$
רכב

לא רוצים לשלם על בטיחות: היבואנים לוחצים ברקס לבלימה האוטומטית

מכוניות משפחתיות המשווקות באירופה עם מערכת בלימה אוטונומית מצילת חיים מגיעות לישראל ללא מנגנון הבטיחות החיוני. היבואנים נמנעים מרכישת המערכת, המייקרת את הרכב עד 1,000 דולר, ומאשימים את שיטת המיסוי בארץ: "זיכוי המס הנמוך לא מצדיק את התקנתה בכלי הרכב"

תומר הדר 08:0520.07.15

מערכות הבלימה המתקדמות אינן סומכות על האינסטינקט האנושי ולא על שיקול הדעת של הנהג. מכוניות שבהן מותקנות מערכות City Safety "חשות" את המרחק בינן ובין המכונית שלפניהן ובולמות באופן אוטומטי בעת הצורך.

 

באוקטובר 2013 פרסם ארגון בטיחות המכוניות האירופי EURONCAP מחקר בנוגע למערכות בלימה אוטונומיות, שהגיע למסקנות חד־משמעיות: מערכות אלה מפחיתות ב־25% את מספר תאונות הדרכים שבהן רכב נפגע מאחור. בדירוג שפרסם ארגון הבטיחות זכתה מערכת הבלימה האוטומטית של מרצדס לציון מרבי של שלוש נקודות, זו של וולוו V40 קיבלה 2.9 נקודות, וזו שמותקנת במיצובישי אאוטלנדר קיבלה 2.1 נקודות. בדגמים העממיים יותר קיבלה פיאט 500L המשפחתית ציון ממוצע של 1.8 נקודות, ואילו פורד פוקוס קיבלה 1.7 נקודות. המסקנה ברורה: בכל אחת מן המכוניות האלה הסיכוי לתאונת דרכים פוחת.

 

על רקע ממצאים אלה מתבקש לכאורה שמנגנון זה יוצע גם ברכבים רבים המיובאים לישראל.

 

הונדה ומאזדה דואגות גם למשפחתיות

 

"כלכליסט" פנה לכמה יבואני רכב כדי לבדוק אילו מכוניות מצוידות במערכת הבלימה הזו, ומצא כי היא נעדרת מרובם המוחלט של הדגמים העממיים, אף שזו מוצעת בדגמים הנמכרים באירופה. דוגמאות למכוניות כאלה הן דגמי סובארו, רנו, אופל ויונדאי. יוצאי הדופן הם רכבי הונדה, המציעה את סיוויק וגם את CRV בישראל כשהם מצוידים במערכת. בכמה דגמי מאזדה, דוגמת 3 החדשה, מוצעת המערכת כאופציה בתשלום.

 

בקרב מכוניות היוקרה התמונה שונה לחלוטין. בכל דגמי וולוו המשווקים בעולם, כולל בישראל, מותקנת מערכת City Safety. במרצדס מוצעת המערכת כסטנדרט בלא פחות מעשרה דגמים, החל מ־B קלאס הקטנה וכלה בדגם־העל AMG GT. המערכת מותקנת כסטנדרט גם ברכבי ניסאן בדגמי אינפיניטי Q70, אינפיניטי QX70 ברמת הגימור הגבוהה וגם ב־QX60 ברמת הגימור ELITE.

 

מדוע רק מכוניות היוקרה מגיעות לישראל מצוידות במערכת הבלימה המתקדמת? לטענת היבואנים, שיטת המיסוי הישראלית, שאינה מעניקה זיכוי מספיק למערכות בטיחות, אשמה בכך. מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, למשל, מקבלת זיכוי של נקודה, מערכת עזר לבלם מקבלת נקודה, ואילו מערכת ניטור מרחק מן הרכב שמלפנים מקבלת שתי נקודות. סכום הזיכוי המרבי לרכב גדוש באביזרי בטיחות הוא 2,250 שקל. כשמדובר במכונית משפחתית, הסכום הזה אינו מספיק כדי להצדיק את סבסוד המערכת על ידי היבואן. לעומת זאת, במכונית יוקרה הוספתה של המערכת נראית מהלך טבעי.

 

"היבואן לא יכול לסבסד את המערכת"

 

"זיכוי המס שניתן על מערכת כזו מגיע למאות שקלים בלבד. מדובר בסכום נמוך במיוחד שאינו מצדיק את התקנת המערכת, ששווה בין 500 ל־1,000 דולר ברכב משפחתי", מסביר יבואן רכב. "בעידן המתאפיין במודעות צרכנים גבוהה לנושא המחירים, אין לנו יכולת להוסיף לרכב מערכות שמנפחות את מחירו". יבואנים אחרים מעדיפים להאשים את ציי הרכב: "הוספה של מערכות בטיחות לרכב תעלה את מחירו, ואז עולה שווי השימוש שמחזיקי רכב צמוד צריכים לשלם. המוטו היום הוא הפחתת שווי השימוש, לא ניפוח שלו. על מערכת בלימה אוטומטית מקבלים זיכוי מס של כמה מאות שקלים בלבד, וליבואן אין ברירה. הוא לא יכול לסבסד את המערכת. נכון שהמערכת הזו מצילה חיים, מונעת נזקים לרכב וגם תורמת לפרמיות הביטוח, אבל בחברות הליסינג ובקרב מחזיקי הרכב הצמוד הנטייה היא להסתכל על כל דבר דרך החור של השקל".

 

מערכת הבלימה בפעולה מערכת הבלימה בפעולה

 

לקוחות היוקרה יודעים מה לדרוש

 

גם בשוק רכבי היוקרה מתלוננים על הטבת המס הזניחה ביחס לעלות המערכת, אך בכל זאת מציידים את המכוניות במערכת הבלימה הזו. לדברי שמעון זיקרי, מנכ"ל אינפיניטי בישראל, הטבת המס מכסה כ־10% מעלות המערכת, אך יבואני רכבי היוקרה אינם מהססים לצייד את הרכבים במערכת. "בשוק היוקרה הלקוחות יודעים היטב מה הם צריכים לדרוש ואינם מוכנים להתפשר", מסביר אחד היבואנים. "מעבר לכך, ברכבי יוקרה שעמוסים באופציות שונות קל יותר להטמיע את מחירה של המערכת במחירה של המכונית. כאן אין לחצים מצד ציי הרכב שלא נשחק במחיר, והלקוחות לא מתלוננים על כך שהם צריכים לשלם יותר עבור תוספות שהם בכלל לא רוצים. הסטנדרט של האבזור שונה בהחלט".

 

נקודת בטיחות נוספת לבלימה אוטונומית

 

בשורה התחתונה, ישראלים שמעוניינים כיום במכונית משפחתית המצוידת במערכת מצילת חיים אין להם כמעט אפשרויות רכישה, גם לא בתוספת בתשלום. שוק היוקרה, לעומת זאת, מתאפיין במגוון מרשים של אפשרויות לרכוש מכונית בטוחה יותר, שתדע לעצור אותם חלקיק שנייה לפני התאונה.

 

מרשות המסים נמסר: "מערכת בלימה אוטונומית בחירום מותקנת על ידי היצרן בחו"ל, ובשלב זה אין אפשרות להתקין אותה באופן מקומי בישראל. בעדכון האחרון של נוהל מערכות הבטיחות הוחלט במשרד התחבורה, בשיתוף עם רשות המסים, להעניק נקודת בטיחות נוספת למערכת. לפיכך, יחד עם מערכת ניטור מרחק ומערכת זיהוי הולכי רגל (אשר משמשות בסיס למערכת בלימה אוטומטית בעת חירום) מקבל הדגם ארבע נקודות שמשמעותן עד כ־1,000 שקל זיכוי מס. יודגש כי זוהי מערכת שבעבר היתה קיימת רק ברכבי יוקרה, וכעת מתחילה לחלחל לדגמים עממיים יותר. על כן הוחלט להתחיל לתמרץ אותה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x