המהפכה השנייה של מימון ההמונים
כיצד התרחב המודל המהפכני מיזמים לכלי בידי חברות מובילות לקידום עסקיהן? וכיצד כיום חברות עושות שימוש אפקטיבי במימון אלטרנטיבי?
בעקבות הצמיחה המטאורית והעקבית של שוק המימון האלטרנטיבי, יש שהכתירו אותו כיורש עצר של מנגנוני המימון המסורתיים כגון בנקים וקרנות הון סיכון. יש אפילו כאלה שהרחיקו לכת וטענו שכוח הקהל ימוטט את המשקיעים המוסדיים. אולם, לאחרונה נראה דווקא טרנד הפוך. מימון המונים שמושתת על יסודות של צרכנות אנטי-ריכוזית, משמש כלי בידי תאגידי ענק וחברות מובילות על מנת לקדם עסקיהם.
התחרות על תשומת הלב של המשתמשים גדולה מאי פעם
חברות רבות מגלות שיותר קשה היום לחדור לתודעה של לקוחות ולקוחות פוטנציאליים. בעידן הפלטרפורמות החכמות, בו אנחנו מחוברים כמעט תמיד לרשת בצורה זו או אחרת, צרכנים מועמסים בכמויות מידע ומסרים חסרי תקדים והתחרות על תשומת הלב הרגעית של המשתמשים גדולה מאי פעם.
הצרכן הממוצע מסנן היום כמעט כל מה שהוא תופש כמסר פרסומי של תאגיד. מימון המונים, מלבד הפונקציה המימונית הישירה שלו, מספק מספר יתרונות נוספים ובעיקרם קשר אינטראקטיבי חזק עם הלקוחות, תודעה ציבורית רחבה והשקעה רגשית של הלקוחות בחברה ובמוצר. לכן חברות רבות מחפשות דרכים חדשות ויצירתיות למנף את המנגנון הזה.

מימון המונים ככלי שיווקי
כשקוקה-קולה הסתבכה במקסיקו בעקבות ביקורת ציבורית על השימוש הנרחב שלהם במשאבי המים של המדינה, הם פנו לקמפיין מימון המונים למימון חפירה של בארות מים בכפרים רבים. השימוש שקוקה-קולה עשתה במימון אלטרנטיבי לא היה בגלל מחסור בכסף, אלא בשביל לגייס את הציבור ואת דעת הקהל לטובתה. כך גם עשתה חברת די.סי קומיקס עם הקמפיין שלהם, "We Can Be Heroes". קמפיין מימון המונים למטרות צדקה שעשה שימוש קניין הרוחני של החברה – גיבורי העל – לשיפור התדמית.
חברות אחרות עושות שימוש במימון המונים בשביל להגדיל את הביקוש למוצרים שלהם. כך למשל, חברת מיקוסופט השיקה שותפות על פלטפורמת מימון ההמונים של RocketHub. המטרה העיקרית של החיבור הזה מבחינת מיקרוסופט הייתה לגרום לשימוש נרחב יותר במנוע החיפוש שלהם ולהגדיל את הביקוש למוצרי התוכנה שלהם בקרב בעלי עסקים קטנים. חברת לגו ויצרנית הרכב דודג', לעומת זאת, עשו שימוש ישיר במימון המונים כשהשיקו פלטפורמות משלהן לשיווק ישיר של המוצרים שלהן על ידי מימון המונים.
דודג' אמנם לא הצליחו למכור יותר מכמה עשרות מכוניות בצורה הזו אבל המקוריות והיצירתיות שבשיטת השיווק שלהם הצליחה למשוך הרבה תשומת לב ורשמים במדיה המקוונת. יצרנית רכב נוספת שעשתה שימוש במימון המונים לצרכים פרסומיים היא הונדה, שהשיקה קמפיין באתר Indiegogo להצלת מוסד הדרייב-אין.
מלאי בלתי מוגבל של רעיונות
אחד היתרונות הגדולים בגישה לקהל גדול של אנשים הוא הגישה לידע ולניסיון הקולקטיביים של הקהל. גישה זו יכולה לספק לחברות, שהישרדותן תלויה ביכולת שלהן לשמור על יתרון תחרותי בתחום החדשנות, מלאי כמעט בלתי מוגבל של
רעיונות והמצאות. שתי חברות שיצרו שותפות עם פלטפורמת מימון המונים הן ג'ונסון אנד ג'ונסון וג'נרל אלקטריק, כל אחת בתחומה. המטרה היא לספק זרם שוטף של פיתוחים חדשניים עבור החברות. יצרנית חיתולי האגיס עשתה מהלך דומה עם קמפיין ה-Mom Inspired (בהשראת אמא) שלהם. ולהבדיל ממנגנונים חיצוניים אלה, חברת IBM השיקה קמפיין פנימי למימון הצעות ייעול ושיפור של עובדיה.
מימון המונים הוא הרבה יותר מ"רק" כלי להשגת כסף. היתרונות הרבים שמספק נכס הקהל לא רק מהווים תמריץ ליזמים וחברות הזנק על פני משקיעים מסורתיים, הם גם מהווים כלי לחברות גדולות בעלות מותגי ענק למנף את הנכסים האחרים שלהן ולייצור חיבור חזק יותק עם הלקוחות שלהן.
הטרנד של חברות שמאמצות פתרונות של מימון אלטרנטיבי גדל משנה לשנה ויש להניח שהוא ימשיך לגדול. לא בכדי מנבאים המומחים ששוק מימון ההמונים צפוי להגיע להיקף של 93 מיליארד דולר עד שנת 2025, אך עם הכניסה של התאגידים לשוק מספר זה קופץ לכ-300 מיליארד דולר. הכלכלה האלטרנטיבית, כך מסתמן, היא העתיד, גם עבור החברות הגדולות בעולם.


