$
רכב

זהירות: אין ריקול לפניך

מה קורה כשרכב ביבוא אישי נדרש לריקול? התשובה היא שום דבר. היבואנים אינם ערים כלל לצורך בריקול, משרד התחבורה לא מפקח - ואלפי מכוניות בעלות ליקויי בטיחות ממשיכות לנוע בכבישים ולסכן את כלל הנוסעים

תומר הדר 23:4231.05.15

כ־30 אלף מכוניות חדשות נקראו בשבועות האחרונים לריקול במוסכי יבואניות הרכב לאחר שהתגלה בהן ליקוי בטיחותי: יבואניות ניסאן וטויוטה הודיעו לפני שבועיים על ריקול של כ־12 אלף מכוניות לצורך בדיקת כרית האוויר מתוצרת TAKATA, ובשבוע שעבר היה זה תורה של יבואנית סובארו לזמן כ־17 אלף בעלי מכוניות סובארו אימפרזה שמותקנת בהן אותה כרית מסוכנת. השאלה היא מה קורה אם דגם מסוים נדרש לריקול והוא לא הובא ארצה בידי היבואנים המוכרים אלא ביבוא אישי.

 

על פי המצב כיום, רכבים ביבוא אישי מדגמים שאינם משווקים על ידי היבואנים הרשמיים לא נשלחים לריקול כלל: היבואנים ובעלי הרכב אינם מודעים לצורך בריקול, ובכל מקרה אין בישראל גוף שיכול לטפל בליקוי שמצריך תהליך כזה.

 


 

משרד התחבורה בעצמו מודה כי הוא אינו מפקח על ריקולים של מכוניות ביבוא אישי, וגורם בענף הרכב אומר: "מדובר בפצצה מתקתקת שאין לנו בכלל יכולת לדעת את ממדיה". לדבריו, יצרני רכב לא מזמינים רק רכבים חדשים לריקול. "לפעמים מכונית נוסעת 200 אלף ק"מ לפני שמתגלה בה איזה חלק חלש בגלגלים או במנוע, ורק אז מודיעים על ריקול. רכבים כאלה שהגיעו לישראל ביבוא אישי ולא מייבא אותם יבואן רשמי, בעליהם לעולם לא יזומנו לביצוע ריקול. החוק הישראלי קובע שכאשר מכונית מיובאת ארצה ביבוא אישי, יש קודם כל לבדוק אותה כדי לוודא שאינה חייבת בהליך כזה.

 

ואולם, מה קורה אם הריקול מוכרז חודש לאחר הגעת הרכב לישראל? רכב שיובא ביבוא אישי אין לבעליו קשר עם הדילר בארה"ב או באירופה". לדבריו, יבואן הרכב המוכר כלל אינו מקבל עדכונים מהיצרן על דגמים שלא יובאו ארצה באופן סדיר, ולכן גם לא טורח ליידע את משרד התחבורה. מדברים אלה עולה כי בכבישי ישראל נעות מאות ואולי אפילו אלפי מכוניות שיש בהן ליקויים מסכני חיים שלעולם לא יתוקנו.

 

כרית אוויר פגומה במכונית קרייזלר. רכיבי מתכת נורים בעוצמה אל פרצופו של הנהג כרית אוויר פגומה במכונית קרייזלר. רכיבי מתכת נורים בעוצמה אל פרצופו של הנהג צילום: איי אף פי

 

הבלמים וההיגוי נכבים באמצע הנהיגה

 

לפני כשבוע רעשה תעשיית הרכב העולמית בעקבות הודעתו של מינהל בטיחות הדרכים האמריקאי כי כריות אוויר של יצרנית החלפים היפנית TAKATA - המותקנות בין היתר במכוניות ב.מ.וו, שברולט, סובארו, טויוטה, דודג' ומאזדה - עלולות להיות פגומות. חקירת מינהל הבטיחות באה לעולם בעקבות תאונות דרכים שבהן נוסעים נהרגו דווקא מפתיחת כריות האוויר. הריקול בנוגע לכריות של TAKATA תקף לקשת גדולה מאוד של דגמים, שחלקם נחשבים לדגמים פופולריים ומיובאים לארץ ביבוא אישי בלבד, כגון רכב השטח אינפינטי FX35 ופורד מוסטאנג.

 

הבעיה שהתגלתה היתה חדירה של עודף לחות למנגנון האחראי לפיצוץ המבוקר המתבצע בכרית האוויר בזמן תאונה. עודף לחות פירושו פיצוץ גדול המביא לפגיעה אנושה בפניו של הנוסע מרסיסי מתכת המצויים בבסיס הכרית.

 

אלא שהריקול האחרון הקשור לכריות האוויר הוא רק קצה הקרחון של תופעת הריקולים. הממשל הפדרלי בארצות הברית מודיע בכל שנה על מאות ריקולים לדגמים שונים, שחלקם הגדול מגיע ארצה ביבוא אישי. לפני כמה חודשים למשל נודע על ריקול מהגדולים בתולדות ג'נרל מוטורס בעקבות ליקוי שגבה קורבנות בנפש: מתג ההתנעה בדגמים רבים מתנתק תוך כדי נסיעה, כלומר המנוע נכבה והנהג יכול למצוא את עצמו ללא בלמים וללא היגוי. ליקוי זה נמצא בדגמים פופולריים במיוחד המגיעים לישראל ביבוא אישי בלבד ולא על ידי UMI, היבואנית הוותיקה של ג'נרל מוטורס: מכוניות הספורט פונטיאק סולסטיס ושברולט קאמרו.

 

כל יבואני הרכב ש"כלכליסט" פנה אליהם הודו כי שום רכב מהדגמים שהתגלו בהם ליקויי בטיחות לא זומן לריקול אם הגיע לארץ ביבוא אישי בלבד. מתברר שהריקולים מתבצעים אך ורק בדגמים ביבוא אישי שיש להם גם יבואן ישראלי רשמי. מי שנוהג, לדוגמה, בלקסוס NX שהגיעה ארצה ביבוא אישי יזומן לריקול שהחברה הכריזה עליו רק בשבוע שעבר בשל מערכת ה־ABS, שכן את הדגם הזה מייבאת גם מוטורס, היבואנית הרשמית. ואולם, מי שנוהג למשל במיניוואן הונדה אודיסי מודל 2002, שלפני חודש זומן בארצות הברית לריקול בגלל בעיה בכריות האוויר, לעולם לא יזומן לריקול בארץ, שכן הדגם מיובא אך ורק ביבוא אישי, ולא מביאה אותו חברת מאיר, יבואנית הונדה.

 

"אין לנו מוסכים, ואין לנו מערכות מחשוב"

 

"כל המעמד שלנו בכל מקרה מוגדר כאפור ועדיין לא הוסדר לחלוטין", אומר בעל סוכנות לרכבי יבוא אישי. "לנו אין מוסכים. לנו אין מערכות מחשוב. הלקוח בא ומבקש פורשה או ב.מ.וו או מכונית אמריקאית. לא אכפת לו ריקול או לא ריקול, העיקר לקבל את האוטו. אי אפשר לצפות שאחרי שמצאנו מכוניות למאות לקוחות בכל מיני סוכנויות בארצות הברית, נבדוק סוכנות־סוכנות אם יש לאוטו הזה ריקול".

 

החוק כיום אינו מספק פתרון הולם לסוגיה זו. אמנם חוק רישוי רכב, שנועד להסדיר את פעילות הענף בישראל והדיונים בו הוקפאו מאז הבחירות, מטיל על יבואני הרכב הוותיקים אחריות לריקולים גם של מכוניות שלא הם ייבאו. אלא שאותם יבואנים טוענים שאין ביכולתם לאתר את בעלי המכוניות הללו ושיצרני הרכב עצמם לא ימהרו לתת מידע על דגמים שכלל לא ברור באילו דרכים הגיעו ארצה וכיצד טופלו, שלא לדבר על העלויות הכרוכות בשירות עבור שלל דגמי רכב שהיבואנים הרשמיים אינם מייבאים.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מזמן בעלי כלי רכב ביבוא אישי. לעתים ישנן קריאות חוזרות רק לבעלי מכוניות שיובאו ביבוא אישי, ועל אלה אין למשרדנו מקור מידע, אלא אם כן במקביל קיים יבוא סדיר של דגם הרכב.

 

טרם יבוא הרכב ביבוא אישי נערכת לרכב בדיקת 'חובות' לעניין ריקול, על פי הנהלים במחלקת היבוא במשרדנו. מבקש היבוא חייב להוכיח ביצוע של הריקול ורק לאחר מכן מונפק לו רישיון היבוא".

 

דגמים פופולריים ביבוא אישי שזומנו בעבר לריקולים

 

  • סוזוקי XL7

פגם במשאבת הדלק

 

  • טויוטה סקויה

פגם בכריות האוויר, פגם במושב

 

  • דודג' דורנגו

פגם בכריות האוויר

 

  • שברולט קורבט

תקלות בפנסים

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x