$
רכב

מכוניות השרד של השרים: מוולוו ועד לקסוס

בשנות החמישים נסעו השרים במכוניות שהגיעו בעיקר מתרומות, בשנות השמונים נהנו נבחרי העם מעידן הוולוו ובתחילת שנות האלפיים הוחלפו המכוניות לסקודה סופרב ואאודי A6. קבלו את המכוניות בהן התהדרו השרים משנות החמישים ועד היום

תומר הדר 19:4715.03.15

הבחירות כבר אוטוטו כאן, ובעוד ימים ספורים תוכרז גם ממשלה חדשה – ועמה יגיע הצורך במכוניות עבור נבחרי העם נושא רכבי השרים נחשב זה שנים רבות לרגיש במיוחד, בעיקר מכיוון שהשרים נבחנים בין היתר על פי רמת הנראות. כיום מרבית השרים נוסעים במכוניות שכורות, זאת לאחר שמכרז הרכש האחרון לרכבי שרים נכשל - אך בעבר היה קיים בישראל קונצנזוס כמעט גורף לגבי רכבי השרים.

 

שנות ה-50 וה-60: פאר התעשיה הישראלית והאמריקאית

 

במהלך שנות ה-50 וה-60 נושא רכבי השרד של השרים טרם הוסדר במלואו. כיאה למדינה בתחילת דרכה, העניקה הממשלה לשרים מכוניות מכל הבא ליד, כאשר ההיצע הורכב בין היתר מרכבי תרומות שהגיעו מארה"ב, מעט מכוניות מתוצרת מקומית וגם רכבים שנרכשו על ידי המפלגות השונות. סטנדרט אחיד למכרזי שרים לא היה והשרים התניידו בכל הבא ליד.

 

לארק סטודבייקר. רכב פופולארי של השרים ב-1964 לארק סטודבייקר. רכב פופולארי של השרים ב-1964

 

שנות ה-70 וה-80: עידן הוולבו

 

במהלך שנות ה-70 התקבלה החלטה לצייד את שרי הממשלה במכוניות וולבו. הוולבואים נחשבו גם אז ל"בחירה בטוחה": רכבים שלא גררו תגובה נזעמת מצד מתנגדי הרכב הגרמני, ולא גררו את הביקורת על רכב אמריקאי מנקר עיניים. מכוניות וולבו שירתו את מדינת ישראל ברצף 30 שנה, פרק זמן ארוך במיוחד, במסגרתו הוחלפו הדגמים מספר פעמים, כאשר בין היתר נהנו השרים מוולבו 740, וולבו 244, וולבו 940 וולבו S80.

 

וולוו 740 וולוו 740 צילום: יצרן

 

העשור הקודם: ביי ביי וולבו – שלום סקודה ואאודי

 

לאחר שמכוניות וולבו שירתו את מדינת ישראל לא פחות מ-30 שנה, נפל דבר: בשנת 2007 יצאה המדינה למכרז חדש לרכש עבור שרים, בו השתתפו בין היתר וולבו, ביואיק, קדילאק וסקודה. בסופו של דבר נפל הפור על צמד זוכות: סקודה סופרב, שצוידה במנוע בנפח 2.8 ליטרים ואאודי A6 – שצוידה במנוע בנפח 2.4 ליטרים. המכרז עצמו התעכב מספר פעמים בעקבות עתירות שהוגשו למדינה, אך בסופו של דבר השרים התחלקו לשנים: אלה שבחרו בסקודה העממית ואלה שבחרו באאודי היוקרתית.

 

אאודי A6 אאודי A6

 

2012: המכרז שנכשל

 

בשנת 2012, לאחר שמכוניות האאודי והסקודה הממשלתיות החלו להראות סימני זקנה מתקדמים פורסם מכרז חדש לרכבי שרים. יבואני הרכב שמיהרו להשתתף במכרזים הקודמים התייחסו למכרז החדש בהיסוס, בין היתר מכיוון שמדובר במכרז בלתי רווחי, שתועלתו התדמיתית אינה גדולה כבעבר. בסופו של דבר, לאחר חודשים ארוכים נבחרו שתי מכוניות זוכות במכרז: ב.מ.וו 528 היוקרתית וסיטרואן C5 העממית. על פניו היה מדובר בסידור אידיאלי עבור שרים צנועים ועבור שרים חובבי יוקרה. אלא שבפועל השרים בחרו להימנע משני הרכבים באופן כמעט גורף. הסיטרואן נראתה לשרים רבים עממית מדי ואילו הב.מ.וו מנקרת עיניים. בפועל, רק שתי סיטרואן וב.מ.וו אחת הוזמנו. לפני כשנה המדינה בחרה שלא לחדש את החוזה עם יבואניות סיטרואן וב.מ.וו.

 

ב.מ.וו 528 ב.מ.וו 528

 

2014: המכרז ההיברידי שבוטל

 

לאחר שבפועל לא נמצא רכב שיחליף את רכבי הסיטרואן והב.מ.וו בהם לא רצו השרים התקבלה במנהל הרכב הממשלתי החלטה לצאת במכרז חדש: מכרז ידידותי לסביבה. במכרז, שפורסם בשלהי 2013 נקבע רף מחיר נמוך יחסית: של 300 אלף שקל. אלא שאחד מתנאי הסף במכרז היה הימצאותה של מערכת הנעה היברידית - מה שבפועל אפשר את השתתפותם של שני דגמים בלבד: טויוטה קאמרי הייבריד ולקסוס IS. אלא שמכרז זה בוטל על ידי החשבת הכללית בגלל מיעוט משתתפים.

 

טויוטה קאמרי הייבריד טויוטה קאמרי הייבריד צילום: David Dewhurst

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x