$
רכב

הבלימה האוטומטית חכמה יותר מהנהג

ארגוני בטיחות מצאו כי הפעלת מערכת בלימה אוטומטית במקרה חירום מפחיתה תאונות ב־38%

תומר הדר 08:0118.05.15

אם נהגים ישאירו את מלאכת הבלימה במקרה חירום לשיקול דעתה של המכונית, תאונות דרכים יוכלו לרדת בשיעור של כ־38% - כך עולה ממחקר משותף שפרסמו ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP וארגון הבטיחות האוסטרלי ANCAP, שני גופים הנחשבים לסמכות העליונה בכל הנוגע לבטיחות כלי רכב ומבחני ריסוק.

 

בדגמי רכב מסוימים, גם כאלה המשווקים בישראל, כגון וולוו XC60, מותקנת מערכת המסוגלת לבלום את הרכב ללא מגע יד אדם.

 

המערכת מנטרת את המרחק מן הרכב שלפנים באמצעות חיישנים, במיוחד בנסיעות במהירויות עירוניות, ובעת בלימה פתאומית של הרכב שמלפנים היא נכנסת לפעולה כדי למנוע התנגשות.

 

אילוסטרציה. חיישני מערכת הבלימה מחשבים את הקרבה למכונית שמלפנים אילוסטרציה. חיישני מערכת הבלימה מחשבים את הקרבה למכונית שמלפנים

 

מערכות כאלה מחלחלות כיום גם אל דגמים בסיסיים יותר, כגון סיטרואן C4 בגרסאות המשווקות בחו"ל.

 

על פי ממצאי הארגונים, המערכת פועלת בשיא יעילותה במהירויות של 30–50 קמ”ש. בטווח שמחוץ למהירויות אלה יש עדיפות לשיקול דעתו של הנהג, אך בתנועה עירונית זוהי המהירות הממוצעת.

 

לטענת שני הארגונים, עד כה לא נבחן נושא יעילותן של המערכות באופן מקיף בשל מחסור במידע שנאסף מזירות של תאונות דרכים. עם זאת, מהמידע שהם הצליחו לאסוף על תאונות מחמש מדינות אירופיות ומאוסטרליה עלה שחלה ירידה משמעותית במספר התאונות ברכבים המצוידים במערכת.

 

בישראל קיימים תמריצי מס להתקנת מערכות בטיחות שונות, כגון מערכת עזר לבלימה (שמגבירה את עוצמת הבלימה בשעת חירום) ומערכת ניטור מרחק מן הרכב שמלפנים (המודדת את המרחק מן הרכב הנוסע מקדימה ומשמיעה אזהרה קולית במקרה של קרבת יתר), אך עדיין אין תמריץ למערכת המסוגלת לבלום את הרכב באופן אוטומטי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x