$
רכב

אפקט דיזלגייט: הצרכנים באירופה מאבדים אמון בדיזל

לאחר שנחשף שפולקסווגן זייפה נתוני זיהום ברכבי הדיזל שלה, נרשמה בשוק הרכב האירופי צניחה במכירות. באפריל האחרון התכווץ נתח השוק של הדיזל באירופה לפחות ממחצית

תומר הדר 08:2230.05.16

פרשת דיזלגייט של פולקסווגן שהתגלתה בשנה שעברה ושלחה את תעשיית הרכב העולמית למערבולת של חקירות, פיתוחי דגמים חדשים וטכנולוגיות חלופיות, משנה גם את דפוסי הצריכה של הלקוחות בשוק הרכב האירופי. הצרכנים האירופים, לשעבר מעוז רכבי הדיזל, מתחילים לשקול מחדש רכישה של מכונית בעלת מנוע לוגם סולר.

הצטמקות מתמשכת של נתח השוק

פורשה קאיין דיזל פורשה קאיין דיזל צילום: יצרן

 

לפי נתונים שבידי פירמת האנליסטים LMC Automotive, המתמחה בניתוח שוק הרכב העולמי, מאז תחילת העשור ועד השנה הנוכחית תפסו המכירות של מכוניות בעלות מנועי דיזל יותר ממחצית מהשוק האירופי. אלא שבשנה הנוכחית השתנתה המגמה באירופה: יותר ויותר לקוחות מעדיפים מכוניות בעלות מנועי בנזין, או לחלופין בוחנים רכישה עתידית של מכוניות בעלות מנגנוני הנעה אלטרנטיביים (היברידיים).

 

בפועל, בארבעת החודשים הראשונים של 2016 צנח נתח השוק של רכבי הדיזל באירופה ב־2.2% לנתח של 50.1% מהשוק. אף שחודש מאי טרם הסתיים, לפי הערכות צפוי נתח השוק של מכוניות הדיזל להמשיך בהצטמקות.

 

הנתונים של חודש אפריל האחרון הציגו לראשונה צניחה של רכבי הדיזל ל־49.7% מהיקף המכירות בשוק הרכב באירופה. את עיקר הפגיעה במכירות רכבי הדיזל, לפי LMC Automotive, ספגו יצרני הדגמים הקטנים: מכוניות קומפקטיות, מכוניות מיני, מכוניות סופר־מיני ומיניוואנים קטנים.

 

לעומת זאת, בקרב הדגמים של מכוניות המנהלים, בייחוד הגדולות — פלח שוק שנשלט באירופה באופן מסורתי על ידי מנועי דיזל (מעל 80%) — כמעט לא נרשמה ירידה במכירות.

 

הסיבה לכך היא שלמרות צריכת הדלק ועלויות התחזוקה של רכבים יקרים אלה, לרכבים בעלי מנוע דיזל עדיין יש יתרון כלכלי מוחץ עבור הצרכן האירופי במידה כזו שבחירה ברכישה של רכב מקביל בעל מנוע בנזין היא צעד לא כדאי.

 

מעריכים שהצניחה תיבלם בשלב מסוים

 

לפי ניתוח של פירמת האנליסטים H.I.S Automotive, המתמחה בניתוח שוק הרכב העולמי, המכירות של רכבים בעלי מנועי דיזל אכן נמצאות בירידה, אך מדובר בירידה שצפויה להיעצר בשלב מסוים — הן לנוכח יתרונותיו של הדיזל בכל הקשור בצריכת דלק, והן לנוכח פיתוחים טכנולוגיים הצפויים בעתיד להפוך את מנועי הדיזל לאטרקטיביים יותר.

 

לפי נתוני H.I.S Automotive, בשנת 2027 צפויים רכבי הדיזל באירופה להוות 35% מהיקף השוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x