$
דו"ח מבקר המדינה 2016
דו"ח המבקר 2016 גג עמוד

דו"ח המבקר

המשרד להגנת הסביבה הזניח את הטיפול בחומרים מסוכנים

מדו"ח המבקר עולה תמונת מצב מדאיגה: לפי הערכת כותבי הדו"ח כ-5% מהעוסקים בחומרים מסוכנים פועלים ללא היתר רעלים בתוקף, מנהלי מחוזות אינם מבצעים סיורי פתע למטרות פיקוח והתיאום לגבי הובלת החומרים מול משרד התחבורה נזנח

ליאור גוטמן 16:1424.05.16
באמצע מרץ האחרון זימן המשרד להגנת הסביבה את מנכ"ל הרכבת הפורש בעז צפריר לשימוע מיוחד זאת בטרם ישקל נגדו הליך פלילי. הסיבה לכך, כך לטענת המשרד להגנת הסביבה, היא דליפת הברום מתאונת קרונות הרכבת בדרום הארץ שהשביתה את העיר דימונה למשך שעות ארוכות מחשש לפגיעה סביבתית. אחת ההאשמות נגד צפריר הייתה עברה לכאורה על חוק החומרים המסוכנים, מה שעלול להוביל ל"ביטול היתר הרעלים על מנת להגן על הסביבה או על בריאות הציבור".

  

אולם דו"ח מבקר המדינה בתחום הפיקוח על הובלה ואחזקת חומרים מסוכנים בעקבות בדיקת שבוצעה בין החודשים מרץ לאוקטובר 2015, מעלה חשש שהמשרד להגנת הסביבה מאמץ את הקלישאה הצבאית שטוענת שמה שמותר למפקד אסור לטירונים: בביקורת שערך השופט בדימוס יוסף שפירא עולה חשש כבר להזנחת הטיפול בנושא. "המשרד אינו מרכז ומעבד מידע על אירועי חומ"ס (חומרים מסוכנים - ל"ג) ועל הטיפול בהם באופן שיאפשר לו לגבש תמונת מצב בנוגע לסוגי האירועים, הסיבות להם, חומרתם ונזקיהם". עוד התגלה ליקוי באיסוף והצלבת נתונים מול משרדים אחרים כמו גם בתחקירים שבוצעו לאחר אירוע כזה או אחר.

 

מה שמיוחד בביקורת היא הרלוונטיות שלה לכהונת השר הנוכחי אבי גבאי, זאת כיוון שהביקורת הסתיימה באוקטובר 2015 ולא מתייחסת כמו במקרים אחרים לכהונת שרים שכבר אינם נמצאים במשרד.

 

התאונה בדרום התאונה בדרום צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב

 

המשרד עובד בעצלתיים

 

שפירא טוען בביקורת שלו ש"לפי הערכת המשרד (שלא גובתה בנתונים), כ-200 (5%) מהעוסקים בחומ"ס פועלים ללא היתר רעלים בתוקף", מה גם ש"עובדי המחוזות כמעט אינם מבצעים סיורי פיקוח במשך תקופת ההיתר וכן אינם מבצעים סיורי פתע".

 

ומה לגבי מרחקי הביטחון של המפעלים השונים לאוכלוסייה? כאן נמצא לכאורה כשל שני ולפי שפירא "המשרד להג"ס מיישם את המדיניות שנקבעה לגבי מרחקי ההפרדה בעצלתיים: המחוזות אינם עומדים בנטל של בדיקת הסקרים של המפעלים לגבי מרחקי ההפרדה, אינם אוכפים על המפעלים את הכנת הסקרים וכן אינם אוכפים עליהם, במסגרת קבלת היתר הרעלים או חידושו, את ביצוע הפעולות הנדרשות לעמידה במרחקי ההפרדה שנקבעו".

 

עוד נמצא שהיתר הובלת רעלים שאמור להיות מסונכרן עם משרד התחבורה כלל אינו בטיפול כאשר המערכת הארצית שהייתה אמורה לקום ולהתריע במקרה של אירוע סביבתי שמסכן חיי אדם "נמשך מעל שבע שנים, משנת 2008 ועד שנת 2015", כאשר "המערכת עדיין נמצאת בשלבי אפיון ראשוניים".

 

השורה התחתונה: לפי שפירא, "אף שרובם המכריע של אירועי החומ"ס נגרמים עקב תקלות בטיחותיות - שמקורן בהזנחה, ברשלנות, בטעות אנוש או בכשל של מכונה - ואף שהן המשרד להג"ס והן מינהל הבטיחות אמונים על מניעתם של אירועי חומ"ס במפעלים מסכני אוכלוסייה, ממעטים שני גופים אלה לשתף פעולה זה עם זה בנושא הבטיחות, הן בהיבטי אסדרה והן בהיבטי פיקוח ואכיפה".

 

מהמשרד להנת הסביבה נמסר בתגובה: "דו"ח מבקר המדינה נבחן על ידי אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה. מקריאת הדו"ח, עולה כי מרבית הליקויים שנמצאו בדו"ח המבקר מצויים זה מכבר בהליך של תיקון. המשרד הגביר בשנה האחרונה את הפיקוח על מחזיקי חומרים מסוכנים. לרבות, הפעלת תכנית פיקוח ארצית וביצוע מבצעי אכיפה על מחזיקי חומרים מסוכנים. המשרד האיץ את יישום מדיניותו בנושא מרחקי ההפרדה בין מקורות סיכון לבין אוכלוסייה, אשר נועדה לתת הגנה על בריאות הציבור ועל הסביבה מתוצאות אירועי חומרים מסוכנים בשגרה. המשרד סיים זה מכבר להקים את יחידת התחקירים לאירועי חומרים מסוכנים באגף חומרים מסוכנים, לצורך צמצום הישנות אירועי חומרים מסוכנים ושיפור מענה גופי החירום. המשרד במסגרת היותו המנחה הלאומי לחומרים מסוכנים פועל להעמקת ולהנגשת הידע המקצועי בנושא החומרים המסוכנים לגופי החירום. כמו כן, מפרסם המשרד את כלל המידע שברשותו לציבור בהתאם לדרישות חוק חופש המידע. המשרד ימשיך לפעול להטמעת ההמלצות המבקר".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x