$
רכב

בלעדי לכלכליסט

רשות המסים בוחנת ביטול ההכרה במע"מ על טנדרים

הרשות שוקלת לבטל את הפטור ממע"מ על טנדרים כבדים. בגלל הפטור עצמאים רכשו רכבי 4X4 במקום רכבי שטח

תומר הדר 06:5716.04.15

רשות המסים החלה לאחרונה בתהליך בחינה של שוק הטנדרים הכבדים בישראל, וזאת במטרה לבטל את ההכרה הניתנת במע"מ על רכבים אלה. כך נודע ל"כלכליסט".

 

כיום, על פי חוק, עצמאים הרוכשים רכבים מסחריים שמשקלם יותר מ־3.5 טונות מקבלים פטור ממע"מ. פטור זה תקף לכל סוגי הרכבים המסחריים באשר הם.

 

אלא שבמהלך השנים האחרונות, בשל פטור זה בוחרים עצמאים רבים לרכוש טנדר 4X4 כבד במקום לרכוש רכב שטח - ורכבים אלה משמשים כרכב פרטי במקום כרכבי עבודה.

 

כך, במהלך השנים האחרונות חלה עלייה במכירות טנדרים כבדים דוגמת פורד F350, דודג' ראם ושברולט סילברדו, המצוידים בחלק מגרסאותיהם במערכות 4X4 ובאבזור שופע שאינו נופל מזה של רכבי מנהלים.

 

שברולט סילברדו. הרוכשים יתחילו לשלם מע"מ? שברולט סילברדו. הרוכשים יתחילו לשלם מע"מ? צילום: איי אף פי

 

המהלך הנבחן על ידי רשות המסים מהווה מהלך משלים לרפורמה שהחלה עוד במהלך שנות התשעים.

 

עד שנת 1997 העניקה המדינה פטור ממע"מ ללא כל הבחנה לכל בעל עסק עצמאי שרכש רכב מסחרי, אלא שמשנה זו הוחלט להחריג מקבוצת הרכבים הפטורים את המיניוואנים ואת רכבי השטח.

 

עם זאת, בעלי טנדרים קלים בעלי מערכת 4X4, כגון מיצובישי האנטר וטויוטה היילקס, עדיין היו זכאים להכרה בפטור ממע"מ - מה שגרם לעצמאים רבים לעבור מרכבי שטח לטנדרים 4X4.

 

לנוכח מהלך זה הודיעה רשות המסים ב־2005 על ביטול ההכרה במע"מ על טנדרים שמשקלם הוא עד 3.5 טונות, מה שהביא לעלייה ניכרת ברכישות הטנדרים הכבדים.

 

על פי הערכות בענף הרכב, בדומה להחלטת רשות המסים ב־2005, לפני הודעה על ביטול הפטור צפויה רשות המסים להעניק "תקופת חסד", שבמסגרתה יוכלו עצמאים לרכוש טנדים כבדים ולקבל את ההחזר.

 

מדובר בפגיעה בדגמים האמריקאים בישראל. הטנדרים הגדולים מיוצרים כולם על ידי יצרניות הרכב האמריקאיות ומצוידים במנועים גדולים מהותית מן הנהוג בשוק הטנדרים העממיים היפאניים. כך לדוגמה הסילברדו של שברולט מצויד במנוע טורבו דיזל בנפח 6.6 ליטר.

מרשות המסים נמסר: "הנושא נבחן ברשות. טרם התקבלה החלטה בעניין".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x