$
רכב

בלעדי לכלכליסט

במשרד להגנת הסביבה יודעים שנתיים על בעיות בפולקסווגן

איגוד מכוני הרישוי בישראל התריע כבר לפני שנתיים במכתב ששלח למשרד להגנת הסביבה כי למכוניות דיזל של פולקסווגן יש הגבלה המונעת מהן מאמץ מרבי של המנוע בבדיקת הזיהום בטסט השנתי. המשרד: "פעלנו לפי הנחיות האיגוד האירופי"

תומר הדר 06:5707.10.15

איגוד מכוני הרישוי הישראלי, האחראי על הטסטים הנערכים למכוניות, פנה כבר לפני שנתיים למשרד להגנת הסביבה והתריע בפניו על קיום תופעה המונעת ממכוניות דיזל מדגמים חדישים של פולקסווגן לעבור טסט כראוי, כך נודע ל"כלכליסט".

פניית האיגוד נעשתה ב־2013 ויועדה לאמיר זלצברג, הממונה על זיהום אוויר ממכוניות במשרד להגנת הסביבה. בפנייה מוזכר כי מכוניות המצוידות במנועי דיזל של פולקסווגן ומגיעות למכוני הרישוי לטסט אינן מסוגלות להגיע למצב אופטימלי של פליטת מזהמים. הסיבה לכך היא שהמכונית מסוגלת "לחוש" מתי היא עוברת בדיקת רישוי ומנועה אינו עובר מהירות של כ־2,500 סיבובים לדקה. בדיקת הזיהום כיום נערכת באופן שבו הבוחן מחדיר חיישן מדידה מיוחד אל צינור המפלט של המכונית, ולאחר מכן נהג הרכב נדרש לאמץ את המנוע במאמץ מרבי. המאמץ המרבי (שנמדד לפי סיבובים לדקה של המנוע) צריך להיות תואם לנתון שמספק יצרן הרכב – נתון שבו, לפי היצרן, המכונית פולטת כמות מזהמים דומה לזו שנפלטת בזמן נסיעה בתנאי יום יום. במקרה של מכונית הדיזל של פולקסווגן יש לאמץ את המנוע למהירות של כ־4,000 סיבובים לדקה.

 

ואולם, המכוניות של פולקסווגן לא אפשרו זאת. על פי לשון הפנייה, התופעה הזו ייחודית לדגמי הדיזל של קונצרן פולקסווגן (גם סיאט וסקודה). המשמעות היא שבפועל, בזמן מבחן הרישוי המכוניות פלטו פחות זיהום מן הכמות האמיתית. בתום מבחן הרישוי, בנסיעה בכביש, חזרו מנועי המכוניות לפעול כנדרש, כלומר יכלו לטפס ל־4,000 סיבובי מנוע לדקה.

 

 

ל"כלכליסט" עוד נודע כי לאחר קבלת הפנייה זומנו אל המשרד להגנת הסביבה נציגי צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, להתייעצות. בנוסף, פנה המשרד גם אל ארגון CITA, ארגון הגג של מכוני הרישוי בעולם. לאחר התייעצות עם נציגי היבואנית ו־CITA נקבע שמכוניות הדיזל של פולקסווגן ייבחנו באופן התואם את היכולת לבחון את המכונית. כלומר בהתאם למהירות המרבית שניתן להביא אליה את מנועיהן, כ־2,500 סיבובים לדקה — ולא במאמץ מלא.

 

כזכור, לפני כשבועיים התגלה בארה"ב כי מכוניות דיזל של פולקסווגן מדגמים חדישים כוילו כך שיוכלו להבחין במצב שבו הן נמצאות בעיצומו של מבחן רישוי ותוכנתו כך שיפלטו פחות מזהמים ביחס למצב שבו הן נוסעות בכביש. זמן קצר לאחר מכן הודיעה פולקסווגן כי התופעה אינה ייחודית רק לארה"ב וקיימת גם במדינות אחרות בעולם וכוללת כ־11 מיליון מכוניות. בשבוע שעבר הודיעה יבואנית פולקסווגן כי בישראל מדובר בכ־11 אלף מכוניות, בעיקר מדגמי הג'טה, הקאדי וגם דגמי סקודה וסיאט.

 

הפרשה שהתגלתה בישראל אינה זהה באופן מוחלט לפרשת דיזלגייט, אך נושאת קווי דמיון רבים. על פי הממצאים בארץ, המכוניות לא יכלו להגיע למספר סיבובי מנוע גבוה בזמן מבחן הרישוי, מה שמנע מהן להפיק את כמות הזיהום המרבית. בפרשת דיזלגייט התגלה כי במנוע הוטמע רכיב שהפחית את כמות הזיהום בכל מהירות של המנוע, כאשר המכונית "חשה" שהיא נמצאת בבדיקת רישוי.

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לפני כשנתיים התגלו סתירות בין הנחיות היצרן של רכבי פולקסווגן ליכולת הרכב בפועל. בשל אי־הבהירות המשרד פנה לאיגוד מכוני הרישוי האירופי וליצרן לקבלת הבהרות. ההחלטה שהתקבלה היתה להמשיך ולבדוק את הרכבים על פי הנחיות האיגוד האירופי ובהתאם לתקן האירופי. נדגיש כי לא מדובר באותה בדיקה שבה התגלתה ההונאה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x