

 

השופטת מיכל נד"ב מבית המשפט המחוזי מרכז-לוד מצאה את הסדר הפשרה "סביר והוגן" ואישרה אותו. לדבריה, ההסדר מיטיב עם המנויים הקיימים והעתידיים ומביא "לאכיפת הדין ולשמירה על שלטון החוק". בנוסף, הפיצוי הכולל

שסלקום התחייבה אליו בהסדר מגיע לכ-15 מיליון שקל – "סכום משמעותי" שיגיע ברובו לחברי הקבוצה ומביא לידי ביטוי את אלמנט ההרתעה.

 

בנסיבות אלה נתנה השופטת להסדר תוקף של פסק דין. היא גם אישרה את הגמול ושכר הטרחה שנקבעו בהסדר: המבקש יקבל כ-700,000 שקל ועורכי דינו כ-1.3 מיליון שקל.

 

לפסק הדין

 

• ב"כ המבקש: עו"ד עמנואל גרוס ועו"ד אורי פלד

• ב"כ המשיבה: עו"ד ברק טל, עו"ד רועי מסורי

 

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

 

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

 

באדיבות אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x