$
רכב

לצלוח את משבר גיל ה־40 בפיצוץ

אאודי TT החדשה נועדה לאנשים שנמצאים רגע לפני משבר אמצע החיים, ומה שמסדר אותם זה טיסה בכביש ברכב שגם משגר פיצוצי אש מהאגזוז. בדור השלישי של ה־TT אאודי סוף סוף מייצרת מכונית ביצועיסטית, ששווה את 370 אלף השקלים שהיא תעלה לפועל שירכוש אותה

תומר הדר 08:5413.04.15

אאודי TT החדשה יורה פיצוצים מהאגזוז. ככה זה עובד: בוחרים הילוך ראשון בתיבת ההילוכים האוטומטית, ונותנים פול גז. מחוג הסל"ד יורה את עצמו במעלה השעון במהירות מפחידה. אלף סיבובים לדקה, שלושת אלפים, ששת אלפים. מד המהירות הדיגיטלי משתולל בחלוקת הקילומטרים לשעה: עשר, עשרים, שלושים, ארבעים, חמישים. ואז צריך להחליף הילוך באמצעות שני המתגים שנמצאים מאחורי ההגה.

 

יד ימין נותנת משיכה החלטית בכפתור ברגע שהאאודי TT עוברת את המהירות החוקית, המנוע משתהה לכמה מאיות של שנייה, ואז האאודי משחררת פיצוץ קטן מהאגזוז. כל כך קטן שהציפורים על העצים מתרוממות בבת אחת בענן שחור וצווחני. הפיצוץ הזה מורכב מאדי דלק שלא נשרפו כראוי. הוא רע מאוד לבעלי כנף. גם לבעלי מכוניות שאינן אאודי TT ונוסעות במקרה לידה. אדי הדלק הלוהטים יוצאים מהמנוע, נכנסים אל קרבי מגדש הטורבו ומשם אל האגזוז. ושם הם ניצתים לשבריר שנייה. ההצתה יוצרת בום קולני. וחיוכים. יש בזה הרבה חוסר היגיון, כי די ברור לנהג שקונה אאודי ב־373 אלף שקל שהיא יודעת היטב כיצד שורפים כל טיפה של דלק, בלי חלילה לבזבז. אבל מישהו באאודי הבין שישנם אנשים שמגרדים את גיל 40 וחולמים לטוס במהירות גבוהה מאוד בכביש הרי ירושלים, ושהאאודי שלהם תשגר פיצוצים של אש מהאגזוז. הם גם לא ממש רוצים מכונית עם ספוילרים, אבל כן רוצים להרגיש שיש להם כזה. לכן הספוילר מתרומם בלחיצת כפתור, אבל הוא גם יודע להסתתר בתוך המרכב כשהכפתור נלחץ בחזרה.

 

אאודי TT אאודי TT

 

הסיבוב הראשון בכביש שמוביל אל בית הקפה מתעקל שמאלה. ה־TT נאחזת בסיבוב כאילו חייו של הנהג תלויים בכך. השלדה נושאת את כל העומס היטב. זו שלדת MQB, כלומר פלטפורמה מהונדסת מחשב שמשמשת גם את פולקסווגן גולף. אבל איפה הגולף ואיפה האאודי TT. אין בכלל מה להשוות. ה־TT צוברת קילומטרים לשעה בקצב מטריד. שום גולף לא יכולה לעשות את זה, אולי ה־GTI, אבל ל־GTI אין הנעה כפולה. את הסיבוב הבא בכביש כולם מכירים: בצורת S. הפיזיקה לא מרחמת על שום מכונית. הפיזיקה לא מתחשבת. כשהחרטום של הרכב אחראי על ההנעה, כלומר מכונית הנעה קדמית, הרכב נכנס כמו טיל אל הסיבוב, ואז החלק האחורי מאבד אחיזה ויוצא לתנועת מטוטלת. אפשר לעצור את זה בליטוף של הבלם והעברת משקל קדימה, ואפשר לתת למכונית לשחק כמו חוליגן. הרבה חוליגנים גורדו כאן מהקיר על ידי המשטרה. הרבה חוליגנים שרדו. ה־TT שורדת בקלות. הנעה כפולה. במקום להתרומם מהכביש, הישבן ממשיך לאחוז.

 

חורכת את הכביש

 

לאאודי יש דיפרנציאל נשלח אלקטרוני - כלומר, אם במכונית רגילה הכוח שזורם לגלגלים מחולק באופן מדוד כך שעיקר הכוח ילך אל הגלגל שאוחז פחות, באאודי זה ההפך: הכוח הולך אל הגלגל שאוחז יותר. 230 כוחות סוס לא נשמעים כל כך הרבה, אך כשהם מחולקים בחוכמה, האאודי חורכת את הכביש אל בית הקפה בצורה חסרת כל היגיון. ההגה שלה מעט חסר משקל, אבל כל היתר פועל היטב. אפשר ממש לחוש כיצד השלדה מתעוותת קלות מתחת לישבנו של הנהג כשהאאודי מחפשת אחר כל שביב של משהו לאחוז בו, מוצאת, מותירה פסים זעירים ולוהטים של גומי על הכביש - וממשיכה הלאה.

 

בעבר אאודי TT היתה רחוקה מאוד מלהיות המכונית האידיאלית לקחת לכביש המשובח בהרי ירושלים. זה עניין תדמיתי. בדור הראשון ה־TT היתה לא יותר ממכונית מפוסלת ומעוצבת שהתבססה על מכלולי פולקסווגן גולף. ה־TT הראשונה גם היתה מכונית מתרוממת. ככה זה עבד: כשהיא הגיעה למהירות מסוימת, החלק האחורי נטה להתרומם מעט באוויר. לא ממש להתנתק מהכביש, רק טיפה להתרומם, אבל מספיק לנתק את האחיזה של הישבן מהכביש ולהכניס את האאודי בקירות, תנועה נגדית, בני אדם, תבחרו אתם. אחר כך הגיע דור שני של אאודי TT, שהיה יותר טוב, אבל לא מספיק טוב, וודאי שלא ברמה שמצדיקה נהיגה אגרסיבית במכונית שנראית ככה. האשמה היתה במתלים הקשים ובהגה שהיה מעט חסר תחושה. עכשיו זה נגמר. TT היא מכונית מהירה להפליא, שמרגישה הרבה יותר מהירה מ־230 סוסיה. מהירות אינה רק קו ישר, היא גם היגוי. תחושה. לאאודי יש אותם.

 


ובל נשכח את תא הנוסעים. זהו התא המפותח ביותר שהחברה הציגה עד כה, והוא שואב הרבה מאפיינים ממכוניות המנהלים הבכירות של אאודי, ובהם מערכת MMI השולטת בין היתר במולטימדיה, בכל מאפייני ההיגוי וגם במערכות הבטיחות. כל המידע מוקרן מול עיניו של הנהג במקום שבו בדרך כלל אמורים לנוח שעון המהירות והטורים. את שעוני המהירות והטורים אפשר לראות בלחיצה על כפתור. אמרת מערכות בטיחות? ל־TT יש מערכות בטיחות שמתריעות מפני קרבה יתרה לרכבים אחרים. שזה חשוב, כי אם חלילה נהג האאודי משגר עליהם כדור אש, כדאי שהם יתכופפו. לוח המחוונים גבוה מאוד, הישיבה נמוכה, אך לא כואבת. המושבים מצוינים ועשויים מעור שחור. תשומת הלב לפרטים מרשימה.

 

לא פונה לקהל אופנתי

 

כנהוג ב־TT, במושב האחורי אין מקום. הוא זעיר ושטוח. ה־TT בכל מקרה לא נועדה לדברים כאלה. היא נועדה לנסוע מהר. למעשה ב־TT אאודי זונחת את הניסיונות לפנות לקהל האופנתי יותר, ומתמקדת דווקא במי שמעוניין לנהוג מהר. כנראה זה לא יתאים לכולם. כנראה העובדה שה־TT מרגישה צורך לנגן מנגינת פרידה בכל פעם שהנהג מכבה את המנוע אינה נחוצה. אבל במנגינת הפרידה הזו יש גיטרות כי מישהו, חבר של איש הפיצוצים, החליט שמכונית כזו - שמיועדת למי שחסך כמה גרושים וכבר אינו ילד, אבל קצת רוצה להרגיש כמו ילד - תנגן לו בגיטרה בכל פעם שהוא מכבה את המנוע. זה בהחלט בסדר. בדומה ל־TT, זה אפילו מומלץ. (הפניית וידיאו)

 

אאודי TT קופה קוואטרו

מנוע: בנזין, נפח 1,984 סמ"ק, הספק מרבי 230 כ"ס, מומנט מרבי 37.7 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 250 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־5.3 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן: 15.8 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 6.6 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 4 כוכבים במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 9

מחיר: 373 אלף שקל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x