$
רכב

80% מהחברות לא מדווחות על עבירות תנועה

לפי נוהל 6, חברות שמחזיקות ב־40 רכבים ויותר מחויבות פעם בשנה לדווח למשרד התחבורה על תלונות שהוגשו נגד נהגיהן

תומר הדר 08:0714.06.16

נוהל 6 של תקנות התעבורה, המחייב חברות לעקוב אחר אופן הנהיגה של עובדיהן, אינו מיושם כראוי ברוב החברות בישראל, כך עולה מנתונים של עמותת אור ירוק. לפי הנתונים, כ־2,300 חברות וארגונים, המהווים כ־80% מכלל החברות והארגונים שמחויבים בדיווח, לא שלחו ב־2015 למשרד התחבורה את הדו"ח השנתי הכולל רישום תלונות נגד הנוהגים ברכביהם כפי שמתחייב מהחוק.

 

מדובר בנתון דומה לזה של השנה הקודמת, שבה רק 20% מהחברות שלחו את הדו"ח למשרד התחבורה. ב־2013 כ־90% מהחברות והארגונים בישראל לא העבירו את הדיווח למשרד. הנתונים מצביעים על כך שמרבית החברות מצפצפות על החוק ושמשרד התחבורה לא מתאמץ לאכוף אותו.

 

על פי חוק נוהל 6, שנכנס לתוקף ב־2012, כל חברה שמחזיקה בצי של 40 רכבים ויותר צריכה להדביק על כל אחד מהרכבים מדבקה ששואלת "איך אני נוהג?" ובה מספר טלפון מקוצר ומודגש להגשת תלונות; להפעיל מערכת לקבלת דיווחים שפועלת ברוב שעות היממה; לנהל את שירותי הדיווח בעצמה או דרך מוקד חיצוני; ולהגיש דו"ח שנתי למשרד התחבורה.

 

 צילום: תומר הדר

 

מבדיקות שערכו לאחרונה מתנדבי אור ירוק ב־49 מקומות שונים ברחבי הארץ, עולה כי 52% מכלי הרכב שנבדקו לא עמדו בקריטריונים הקבועים בחוק: מספר הטלפון המוצין במדבקות המודבקות על 15% מהרכבים הוביל למוקד טלפוני בלתי פעיל; ב־19% מהמקרים מספר הטלפון שהופיע על המדבקה לא היה מספר מקוצר; ב־40% מהמקרים המדבקה לא מוקמה בצדו השמאלי של הפגוש כנדרש בחוק; וב־4% מהמקרים הכיתוב במדבקה היה בלתי קריא.

 

ממנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב נמסר: "משרד התחבורה לא אוכף את החוק שיזם, והמסר שעולה מכך הוא זלזול בחיי אדם. משרד התחבורה לא דורש מהחברות לדווח על פעולות נגד נהגים שעברו באור אדום, חצו קו לבן או נהגו באלימות בכביש. מעבר להתנהלות שלטונית לא תקינה, אותם נהגים ממשיכים לנהוג ולסכן את החיים של כולנו בכל יום. משרד שאחראי על הבטיחות בדרכים חייב לדרוש מאותם ארגונים לקיים את החוק ולדווח".

 

ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד לא יזם את נוהל 6, אלא הח"כ לשעבר זאב בילסקי. המשרד מיישם את הנוהל ובוחן את האפקטיביות שלו במקביל".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x