$
רכב

מכרז רכבי השרים של האוצר מצפצף על מדיניות משרד התחבורה

תנאי המכרז לרכישת 30 מכוניות שפרסם אגף מינהל הרכב הממשלתי סותרים רפורמות שמקדם משרד התחבורה בתחומי התחרות במוסכים, מערכות התרעה ותקני בטיחות. האוצר: "אם תשתנה החקיקה בנושא, יבוצעו ההתאמות הנדרשות במכרז"

תומר הדר 08:0714.04.16

עיון בסעיפי המכרז לרכישת רכבים לשרים שפורסם בתחילת השבוע מגלה תמונה עגומה באשר לתיאום בין משרד האוצר, שאחראי על המכרז למשרד התחבורה. הדוגמה הבולטת ביותר לנתק היא ההשפעה הצפויה של חוק רישוי הרכב.

 

את החוק מקדם משרד התחבורה והוא נועד לעודד את התחרות בענף הרכב. החוק עבר לאחרונה בקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה וצפוי לעבור בעתיד בקריאה שנייה ושלישית.

חוק רישוי הרכב מגדיר סעיף חשוב, שכבר נכנס לתוקף, הנוגע לזהותם של מוסכים מומחים — מוסכים שאינם מטעמו של יבואן רכב, אך עדיין מחזיקים במומחיות לדגמים מסוימים. במסגרת פיילוט שעורך בימים אלה איגוד המוסכים, בשיתוף עם משרד התחבורה, נחנכו כמה מוסכים מסוג זה ברחבי הארץ.

 

מכרז רכבי השרים אמנם מכיל חלק העוסק ברכישה וחלק העוסק בתחזוקה, אך בפועל הזוכה במכרז הרכישה יזכה באופן אוטומטי גם במכרז התחזוקה. זאת מכיוון שנוסח המכרז מאפשר את תחזוקת הרכבים רק במוסכים הנמצאים ברשימת מרכזי השירות של ספק הרכבים.

אינפיניטי Q50 אינפיניטי Q50

 

מערכת הבטיחות ברכבי השרים לא מונעת תאונות

 

נתון מעניין נוסף העולה מהמכרז נוגע למערכות הבטיחות שיותקנו ברכבים. מדינת ישראל הכירה בשנת 2013 בחשיבותן של מערכות בטיחות אקטיביות. הכוונה היא למערכות בטיחות המסוגלות להתערב במקרה שבו הנוהג ברכב אינו מצליח להימנע מפגיעה.

 

כדי לעודד שימוש במערכות אלו קבעה המדינה שורה של הטבות מס לרכבים שבהם יותקנו מערכות בטיחות מסוג זה. למרות זאת, לפי תנאי המכרז, מערכות הבטיחות שיסופקו ברכבי השרים הן מערכות פסיביות בלבד, שמסוגלות להתריע על קיום סכנה אך לא למנוע את ההתנגשות.

 

הטבה על אבזור שקיים ברובם המכריע של הרכבים

 

במכרז מוענק לרכבים ציון בטיחות. הציון מבוסס, בין היתר, על הימצאותן של יותר משש כריות אוויר ו"מפסק גלגלים קדמיים" המשפיע על יציבות הרכב. אף שמשרד התחבורה קבע ציוני בטיחות לכל הרכבים המשווקים בישראל, במכרז אין כל התייחסות לציון הבטיחות של המשרד.

 

נקודה בעייתית נוספת מתייחסת ל"אמות המידה לקביעת ציון האיכות, שמשקלו 40% מהציון הכולל". מדובר ברשימת קריטריונים המסוגלים להכריע את תוצאות המכרז.

 

חלק מהאביזרים שבגינם מוענקות הטבות כלולים בכל רכב המשווק בישראל. לדוגמה, על פי המכרז תוענק הטבה של 10% בציון האיכות על מערכת בקרת משיכה, אשר מעבירה את כוח המנוע בזמן תאוצה אל הגלגל האוחז את הכביש באופן טוב יותר. המערכת מותקנת ברובם המכריע של הרכבים בארץ, ולכן לא מהווה פרמטר מבדל בין הרכבים שצפויים להתמודד במכרז.

 

ממשרד האוצר נמסר כי הצעת החוק טרם אושרה, ולכן כלי הרכב יתוחזקו במרכזי שירות מורשים. אם וכאשר ישונה החוק, יבוצעו ההתאמות הנדרשות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x