$
רכב

בלעדי לכלכליסט

המדינה מקדמת רשת תחנות לתדלוק בגז

מינהלת תחליפי הנפט תפרסם שני מכרזים בעלות 40 מיליון שקל לרכישת אוטובוסים שיונעו בגז טבעי ולהקמת רשת תחנות שתשרת אותם

ליאור גוטמן 06:5106.07.15

משרד ראש הממשלה נערך לפרסום בשבועות הקרובים של שני מכרזים ממשלתיים לקידום הטמעת הגז הטבעי בתחבורה, כך נודע ל"כלכליסט". המכרזים, שמקודמים באמצעות מינהלת תחליפי הנפט במשרד, מהווים ניסיון ראשון מצד המדינה לייצר ביקוש לגז בתחום התחבורה, לאחר שעד כה שימש הגז הטבעי במשק בעיקר לייצור חשמל ובמפעלי תעשייה. 

 

 

המכרז הראשון, בעלות 20 מיליון שקל, יעסוק ברכישת כ־20 אוטובוסים שיפעלו באמצעות גז טבעי דחוס (CNG). המכרז השני, שהיקף תקציבו דומה, יעסוק בהקמת 25–30 תחנות תדלוק ב־CNG לרכב כבד (אוטובוסים או כלי עבודה), שישרתו את האוטובוסים שיירכשו במכרז הראשון.

 

המדינה תעניק תמיכה ממשלתית לחברות שישתתפו במכרזים, באמצעות כיסוי השלמת מכירות של 75% מהצפי לרכישת גז בכל שנה למשך חמש שנים. היקף התמיכה נאמד בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה למשך חמש השנים הבאות.

 

"רשת הביטחון משתלבת במהלכים כמיסוי ירוק ומכרזים לרכישה, שמטרתם לייצר סביבה תומכת לתדלוק בגז טבעי ולשדר לשוק ולציבור הרחב את החשיבות שרואה הממשלה בקידום גז טבעי כדלק לתחבורה, בהתאם ליעד הלאומי להפחתת התלות בנפט לתחבורה", אמר ל"כלכליסט" ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים ונפט במשרד ראש הממשלה אייל רוזנר.

 

תחנה לתדלוק בגז בירושלים (ארכיון) תחנה לתדלוק בגז בירושלים (ארכיון) צילום: בועז אופנהיים

 

השימוש בגז טבעי להנעת רכב כבד ובכלל זה אוטובוסים מקובל במדינות רבות בעולם. זאת בעיקר מאחר שמחירו של הגז הטבעי נמוך בכ־70% ממחיר הסולר. סיבה נוספת היא הזיהום המופחת שיוצר השימוש בגז טבעי לתדלוק לעומת סולר ובנזין.

 

חרף החלטת ממשלה שהתקבלה בישראל ביוני 2013 להסבת כלי הרכב הכבדים מסולר לגז טבעי, הנושא סבל ממחלות ילדות הדומות לאלה של הטמעת הגז במפעלי התעשייה, ובראשן רגולציה מסורבלת ומחסור בתשתית תדלוק מתאימה.

 

היום צפוי השר להגנת הסביבה אבי גבאי לחנוך ניסוי ראשון להפעלת אוטובוס המונע בגז טבעי. במסגרת הניסוי, שיארך עד לאחר תקופת חגי תשרי, ישולב אוטובוס המונע בגז במסגרת קווי התחבורה של אגד באזור מטרופולין חיפה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x