$
דעות

הקמת בתי מלון עממיים? רעיון מצוין, הביצוע פחות

משרד התיירות בישר היום על מכרז חדש מסוגו לרכישת זכויות בחמישה מגרשים המיועדים לבתי מלון זולים, אבל מקריאת ראשונית של התנאים שהוא מציב ליזמים ברור שהדרך לחופשה ישראלית במחיר סביר עוד רחוקה

יוסי פישר 14:1409.12.15

שר התיירות התראיין היום בבוקר בתקשורת. משרד התיירות הוציא הודעה לעיתונות .בשורה חדשה – מכרז ראשון מסוגו לרכישת זכויות חכירה לחמישה מגרשים ביעוד למלונאת בפריסה ארצית להקמת בתי מלון עממיים.

 

הבה ננתח את ההצהרה לעומקה: משרד התיירות מנסה למשוך רשתות מלונות בינלאומיות ליצירת מלונות זולים בישראל על ידי שיחרור בו זמני של 5 חבילות קרקע באילת, מצפה רמון, ים המלח, קריית גת ונצרת. בהודעה לעיתונות מציינים רשתות בתי מלון דוגמת הילטון וקרלטון.

 

מקריאה ראשונה בהודעת משרד התיירות כבר צצים מספר נושאים שנראה כי לא נלקחו בחשבון ועשויים להעיד על חוסר הבנה בענף המלונאות.

 

הנושא הראשון הוא רשתות בתי מלון שנכון להיום אינן משקיעות בנדל"ן. רובן הגדול 'משחררות' נדל"ן היסטורי הנמצא בבעלותן . דוגמאות לכך יש בלי סוף: הילטון מכרה את וולדורף אסטוריה בניו-יורק, אינטרקונטיננטל מכרה בהונג-קונג, פאריז ולונדון. אפילו דוד פתאל שלנו מכר לאחרונה 18 מלונות בבעלותו לקרן נדל"ן והוא מתרכז יותר ויותר בניהול והפעלה ולא בבעלות.

 

הנושא השני הוא מיקום המלונות. רשתות המלונות הגדולות בעולם – הילטון, מריוט, ווינדהם וכו' מרכזות מאמצים במלונות זולים וקלים לתפעול והקמה. מה שנקרא בהגדרה המקצועים 'לימיטד סרוויס'. העניין של מלונות אלו שהם בדרך כלל עם מעט שטחי ציבור והרבה חדרים וממוקמים ברוב המקרים שאני מכיר במרכז ערים גדולות. מלונות אלו נשענים על תשתית מסעדות, בתי קפה חיצונית שמרכזי הערים מציעים בשפע. לא מתאים לים המלח, לקריית גת ובטח שלא למצפה רמון.

 

קרית גת. מישהו ראה כאן בית קפה? קרית גת. מישהו ראה כאן בית קפה? צילום: אבי רוקח

 

הנושא השלישי הוא אפיון המלונות. אם מדובר בנסיון להוזיל את עלויות ההקמה, הבנייה והתפעול הרי שבניית חדרי סטנדרט היא חלק מהפיתרון. עם זאת, על פי תוכנית משרד התיירות המלונות "יכללו עד 40% חדרי סטודיו וסוויטות, במקום 20% המוגדרים בתקנים הפיזיים". ובכן, הרי ברור שמלון בו 40% חדרי סטודיו וסוויטות לא יהיה מלון זול.

  

כל מלונאי שקורא את הודעת משרד התיירות מבין שיש בפנינו בעיה לא פשוטה של חוסר הבנה בסיסי בהתנהלות מלונאית.

 

אני לא מטיל ספק בכוונותיו הטובות של שר התיירות וגם לא של שר האוצר. שניהם רוצים לעשות ולקדם במהירות וביעילות אבל אולי היה נכון וראויי להתחיל להעסיק יועצים חיצוניים מקצועיים שילוו אותם בחשיבה ובתכנון לפני פרסום מכרזים והכרזות.

 

אולי צריך פחות 'משרות אמון' ויותר אנשי מקצוע שיבינו את החומר בו הם עוסקים.

 

הכותב הוא מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

בטל שלח
    לכל התגובות
    x