$
רכב

גלי ההדף של דיזלגייט: סופו של עידן הדיזל הישראלי

הרגולציה המחמירה על המנועים המזהמים, הקשחת העמדות האירופית ופרשת זיוף בדיקות הזיהום של פולקסווגן שתשלח 11 אלף מכוניות בישראל למוסכים מאיימות לחסל את נוכחות רכבי הדיזל בישראל שגם כך התקשו לתפוס כאן נתח שוק משמעותי

תומר הדר 08:1612.10.15

פרשת דיזלגייט, שהחלה בעקבות הגילוי האמריקאי כי פולקסווגן השתילה במכוניותיה תוכנה המאפשרת לה לזייף במבחן הזיהום, תיעלם כנראה בעוד כמה שבועות. אולם היחס העולמי לדיזל כבר השתנה, ובכל הנוגע לישראל — כנראה מדובר בשירת הברבור של תעשייה שגוססת ממילא.

 

למנוע הדיזל, שאת הפטנט עליו רשם הממציא רודולף דיזל ב־1892, שני יתרונות מובהקים על פני מנועי הבנזין: צריכת דלק נמוכה יותר ושיעור בלאי נמוך יותר. אלא שלמנועי דיזל יש חיסרון מהותי אחד: הם מזהמים הרבה יותר ממנועי בנזין מקבילים. כתוצאה מכך, יצרני מנועי הדיזל עומלים כבר עשרות שנים על רישום פטנטים שכל תכליתם היא "ניקוי" פליטות הדיזל.

 

 

"המס הירוק" חיסל את רכבי הדיזל בישראל

 

בתעשיית הרכב העולמית, כמו גם באיחוד האירופי, מדגישים שפליטת ה־CO2 של מנועי הדיזל נמוכה במיוחד, אלא שמנועי הדיזל נחשבים בעייתיים בפליטת מזהמים אחרים. בישראל, שבחרה בשיטה שונה משאר העולם לחישוב הזיהום, הכירו בבעיה לפני כשש שנים, ובשלהי 2009 נכנסה לתוקף שיטת חישוב המס הירוק החדשה שמתנה את מס הקנייה של הרכב בכמות הזיהום שהוא פולט. השיטה שאומצה בישראל פגעה במכוניות הדיזל בן לילה: ממכוניות חסכוניות הפכו מכוניות הדיזל למכוניות מזהמות, שגובה המס עליהן גבוה במיוחד. ואכן, כיום מכירותיהן של מכוניות דיזל מהוות שיעור זעום בלבד מסך המכירות הכולל.

 

בדיקת זיהום אוויר ברכב. האיחוד האירופי מצמצם את שיעור הפליטה המותר בחצי בדיקת זיהום אוויר ברכב. האיחוד האירופי מצמצם את שיעור הפליטה המותר בחצי צילום: תומר הדר

 

האמריקאים אדישים, האירופים מחמירים

 

בעולם ההתייחסות למכוניות הדיזל משתנה: בעוד בארה"ב מנועי הדיזל אינם פופולריים ביחס למנועי הבנזין הפשוטים יותר, בין השאר כי מחירי הבנזין בארה"ב נמוכים, באיחוד האירופי הם בולטים הרבה יותר.

 

ההתייחסות לזיהום רכבי הדיזל באירופה היתה אמביוולנטית עד כה: הרגולטורים האחראים לנושא פליטות המזהמים טענו שרכבי הדיזל נקיים וידידותיים לסביבה; אך רגולטורים שאינם קשורים ישירות לתעשיית הרכב האירופית הכוחנית, שמעסיקה מאות אלפי עובדים, העזו בשנים האחרונות להעלות טענות שונות. לדוגמה, בתחילת השנה הודיעה ראש עיריית פריז שמשנת 2020 תאסור את כניסתן של מכוניות דיזל לתחומי העיר, וגם בלונדון נשקל מהלך דומה.

 

אלא שבעקבות פרשת דיזלגייט נראה שהרע מכל עוד לפני מכוניות הדיזל בעולם, ובישראל בפרט. פולקסווגן הודיעה שבכ־11 מיליון מכוניות ברחבי העולם הותקנה התוכנה המזייפת, המאפשרת למכוניות לפלוט פחות מזהמים בזמן מבחן הרישוי. צ'מפיון מוטורס, נציגת החברה בישראל, ציינה כי בארץ מדובר בכ־11 אלף מכוניות, בין היתר מדגמי סקודה אוקטביה, פולקסווגן ג'טה ופולקסווגן קאדי.

 

רנו פלואנס דיזל. פופולרית לליסינג בקרב ציי הרכב רנו פלואנס דיזל. פופולרית לליסינג בקרב ציי הרכב צילום: אתר היצרן

 

כבר כיום נשמעות באירופה חובבת הדיזל, שעל הרגולציה שלה מסתמך משרד התחבורה הישראלי, קריאות להחמרה דחופה של האכיפה על יצרני רכבי הדיזל. כיום שיעור הפליטה הממוצע המותר באירופה לרכב הוא 130 גרם של פחמן דו־חמצני, והאיחוד האירופי קבע כי בעוד שש שנים בלבד צפוי רף זה לרדת ל־95 גרם.

 

הפתרון הוא השקעה טכנולוגית אדירה ברכבי הדיזל כדי שיהיו נקיים יותר. אך לפי סקירה שפרסם בנק גולדמן זאקס לפני שבועות ספורים, כדי לעמוד ביעדי פליטת המזהמים החדשים תידרש השקעה נוספת של כ־300 יורו בכל מנוע שייוצר במהלך השנים הקרובות.

 

השקעה זו אינה סוף הסיפור: באיחוד האירופי נשמעים עוד ועוד קולות הקוראים להכניס לטבלת המזהמים, שלפיה רכבים נמדדים באירופה, שיעורים גבוהים יותר של מזהמים כגון פחמימנים. אם הדבר יתרחש, למרות הלובי החזק שיצרני הרכב מפעילים, עלולות מכוניות הדיזל להיעלם בהדרגה מאירופה.

 

ציי הרכב לא רוצים בעיות עם הרגולטור

 

במקביל לגסיסת מכירות דגמי הדיזל בישראל, כמה יבואני רכב מצאו בשנים האחרונות פתרון: ציי רכב גדולים.

 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בחודש שעבר, רכב חברה נוסע יותר מ־30 אלף קילומטרים בשנה. מדובר ביותר מפי שניים מהנסועה השנתית של רכב בנזין, וכמה יבואני רכב שעלו על המגמה הציעו לצרכנים רכבי דיזל חסכוניים שתומחרו במחירים ידידותיים לציי הרכב, כדוגמת רנו פלואנס דיזל.

 

אך כעת גם עתידם של רכבים כאלה אינו ברור. אחד מיבואי הרכב מודה: "מכירות מכוניות הדיזל בישראל מדשדשות כבר כמה שנים, אך לאור פרשת פולקסווגן מורגשת ירידה ניכרת בביקוש. הצרכנים חוששים ממצב שבו אלפי מכוניות מוגדרות לפתע כמזהמות, במיוחד ציי הרכב הגדולים שקונים אותן או לוקחים בליסינג. אף אחד לא רוצה שמאות מכוניות בצי שלו יזומנו לבדיקות זיהום משום שהרגולטור החליט לשים עין על מכוניות הדיזל. מדינת ישראל מחמירה עם מכוניות הדיזל כבר שש שנים, ואף אחד לא יכול לחתום לנו שהרגולציה נגד הדיזל רק תחמיר".

 

על פי גורם בכיר נוסף אחר בענף, מדובר רק בתחילתה של מגמה: "פרשת הטסטים שנחשפה ב'כלכליסט' (על כך שאיגוד מכוני הרישוי התריע על התקלה בפולקסווגן לפני שנתיים - ת"ה) רק מחמירה את פחדיהם של בעלי מכוניות דיזל. אף אחד לא רוצה לרכוש מכונית שעלולה להיכשל במבחן רישוי".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x