$
רכב

הטיגואן שתשכיח את דיזלגייט?

טיגואן החדשה, ההשקה הראשונה של פולקסווגן אחרי דיזלגייט, היא רכב כביש־שטח מרשים, המהווה קפיצת מדרגה לעומת הדור הקודם. הדגם מיוצר בגרסת בנזין ובגרסת דיזל שנחשב נקי, ובחברה מקווים שהוא יסייע לה לשקם את התדמית שנפגעה

תומר הדר 23:3501.05.16

תוכנה זדונית שהותקנה ב־11 מיליון רכבים כדי לרמות במבחני זיהום, חקירה של הרשויות, מבוכה עולמית ופיטורי בכירים ‑ כל אלה לא נזכרו בהשקת טיגואן, הרכב הראשון שפולקסווגן משיקה מאז פרשת דיזלגייט.

 

אנשי התקשורת ואנשי פולקסווגן עומדים אלה לצד אלה בבניין גלריית האמנות האופנתי, שהיה פעם בית מלאכה או מפעל, מחייכים, אוחזים בנימוס בכוסות שמפניה מעוצבות ומשוחחים על אופנה, על פורמולה 1 ועל כדורגל. רק לא על הפיל שבחדר. לא מנומס לדבר על פילים, ועוד באזור המחיה הטבעי של הפילים. בכלל, פולקסווגן מאוד רוצה שיאהבו אותה. גם את הסיסמה הכוחנית Das Auto, שליוותה את פולקסווגן, אי אפשר עוד לראות בשום מקום. כי פולקסווגן כבר אינה כוחנית. היא נחמדה כזאת.

 


 

פולקסווגן החליטה שטיגואן החדש יהיה הסנונית הראשונה של החברה שתבשר על שורה ארוכה של דגמים ידידותיים לסביבה, שיגאלו את החברה מחרפת שערוריית הדיזל. כמו גרסת הפלאג אין הייבריד של הטיגואן, שפולקסוואגן מבטיחה לייצר בעתיד. בארצות הברית כמובן, כי זוהי המדינה שהכי כועסת על פולקסווגן. אפשר להבין למה.

 

אף שהתכנון של טיגואן החל הרבה לפני פרשת דיזלגייט, הרכב הזה נועד היום להיות אחד מעמודי התווך של הקאמבק של פולקסווגן בניסיון לשקם את תדמיתה וכמובן גם את קופת המזומנים שלה. לטיגואן יש מנוע בנזין, טורבו, בנפח 2 ליטרים, אך רוב הטיגואנים שנמכרים באירופה מצוידים דווקא במנוע דיזל. בפולקסווגן מדגישים שמדובר בדיזל נקי מאוד המכיל גם תערובת אוריאה, חומר שמוזרק אל תוככי מערכת הפליטה של טיגואן ומנקה את הגזים שהיא פולטת.

 

טיגואן הוא מהרכבים החשובים ביותר של פולקסווגן: הוא רכב הכביש־שטח הקטן היחיד של החברה בעידן שבו כל יצרנית רכב חייבת קלף מנצח אחד לפחות בפלח השוק של הג'יפונים, שנמצא במגמת צמיחה מתמדת. מלבד זאת, מדובר בדגם מצליח מאוד: במשך שמונה שנות ייצורו של טיגואן הקודמת נמכרו ברחבי העולם לא פחות מ־2.6 מיליון יחידות. מתחרותיה של פולקסווגן לא שוקטות על השמרים, ולכן ככל הנראה הוחלט בפולקסווגן להציג מהר ככל האפשר את הדגם הזה המשווק ביותר ממאה מדינות.

פולקסווגן טיגואן מבט מבפנים פולקסווגן טיגואן מבט מבפנים צילום: יצרן

 

מיצוב גבוה

 

טיגואן החדשה ממוצבת גבוה יותר מקודמתה. היא גם גדולה יותר ממנה: טיגואן החדש מבוסס על פלטפורמת MQB של פולקסווגן, ובסיס הגלגלים שלו ארוך ב־77 מילימטר. האורך הכללי לו גדול בשישה סנטימטרים מזה של הטיגואן היוצא. יש לכך סיבה: ככל שרכב עולה בסולם הדרגות וממוצב יותר בכיוון שוק היוקרה, אפשר להרוויח עליו יותר כסף. אבל לא רק: פולקסווגן מתכננת כבר שורה של דגמי כביש שטח חדשים שימוצבו תחת הטיגואן החדש.

 

בברלין קר מאוד. גם בשלהי אפריל. חמש מעלות. תיירים קפואים וצעירים צבועי שיער ממהרים לרכוש גביעי מילקי בזול. הם לא מעיפים מבט שני בטיגואן. אני דווקא אוהב אותה. בפולקסווגן לא שינו את טיגואן מהותית מהדגם היוצא, אלא העניקו לה אלמנטים עיצוביים שמזכירים את אלה של פאסאט החדשה, שנועדו להקנות לה יתר "מכובדות". אז הפנסים הקדמיים וגם האחוריים הם כעת ארוכים יותר, החרטום נראה פחות ספורטיבי מהחרטום המחודד של הדגם היוצא והגריל הקדמי נמתח יותר לצדדים.

 

אנשי פולקסווגן מיתנו את החמוקיים ואת בתי הגלגלים המנופחים שאפיינו את הדגם הקודם, כך שהדגם החדש נראה הרבה פחות בולט והרבה יותר רציני. וזה טוב, כי ללקוחות רציניים יש כסף.

 

מצלמות מתחת לרכב

 

תא הנוסעים אף הוא ממחיש היטב שפולקסווגן רוצה לעלות רמה. איכות החומרים היא ללא כל דופי. רובם המכריע של המתגים לקוחים מפולקסווגן גולף החדשה, כלומר הנדסת האנוש שלהם היא לא פחות ממעולה. לטיגואן הוסיפו גם צג מידע ענקי שמציג את כל הפונקציות של הרכב וכן את התמונות המתקבלות ממצלמות שמותקנות תחת הרכב ומצלמות את כל המתרחש מתחת לגלגליו. כי טיגואן, מדגישים בפולקסווגן, היא גם רכב 4x4. יש לה מערכת הנעה כפולה, ולראשונה למערכת ההנעה הכפולה יש גם כמה מצבי נסיעה: בשלג, בשטח קשה ובכביש.

 

טיגואן, בדומה לגולף, היא רכב שנועד לנסוך שלווה בנוסעים. אף שמדובר ברכב כביש־שטח המזכיר את ניסאן קשקאי או פורד קוגה, אנשי פולקסווגן העניקו לטיגואן תכונות של רכבים יקרים בהרבה. טיגואן מכוילת באופן נוקשה, אך לא בנוקשות מעצבנת ומכאיבה, אלא נוקשות נעימה שנועדה לתת לרכב יציבות גם במהירות גבוהה. טיגואן, למרות חישוקי הגלגלים הענקיים, לא מתרסקת אל תוך בורות, לא מאבדת יציבות כיוונית בשל שיבושי כביש ולא מתרגשת לנוכח הכבישים המחורבנים של מה שפעם היה גרמניה המזרחית. ולא זאת בלבד: המכונית גם שקטה מאוד. אנשי פולקסווגן שדרגו באופן ניכר את איכות הבידוד הקולי וזה מורגש היטב.

 

טיגואן יוצאת מברלין מזרחה. מנוע הבנזין שלה הוא בעל איכויות הרבה יותר ממה שמישהו שיקנה טיגואן באמת זקוק לו. מדובר בגרסה מוחלשת מעט של מנועה של גולף GTI הספורטיבית. המנוע שקט, חזק מאוד ופועל היטב. אין כאן הפתעות מיוחדות כי פולקסווגן לא צריכה הפתעות מיוחדות, רק את אמון הלקוחות.

 

בסופו של דבר פולקסווגן נמצאת בעידן רגיש מאוד מבחינה תדמיתית ותקציבית, לאחר שהוציאה ועוד תוציא סכומי עתק בגין פרשת דיזלגייט. עם מנוע דיזל או בלי מנוע דיזל, פולקסווגן הצליחה לייצר רכב כביש־שטח מרשים מאוד, שמהווה קפיצת מדרגה ביחס לדור הקודם, שהיה מרשים כשלעצמו. זו לא משימה קלה ופולקסווגן עמדה בה בהצלחה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x