$
משפט

טיסת הפינוי נוחתת, החשבונית ממריאה

ביה"ח יוספטל טען שחיל האוויר מפקיע מחירים וסירב לשלם. הסכסוך הגיע לביהמ"ש כשמשרד הביטחון גרע את הכסף שבמחלוקת מתשלום על טיפול רפואי לחיילים

משה גורלי 08:2810.02.16

מדי פעם אנו מתבשרים שמסוק של חיל האוויר העביר חולים או פצועים מבית החולים יוספטל באילת לבתי חולים במרכז. מדובר בפינוי מוטס של מקרי חירום שבהם נדרש טיפול חיוני שאי אפשר לקבל באילת. חיל האוויר, כדרכו, משתתף ומסייע, אבל לאחר שהמסוק נוחת ממריאה חשבונית. ככה זה בחיים. אין הסעות חינם. בסוף מישהו ממשרד הביטחון שולח דרישת תשלום למישהו בשירותי בריאות כללית שמפעילה את בית החולים יוספטל.

 

בתביעה שמתבררת בימים אלה בפני השופטת ריבה ניב בבית משפט השלום בתל אביב, שירותי בריאות כללית טוענת שמשרד הביטחון גבה ממנה מיליון שקל מעבר לנדרש. "הנתבע (משרד הביטחון) הפר ברגל גסה את ההסכם וכפה על התובעת לשלם לו סכומים מנופחים החורגים הרבה מעבר לעלויות בפועל, וכן כפה עליו פינוי באמצעות מסוקים שעלותם יקרה בהרבה מהמסוקים המתאימים לפינויים", טוענים עורכי הדין גרי קופלוביץ, ארז דר־לולו ויצחק אנידג'ר מליפא מאיר ושות'.

אמבולנס צבאי בכניסה ליוספטל. מסוק נשלח לפי היחידה התורנית אמבולנס צבאי בכניסה ליוספטל. מסוק נשלח לפי היחידה התורנית צילום: ג'ו קוט

 

לפי התביעה, חיל האוויר ניצל את היותו של בית החולים "לקוח שבוי", מכיוון שבזמנים הרלבנטיים לתביעה, סוף שנות התשעים ותחילת המאה הנוכחית, הוא היה ספק יחיד של פינוי מוטס. לאחרונה נכנס לזירה מתחרה אזרחי, להק תעופה. רק אז, לטענת הכללית, התברר לה "עד כמה מופקעים היו התשלומים שדרש משרד הביטחון". המחיר נסק משום ש"הנתבע אינו מחייב את התובעת לפי מחירון העלות התקציבית כמוסכם", אבל בעיקר בגלל סוג המסוקים.

 

לטענת התביעה, המסוק המתאים לפינוי מוטס הוא ינשוף, אך "במקרים רבים הצבא שלח מסוקי יסעור כבדים שעלותם פי ארבעה ממסוקי ינשוף". וכמה עולה פינוי בינשוף וכמה עולה ינשוף לעומת יסעור? על כך למדו בבריאות כללית מהמתחרה החדש להק תעופה, שמשתמש במסוק בל הזהה לינשוף. להק תעופה גובה 55 אלף שקל על הטיסה כולה, בשעה שחיל האוויר דרש 86 אלף שקל לשעת טיסה ביסעור.

 

"מעשה בריונות"

 

בין הצדדים התנהל משא ומתן ארוך ומתיש על הסכומים, בין הינשופים ליסעורים, ולאחר שלא הושגה הסכמה, טוענים בכללית, "החליט משרד הביטחון לעשות מעשה בריונות וקיזז חד־צדדית ושלא כדין את החשבונות מהתשלומים שהוא חב לתובעת על טיפולים שניתנו לחיילי צה"ל בבית החולים יוספטל". הצבא התחשבן עם בית החולים — אשפוזים תמורת פינויים. אם לא תשלמו על הפינויים, נקזז אותם ממחיר האשפוזים. ולפיכך התביעה עוסקת בהפרשים בין החיוב (באמצעות הקיזוז) לבין הסכום שהיה על יוספטל לשלם, לשיטתו, בהתאם למחיר שעת טיסה בינשוף.

 

בין 2008–2012 בוצעו 19 פינויים מוטסים שהסתכמו ב־42.5 שעות. עלות שעת טיסה של ינשוף היא 23.7 אלף שקל. לכן היה על יוספטל לשלם מיליון שקל. חיל האוויר נטל באמצעות הקיזוז 2.1 מיליון שקל, ולכן הנזק וסכום התביעה עומדים על מיליון שקל.

 

עו"ד גרי קופלוביץ, מטעם כללית. "לקוח שבוי" של פינוי מוטס עו"ד גרי קופלוביץ, מטעם כללית. "לקוח שבוי" של פינוי מוטס צילום: אוראל כהן

 

חיל האוויר השיב אש. "מדוע סבורה התובעת (בריאות כללית) שראוי שתשלם את התעריף של מסוק ינשוף, כשבפועל בוצע הפינוי באמצעות יסעור? לה הפתרונים", טוען משרד הביטחון בכתב ההגנה שהוגש באמצעות עו"ד אורלי אמיתי מפרקליטות מחוז ת"א. אמיתי דוחה את הטענות ומסבירה למה לעתים נשלח דווקא יסעור: "חיל האוויר אינו חברה פרטית להשכרת מסוקים או הסעות. הוא אינו מתחרה בשוק הפרטי ואינו מתכוון לשאת רווחים מפעילות זו. חיל האוויר יכול לשלוח מסוקים בהתאם ליחידה התורנית, כך שגם אם יש צורך בינשוף אך יחידה זו לא היתה תורנית, ממילא לא ניתן להסיט לצורך כך את היחידה מפעילותה המבצעית". וחוץ מזה, לחלק מההטסות לא התאימו מסוקי ינשוף אלא דווקא היסעורים, "למשל העברת פגים".

 

שיקול דעת ביטחוני

 

ומסכם משרד הביטחון את כתב ההגנה: "על התובעת לשאת בעלות התקציבית המוסכמת בהתאם למסוק שנשלח והיה זמין באותה עת. שיקול הדעת ביחס לסוג המסוק אינו של התובעת. מדובר בשיקולי ביטחון וצרכים צבאיים רחבים שהתובעת ידעה עליהם וממילא הסכימה להם בעת הזמנת הפינויים המוטסים".

 

גם את טענות העלות התקציבית והקיזוז מבטל המשרד. העלות התקציבית נגבתה לטענתו רק בסעיף "סיוע והצלה", ואף זאת בתעריף למשרדי ממשלה, אף שיוספטל אינו גוף ממשלתי. לטענת הקיזוז החד־צדדי משיב משרד הביטחון שהדבר "התחייב מאחריותו הציבורית (של המשרד – מ"ג) לאחר שהתברר לו שהתובעת אינה מתכוונת לשלמו חרף שלל הפניות וההתראות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x