$
רכב

מיניוואן ענק עם תדמית של 4x4

אאודי Q7 החדשה בליגה אחרת לעומת אחותה הגדולה. אמנם היא ענקית, אבל העיצוב מעודן, מנוע הדיזל שקט בטירוף ובאופן כללי התחושה היא שהכל בשליטה

תומר הדר 22:4330.08.15

פעם לחודש אוגוסט היה ריח מיוחד, של קרטיב לימון ושל זפת, שהיתה נפוצה יותר מחול בחופי חיפה. פעם קרטיב לימון היה אביזר רב־שימושי. אחרי שהיו גומרים את הקרטיב היה אפשר לגרד במקל את הזפת מהרגליים. ואם מגרדים טוב טוב, מרוויחים את הזכות להיכנס לפורד אסקורט — הצהובה, מודל 72, קומפלט עם מאוורר — ולבקש מאבא, שישב מקדימה בלי חגורה, לקנות מכונית פחות מביישת. אולי לנצ'יה בטא קופה או פורשה 924.

 

אבא לא הקשיב. לפעמים האסקורט התחממה בעליות לחיפה. לא נורא, באוגוסט יש זמן לפתוח מנוע רותח ולהשקיף על קו החוף. היום לאוגוסט יש ריח כבד של מזגנים ואטרקציות. קרטיב לימון נחשב מוצר נחות — האח המטופש של הארטיק הרב־שימושי החדש, שהמקל שלו הוא מסטיק, הפנים מכיל סוכריות קופצות והעטיפה משמשת לפיתוח אפליקציות.

 


 

חצי דירה על גלגלים

 

האסקורט הצהובה, תוצרת נצרת — מנוחתה עדן. יש אאודי Q7, תוצרת סלובקיה. אאודי Q7 לא נוסעת לחוף, חס וחלילה. יש לה 4X4 ומערכת שיכולה להרים את המרכב שלה בלחיצת כפתור, בדיוק כדי להתמודד עם אותם אתגרי 4X4, אבל חבל על האוטו.

 

כשהאסקורט היתה מתחפרת בחוף, חיפאים טובי לב היו באים לעזור, כי אנשים שנוהגים במכונית שעולה כמו שתי משכורות חודשיות הם אנשים שכיף לעזור להם. כשאאודי שעולה כמו חצי דירה נתקעת, לך תחפש את החברים שלך.

ו־Q7 באמת נראית כמו מכונית שעולה כמו חצי דירה. היא ענקית, אורכה הוא קצת יותר מ־5 מטר מקצה לקצה, לפחות היא קצרה ב־5 ס"מ מ־Q7 הקודמת. בארה"ב אוהבים רכבים כאלה, שהם בעצם מיניוואן ענק עם תדמית של 4X4; גם בסין, ואאודי מכוונת כיום לסין.

 

אז אי אפשר ללכת לים. ומאחור יש ילדה בת 5 וילדה בת חודשיים. אז הולכים לקניון. Q7 תופסת חניה שלמה. גם רכב השטח השכן, תוצרת גרמניה, תופס חניה שלמה. אולי מישהו צריך ליזום וליצור חניה לרכבי שטח יוקרתיים שיש בה עוד מרווח בצדדים.

 

 אאודי Q7 בפנים אאודי Q7 בפנים צילום: נמרוד גליקמן

 

חזרה לאאודי. מבין כל יצרני רכבי הכביש־שטח הגרמניים אאודי נחשבת להכי פחות בולטת. את רוב התהילה גרפו מרצדס ML וב.מ.וו X5. זו נקודה קצת תמוהה. אחרי הכל אאודי היא הראשונה שהציעה מערכות הנעה כפולה. אולי האשמה היא Q7 הקודמת, שהיא מעט מגושמת ונטולת חן.

 

ילדה מספר 1, זו שהיתה שם קודם, מציינת שהיא קיימת. ילדה מספר 2, עם הריח הטרי, עדיין ישנה. את ילדה מספר 1 כמעט לא שומעים. באמת. זו אשמת הסטריאו, שהופך את המילים של היושבים מאחור לתנועות שפתיים בלבד. גם הגודל אשם. היא ספונה הרחק מאחור, טובלת באור LED רך. מאחוריה יש עוד שורה, לילדים קטנים או מבוגרים מעונים.

 

אבא לא עונה ומנסה ללמוד את כל מערכות השליטה של Q7, ויש הרבה. Q7 יודעת לבלום לפני מכשול, להחנות את עצמה, להישמר מפני אופנוענים משוגעים וגם להפנות בעדינות את ההגה במקרה חירום. ועוד משהו — יש לה קוקפיט וירטואלי, ומערכות האלקטרוניקה הבידורית, הניווט וההתרעה שלה יביישו מטוסי קרב. על המערכות שולטת מערכת בקרה פשוטה: ג'ויסטיק אחד קטן ולוח מגע. הג'ויסטיק מצוין. לוח המגע משום מה אינו כה פשוט לתפעול. פרט אליו קשה למצוא ב־Q7 פגמים. בהתחשב במחיר זה די ברור.

 

ילדה מספר 1 רוצה קניון. אבא לא רוצה קניון. אבא גדל בעיר אחרת עם חוף ים מדהים וקרטיב לימון. אבא מבטל תוכניות. במרחק שעה מכאן יש ים אמיתי. אם יהיה מזל, אולי נמצא בו זפת.

 

אאודי Q7 אאודי Q7 צילום: נמרוד גליקמן

 

שקטה ברמה מטרידה

 

אבא מניע ומחפש טרטור נוסטלגי של אסקורט או של דיזל ענק שמותקן בחזית האאודי. טכנית לאאודי יש מנוע דיזל. הוא שקט כל כך שזה מטריד. והוא חזק. יש לו 272 כוחות סוס ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה מהירויות. עקרון ההפעלה פשוט: מבט ממזרי בכיוון הצאצאיות, לחיצה מהירה על דוושת התאוצה, הצהרת כוונות. צרחות מהמושב האחורי, ואז שקט.

 

סיבוב מהיר של החוגה העגולה. מצב אוטומטי. עכשיו האאודי תיקח פיקוד ותחליט כמה להרים ולהוריד את המרכב. יש לה מערכת מתלים שמבוססת על ארבע כריות אוויר גדולות, שמשאירות את מפגעי הכביש מחוץ לרכב. יש לה מערכת בקרת אקלים ארבע־אזורית, שמשאירה את חודש אוגוסט בחוץ. והיא משייטת היטב.

 

למרות הגודל והמשקל האאודי נועדה בראש ובראשונה להקנות לנוהג בה ביטחון. היא לא מכוילת לספורטיביות מודגשת וגם לא לרכות מוגזמת. היא עושה הכל חלק ובצייתנות.

 

החיסרון היחיד שמעיק עליה לפעמים הוא הרגעים שבהם הגודל והמשקל האמיתיים שלה מתגלים. בדרך לחיפה, כשהים של עתלית נפתח בצד שמאל, רוחות חזקות מכות ב־Q7 בעוצמה. שטח הפנים שלה ענק, אבל היא מנצחת. גם בסיבובים מהירים, כשצמיגי הענק שואגים בניסיון לרסן מסה אדירה. לפעמים, כשפני הכביש אינם מושלמים, עבודת המתלים לא כל כך עדינה, אבל סביר להניח שהלקוח הממוצע לא ירגיש בכך.

 

Q7 נעצרת בחוף הים של חיפה. העיר לא השתנתה הרבה מ־1982, וזה טוב. גם הפעם השמש שוקעת. גם הפעם הים חמים.

 

הילדות ישנות. הגיע הזמן להסיק מסקנות. עד כה נחשבה אאודי לשחקנית משנה בשוק רכבי הכביש־שטח היוקרתיים, ולא בכדי. Q7 הקודמת היתה מכונית מעט מגושמת, שלא הסתירה היטב את גודלה. Q7 החדשה היא ברייה שונה לחלוטין. היא מעודנת, הגימור מרשים ורמת הביצוע גבוהה. וזה טוב.

 

מוכר קרטיבים חולף בסמיכות. למרבה המזל יש לו קרטיב. לימון. למרבה הצער למי שנוהג באאודי שעולה כמו חצי דירה אין כסף קטן.

 

אהבנו: מנוע דיזל מרשים. מרווחת

פחות אהבנו: ע־נ־ק־י־ת

מתחרות: ב.מ.וו X5, וולבו XC90, מרצדס M קלאס

לסיכום: לווייתן איכותי

 

אאודי Q7

מנוע: דיזל, נפח 2,967 סמ"ק, הספק מרבי 272 כ"ס, מומנט מרבי 61.2 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 234 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־6.5 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 16.9 ק"מ לליטר, נתוני מבחן 10.2 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 14

מחיר: 557 אלף שקל

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x