$
דעות

פתרון חדש ללמידה

עפ"י מודל "הופכים את הכיתה" התלמידים צופים בסרטונים כהכנה לשיעור ובכך עוברת האחריות ללמידה אליהם

גילה קורץ 07:4606.03.15

"להפוך את הכיתה", או בשמה הרשמי: מודל הכיתה ההפוכה היא אחת מהגישות הפדגוגיות המסקרנות הזוכה לעניין רב בקרב אנשי חינוך. בבסיס המודל, הלומדים צופים בסרטונים כהכנה לשיעור והמפגש בכיתה מתמקד בדיון, תרגול ושיח על בסיס הנלמד מהסרטונים.

 

למידת תכנים כהכנה לשיעור כיתתי אינו רעיון חדש בשדה החינוכי. עם זאת, בשלות תשתית האינטרנט ויישומי הטכנולוגיה המתקדמים הם זרז להפצת רעיון הכיתה ההפוכה, המתבסס על סרטוני וידאו כאמצעי למידה. האפשרות של תלמידים לצפות בסרטונים במקום ובזמן הנוחים להם, מהווה מהפך - מעין "עולם הפוך" למודל הלמידה המסורתי.

 

במיקוד החדש התלמידים לומדים את "השיעור" באופן מקוון ומחוץ לכיתה ואת "שיעורי הבית" מכינים בכיתה עצמה. אחד ממובילי גישת הכיתה ההפוכה הינו סלמן קהאן שהציג במרץ 2011, ב-Ted Talk את יוזמתו לפיתוח סרטונים קצרים במתמטיקה. עד כה פיתחה "אקדמית קהאן" למעלה מ-2,600 סרטונים במגוון נושאים במתמטיקה, ביולוגיה, פיסיקה וחלקם תורגם לעברית.

  

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: תומי הרפז

 

מודל הכיתה ההפוכה מוסיף זמן ללמידה מחוץ למרחב הפיזי הכיתתי. לעובדה זו מספר השלכות על התהליך הלימודי. האחת, אפשרות להרחבת התהליך הלימודי ולהעמקת האינטראקציה עם תכני הלימוד השנייה, העברת האחריות ללמידה לתלמיד - כפעילות לימודית שמועד מימושה נתון לבחירתו של התלמיד שיכולה לתרום להגברת מחויבותם לתהליך הלימודי. תרומה משמעותית הורגשה גם בלימודי הכלכלה שנחשבו בעבר למורכבים במיוחד.

 

משפר את הדיון והשיח

 

ניסיון מוצלח בישראל לשילוב גישת הכיתה ההפוכה מתואר בבלוג (יומן הרשת) של אביב צמח, מורה לאזרחות. להערכתו, הצפייה בסרטונים לפני השיעור שיפרה מאוד את רמת הדיון והשיח בכיתה. בשיעור עצמו הייתה "פחות כתיבה על הלוח והעתקה למחברת ויותר זמן לדיונים ולתרגולים".

 

במרכז ללימודים אקדמיים הוחלט לבחון את יישום הכיתה ההפוכה כחלק ממחקר רחב היקף שאף פורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי The European Journal of Open, Distance and E- .Learning – במחקר נבחנו עמדות סטודנטים כלפי שילוב גישת הכיתה ההפוכה בקורס לתואר ראשון - "עולם הפרסום והמדיה במאה ה 21" - בבי"ס סרנת

לניהול. לקראת כל מפגש בקמפוס התבקשו 45 הסטודנטים בקורס לצפות בסרטון העוסק בנושא הלימודי שיהווה בסיס לשיח בכיתה.

 

 איסוף הנתונים למחקר, באמצעות שאלון מקוון, נעשה סמוך לסיום הסמסטר. ממצא מרכזי שעלה מתשובות הסטודנטים היה שהסטודנטים מעדיפים בבירור לצפות בסרטוני הקורס במהלך השיעורים עם המרצה ועם העמיתים ללמידה.

 

מניתוח תשובותיהם עולה שהעדרו של מרצה המנווט את התהליך הלימודי, עונה על שאלות, מסייע בהבהרת נקודות לא ברורות הינה הסיבה המרכזית לאי העדפתם לצפייה בסרטונים מחוץ לכיתה. יותר מכך, חלקם הגדול של הסטודנטים דיווחו כי צפו בסרטונים עם חבריהם ללימודים .

 

תוצאות מחקר זה תומכים בממצאי מחקרים קודמים שמצאו שהיעדר נוכחות מורה המנחה את התלמידים ומספק להם משוב מידי עלול לגרום לחשש מהבנה שגויה של תכני הלימוד ותחושת עומס בלמידה. בנוסף, העדר אפיקי אינטראקציה ישירים עם המורה עלול להשפיע באופן שלילי על התהליך הלימודי האישי ולגרום לערעור ההערכה העצמית כלומד ולתסכול. יש להבין, גמישות במקום בזמן ללמידה אינה התנאי הבלעדי לתהליך לימודי מעמיק. לפני "שהופכים את הכיתה" יש לבחון דרכי סיוע ותמיכה לתלמידים הלומדים גם מחוץ לכיתת הלימוד.

 

הכותבת היא ראש התמחות תקשוב ולמידה, המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א)

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x