$
ועידת הצמיחה
ועידת הצמיחה גג עמוד

ועידת הצמיחה

"סטארטאפים בישראל לא יודעים לצמוח - אנשים רואים ירוק בעיניים ורוצים לעשות אקזיט"

מנכ"ל פריון, ג׳וזף מנדלבאום, בוועידת הצמיחה של כלכליסט: "כשדיברתי עם מייסד חברה ושאלתי אותו אם הוא רוצה לבנות משהו שיהיה כאן עוד חמש שנים הוא אמר שעוד חמש שנים הוא רוצה להיות עשיר מאוד ולשכב על החוף"

עומר כביר 11:2401.06.15

״ישראל צריכה עוד הרבה תאגידים מקומיים גדולים שיעסיקו הרבה עובדים״ - כך אמר הבוקר מנכ״ל Perion, ג׳וזף מנדלבאום, במהלך ועידת הצמיחה של ״כלכליסט״, שנערכה בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

 

מנדלבאום דיבר במסגרת פאנל שעסק בשאלה איך מגדלים חברות צמיחה בישראל. "עליתי לכאן לפני חמש שנים כדי לעזור בבניית תאגידים גדולים", הוא אמר. "המו"פ כאן מדהים, אבל הבעיה היא שצריך עוד תאגידים גדולים שיעסיקו הרבה עובדים. סטארטאפים לא עושים את זה. הם עושים אקזיטים והרבה פעמים עוזבים את המדינה. אמנם יש לנו מחסור בכישורי ניהול ובצרכנים, אבל אלו דברים שניתן לפתור. כן, זה יהיה קשה, אבל ב-10 עד 15 השנים הקרובות אנחנו צריכים כאן עוד 10 תאגידים גדולים לפחות.

 


 

"אנחנו צריכים להשקיע בפיתוח כישרון שיווק, מכירות וניהול. המו"פ כאן מצוין, אבל יש תחומים שמאוד בעיתיים. סטארטאפים בישראל לא יודעים לצמוח במהירות לגודל ענקי. צריך גם שינוי מנטליות. הוואלידיות לטווח הארוך תפגע אם לא תשתנה התפיסה, אבל אנשים רואים ירוק בעיניים ורוצים לעשות אקזיט. כשדיברתי עם מייסד ושאלתי אותו אם הוא רוצה לבנות משהו שיהיה כאן עוד חמש שנים הוא אמר שעוד חמש שנים הוא רוצה להיות עשיר מאוד ולשכב על החוף. צריך לבנות כישרון מקומי ולחשוב גלובלית״.

 

מיכה קאופמן, מנכ״ל Fiverr שמפעילה שוק למכירות טובין דיגיטליים, הסביר איך ניתן להקים חברה גלובלית שבסיסה בישראל: "היום אין מגבלות לחברה ישראלית לחשוב גלובלית מהתחלתה. אף פעם לא תפסנו את עצמו כחברה ישראלית, אלא כחברת בינלאומית. ארה|ב הייתה השוק הגדול ביותר שלנו כבר מהיום הראשון. זה עניין של מנטליות, כי היום אין הרבה מגבלות לעשות את זה עם חברה ישראלית. כשהקמנו את המשרד הראשון בניו יורק חיפשנו אנשים שטובים בתחומי פיתוח עסקי ומכירות, שלא חזקים במיוחד בישראל, אבל אני חושב שאת חלקם נוכל למשוך לישראל. אפשר לבנות חברה גלובלית וגדולה. הקשיים מגיעים כשרוצים להיות חברה ציבורית שמעסיקה אלפי אנשים, אבל אלו לא קשיים שייחודיים לישראל. גם בניו יורק קשה לבנות חברה של אלף אנשים. יש סיבה שעמק הסיליקון הוא עמק הסיליקון יש שם ריכוז עצום של כישורים. אבל אי אפשר לייצר מרכזי פיתוח ברמה שיש לנו בישראל בשום מקום אחר״.

 

ג'וזף מנדלבאום, מנכ"ל פריון ג'וזף מנדלבאום, מנכ"ל פריון צילום: עמית שעל

  

דוגמה להצלחה כזו היא אאוטבריין הישראלית. אורי להב, מייסד משותף ומנהל אאוטבריין ישראל, סיפר בפאנל על ההצלחה הזו: "לחברות של עמק הסיליקון יש את ההילה שלהן בעיקר כי יש להן מוצר שכולם משתמשים בו. לכולנו יש חשבון פייסבוק או חשבון טוויטר וכשאנחנו מחפשים משהו אנחנו מחפשים בגוגל. ויש לי משהו לגלות לכם: כולכם גם משתמשים באאוטבריין. רק שאנחנו ברקע והלוגו שלנו קטן ונמצא למטה. כשאתם נכנסים ל"כלכליסט" אתם באים לצרוך תוכן ב"כלכליסט". אאוטבריין גם שם ונותנת שירות לכולכם, אבל הלוגו שלנו למטה לא כזה חשוב ולכן רובכם לא מכירים אותנו.

 

״אנחנו עובדים בכל העולם, עם 17 משרדים בעולם. אנחנו צריכים לעשות כל פעם את התחרות על כישרונות עם חברות האמריקאיות הכי גדולות. אנחנו עושים אותה בכבוד, אבל אנחנו יכולים לעשות את זה עוד יותר טוב. אחד הדברים שיש לנו להציע לעובדים ישראלים זה את היכולת לעבוד עם אנשים כמונו, שחושבים לפי ערכים משותפים לישראלים, לעבוד עם אנשים שמדברים עברית, ועדיין לבנות משהו גדול בעל השפעה בינלאומית. המספרים שלנו משאירים מאחור חברות כמו יאהו או פייסבוק".

 

פיונה דרמון, שותפה בקרן ההון סיכון JVP, דיברה על אפשרויות ההשקעה החדשות שמגיעות מחברות בינלאומיות, ובמיוחד מאסיה. "יש הרבה כסף שנכנס היום לישראל", היא אמרה. "המדינה היא מושא להערכה ולהערצה של הרבה מדינות אחרות. בשבועות האחרונים אירחתי בכירים וראשי מדינות שבאו ללמוד מאתנו ומהמצמיחה שלנו. כשמגיע הרבה עניין גם מגיע הרבה הון. הדבר שהכי חשוב לשים אליו לב זה לדעת שכל דולר צריך להביא לך ערך. זה כבר לא משקיע עם כסף פשוט, ההון צריך להביא לך גישה לשווקים חדשים מבחינת מוצרים או גיאוגרפית.

 

״אנחנו רואים עכשיו גם הרבה עניין מהמזרח ולא צריך להירתע ממנו, צריך לדעת לנהל. יש שם שותפים נפלאים שרוצים גישה לחברות ישראליות כדי לשים אותן על הפלטפורה שלהם. זה שלב ההזדמנות לחברות בצמיחה לחפש השקעות ושותפויות במזרח. צריך השקעה שתגרום לכך שתוך שנתיים החברה שלך תהיה שווה פי 5 או פי 10. חברת צמיחה נמדדת בשנתיים שלוש ולא בעשר שנים״.

 

רון חקלאי, מנכ״ל Applause, עומד בראש חברה ותיקה יחסית שאף שנוסדה בישראל מעסיקה בה מעט אנשים ביחס לפעילותה במדינות אחרות. "ב-2007 אף אחד לא רצה להשקיע ברעיון שלנו, עסק של טסטינג, ייעוץ ואבטחה", הוא הסביר. "היום אנחנו מקבלים פניות ממשקיעים כל חודש, אבל אז לא היה עניין ואת המשקיעים שלנו מצאנו בבוסטון בארה״ב, דרך קרנות של העיר ושל מדינת מסצ׳וסטס. החברה קמה בישראל, ואחרי הגיוס והצמיחה בארה״ב חזרה מוטיבציה להקים מחדש בישראל. אבל זה קשה. יש לנו המון לקוחות בישראל, הרבה מהחבר׳ה כאן בפאנל הם לקוחות שלנו, ואנחנו רוצים להגדיל את הנוכחות שלנו כאן״.

 

Infinidat גייסה לאחרונה 150 מיליון דולר ומתחרה בחברות כמו IBM ו-EMC. עדי גלוון, סגן נשיא עולמי למכירות בחברה, סיפר איך חברה מקומית מתמודדת ראש בראש עם התאגידים החזקים בעולם: "אנחנו מוכרים פתרונות לחברות ענק, אז יש פה עניין של שיווק וכישרון. אבל קודם צריך להיות לך גרעין ומוצר. אנחנו 300 עובדים, 85% מהם בארץ. כל גרעין הפיתוח, הניהול, כל המשאבים חוץ ממכירות הם בישראל. האתגר הגדול הוא למצוא אנשים. יש לנו 250 אנשי פיתוח שועבדים כל יום כדי ליצור ערך. כשאתה בא לבנקים הגדולים בעולם, ומתחרה בחברות ענק כדי להפוך אותם ללקוחות שלך, אתה צריך שיהיה לך ערך ייחודי. ועם הערך צריך אנשי מכירות שיידעו לשווק אותו. יש משהו בישראל. אני מסתובב בכל העולם, פוגש המון אנשים, ויש משהו אחד בארץ באנשים שאתה לא מוצא בחו"ל – כישרון אנרגיה, לא מעניין אותם רק משכורת ותנאים. הם רוצים להיות חלק ממשהו גדול זה משהו שאתה לא מוצא בחו"ל״.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x