$
משפט

בפעם הרביעית: בקשה לייצוגית נגד קצא"א בעקבות אסון הנפט

בבקשה לביהמ"ש נכתב: "מזעזע לחשוב שטעות אנוש ולא כוח עליון יכולה לגרום בתוך זמן קצר לאסון גדול כל כך"

זוהר שחר לוי 17:2923.12.14

תביעה ייצוגית, רביעית במספר, הוגשה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד קצא"א בעקבות אסון דליפת הנפט בדרום, בדרישה לפיצוי בגובה 246 מיליון שקל: "מזעזע לחשוב שטעות אנוש ולא כוח עליון יכולה לגרום בתוך זמן קצר כל כך לאסון גדול כל כך".  

את התביעה הגישו תושבים שנחסמו על ידי שיטפון הנפט וכן על ידי פעילים סביבתיים מהערבה שמנעו בעבר את הפיכת שמורת עברונה לשדה תעופה. פרט לקצא"א ובכירים בחברה, מופנית התביעה גם נגד שר האוצר וכנגד המפקחת שמינה שר האוצר על קצא"א.

 

"עניינה של בקשה זו", נכתב בפתח התביעה, "הינה זיהום חמור שנגרם כתוצאה מדליפת נפט גולמי מקו צינור הנפט תוך פגיעה בבריאות הקבוצה, באיכות חייהם ובאוטונומיה שלהם וכן בשמורת עברונה ובערכי הטבע המוגנים שבשמורה".

 

לגרסת התובעים, לאחר האסון קצא"א הגיעו באיחור לאזור שמורת עברונה והפעילות המאולתרת כלשונם במקום מעידה על היעדר תוכנית חירום לקצא"א ועל רשלנות קשה שלה ושל נושאי המשרה בה.

 

לדברי התובעים בימים ראשונים לאחר האירוע הם לא עיכלו את ממדי האסון למרות שיכלו להריח אותו. אולם לאחר שנמנעה מהם האפשרות להיכנס לטייל בשמורת עין עברונה הם עלו למצפור עברונה וראו עד כמה גדול הוא הנזק. "מזעזע לחשוב", כתבו בתביעה, "שטעות אנוש ולא כוח עליון יכולה לגרום בתוך זמן קצר כל כך לאסון גדול כל כך".

 

נזק עיקרי שנגרם למבקשים, כך לפי גרסתם, הוא במישור הרגשי. "אחד היסודות לאהבת הארץ והמדינה הוא אהבת נופי ארצנו. פיצוץ הצינור גרם לפגיעה קשה במשאבי טבע ונוף של האזור והמדינה וכתוצאה מכך גרם לנו להרגיש שפגעו בנו ובמה שייך לנו, כאזרחי המדינה. מעבר לכך, מעציב מאוד לראות את מצב שמרת עין עברונה ולחשוב מה עוללו לה".

 

אסון דליפת הנפט אסון דליפת הנפט צילום: רן ליאור

 

עוד מציינים התובעים כי קיימת אצלם פגיעה קשה באמון שהם חשים כלפי הרשויות והתאגידים הגדולים. במשך זמן רב, כך לדבריהם, היה ידוע לכל שמבוצעות על ידי קצא"א עבודות להטיית קו צינור הנפט וידוע כי אירוע בעבר אירועים של דליפת נפט במהלך עבודות דומות. "אולם", נכתב, "הן הרשויות השונות והן חברת קצא"א לא נקטו, כנראה (על פי התוצאה), בכל האמצעים הנדרשים על מנת למנוע את האסון או להקטין את ממדיו".

 

פרט לפיצוי הכספי מבקשת התביעה כי בית המשפט יוצא צווים המחייבים את קצא"א הן בביצוע תוכניות מניעה ובקרה והן כאלה המחייבים אותה לשקם השמורה ולהקים שמורה נוספת המקבילה בגודלה לשטח הניזוק וליצור מעבר אקולוגי להגדלת סיכויי השיקום.

 

בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד חיה ארז, אסף פינק, חגית הלמר ואיריס האן, דורשים התובעים גם כי ביהמ"ש יכיר באחריות אישית של הנתבעים.

 

זוהי בקשת התביעה הייצוגית הרביעית שמוגשת בעקבות האסון. האחרונה הוגשה רק אתמול לבית המשפט המחוזי בבאר שבע והועמדה על הסכום הגבוה ביותר עד. כ- 820 מיליון שקל פיצוי, לפי חישוב מספר תושבי המדינה, שיופנו לטובת שיקום הנזקים ועוד 151 מיליון שקל פיצוי עבור תושבי הדרום.

 

מקצא"א נמסר: "במסגרת עבודות הקמת שדה התעופה בתמנע, קצא"א התבקשה לבצע עבודות להסטת קטע קו 42 מאילת לאשקלון באזור בו אמור לקום שדה התעופה. עקב מה שנראה כתקלה טכנית שסיבותיה עדיין אינן ברורות אירעה הדליפה בקו. בעת האירוע התקבלה במערכת בקרת הדליפות של החברה התרעת דליפה וניתנה פקודת מידית לסגירת המגופים שתוחמים את קטע הקו. המגופים נסגרו ובודדו את הקטע שדלף משאר תכולת הצינור. בעקבות סגירת המגופים הזרימה נעצרה אולם חלק מכמות הדלק שהייתה כלואה בין המגופים בקטע הפגוע דלף. לאור התגובה המהירה של עובדי החברה ומערכות הבקרה החדישות בהן היא מצוידת נמנע אירוע בהיקף גדול יותר.

  

החברה משקיעה משאבים רבים בתחזוקה מונעת הכוללת בין היתר טיפול יזום ושיפוץ קווים בהתאם לתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר. החברה מנהלת מערך חירום המצויד במיטב האמצעים הטכנולוגיים ומחזיקה צוותי תגובה מיומנים ומתורגלים למתן תגובה מקצועית ומהירה לאירועי חירום.

  

מרגע הדליפה, פועלת החברה מסביב לשעון בתיאום עם נציגי המשרד להגנת הסביבה ועם נציגי רשות הטבע והגנים, לשאיבת הדלף ולפינוי הקרקע המזוהמת. בפעולות השאיבה שבוצעו נשאבה מרבית כמות הדלף. החברה אינה מקילה ראש באירוע ובתוצאותיו, מצרה על הנזק שנגרם ותעשה ככל הנדרש על מנת להשיב את המצב לקדמותו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x