החתיכה החסרה
למרות שפעילות ההלוואות משגשגת והאשראי הצרכני רשם זינוק של 26% בהשוואה ליוני 2014 הרווח של חברות האשראי לא מזנק ואף נשחק
משהו לא מסתדר בדו"חות של חברות כרטיסי האשראי. פעילות ההלוואות משגשגת והאשראי הצרכני רשם זינוק של 26% בהשוואה ליוני 2014. המחיר של ההלוואות האלה - הריבית - חלילה לא נמוך מדי. גם העסק העיקרי של חברות כרטיסי האשראי, הסליקה, רושם עלייה אוטומטית של 6%‑8% בשנה; הציבור משלם יותר בכרטיסי האשראי, ועל כל עסקה כזו חברות האשראי מכניסות 0.9%‑2.5% ממנה. כשסכום התשלומים של הציבור הוא 250 מיליארד שקל, מדובר בהכנסות יפות של כ־3.5 מיליארד שקל בשנה.
למרות כל זאת הרווח שלהן לא מזנק ואף נשחק. זאת בעיקר בשל סעיף ההוצאות שהתנפח ב־6.4% והסתכם ב־1.6 מיליארד שקל בהשוואה ליוני הקודם.
אמנם לכל חברה יש סיבות משלה, משינוי הסכם קיבוצי שהעלה את הוצאות השכר ועד טענות נגד הרגולציה, אך בסופו של יום חברות האשראי מתנהלות בסביבה לא יעילה שמאפיינת שווקים לא תחרותיים.

לשם השוואה, הבנקים המקומיים, שנחשבים ממש לא יעילים בהשוואה בינלאומית, רשמו ב־2014 יחס יעילות של 70%. כלומר, 70 אגורות מכל שקל שנכנס לקופת הבנק נבלעות בהוצאות. יחס היעילות של חברות האשראי גרוע עוד יותר ועומד על 78% כיום.
בניגוד לבנקים, לחברות כרטיסי האשראי אין מאות סניפים ברחבי הארץ וליבת העסקים שלהן טכנולוגית ברובה. כששוק האשראי יהפוך לתחרותי יותר, ספק אם נראה את הפרזנטורים של החברות מככבים בפריים טיים; ואז אולי החברות ייאלצו להתייעל וכך גם אנחנו נשלם להן פחות.


