$
רכב

ראיון כלכליסט

טויוטה מיראי: המשפחתית הראשונה שנוסעת על מימן

טויוטה, מובילת השוק בתחום ההיברידי, מציגה את הדור הבא של מכוניות שאינן מונעות בבנזין: מיראי. בראיון בלעדי ל"כלכליסט" מסביר מנהל מחלקת האנרגיה של החברה והמומחה הבולט בעולם למה לא צריך לפחד ממכלים מתפוצצים בדרך למהפכה בכבישים

תומר הדר 08:3615.12.14

בחודש שעבר, באירוע שמשך תשומת לב רבה, הציגה טויוטה מכונית חדשה, שכבר עם הולדתה ברור שהיא אמורה לשאת על כתפיה את עתידה של החברה. באתר האינטרנט שלה מגדירה טויוטה את הדגם החדש, מיראי, בשתי מילים: נקודת מפנה. ואכן, עבור טויוטה השמרנית מדובר בשינוי חד, כשהיא מציגה לראשונה רכב שאינו מונע בדלק או בחשמל אלא במימן.

 

טויוטה תמיד בחנה טכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות לדלק, וכיום היא בחוד החנית של ההנעה ההיברידית. אבל ייצור של מכונית מונעת מימן המוכנה לשיווק הוא כבר הצהרה מסוג אחר.

 

האם זהו צעד שיווקי נכון במדינה שחוותה רק לפני שלוש שנים את אסון פוקושימה, שבו התפוצצו כורי מימן וגרמו לזוועה אקולוגית? מנהל מחלקת האנרגיה של טויוטה, נובוהיקו קוגה, דווקא רגוע: "אנחנו לומדים את נושא פוקושימה בזהירות. האסון נגרם שם מכיוון שהמימן נאגר במבנה שנגרם בו פיצוץ. כיום מימן נמצא בשימוש בתעשיית הדלק, הקוסמטיקה והמזון כי כאשר משתמשים בו נכון, הסיכונים מצטמצמים. אנחנו כמובן בוחנים כיצד להפחית את הסיכונים בעת התנגשות, אבל מימן אינו שונה מדלק. גם מכל דלק עלול להתבקע, אבל בעוד הדלק נוזלי, המימן משתחרר במהירות לאטמוספרה".

 

נובוהיקו קוגה: “האסון בפוקושימה נגרם מפיצוץ במבנה שבו הוחזק המימן. המימן אינו שונה מדלק, גם מכל דלק יכול להתבקע בתאונה" נובוהיקו קוגה: “האסון בפוקושימה נגרם מפיצוץ במבנה שבו הוחזק המימן. המימן אינו שונה מדלק, גם מכל דלק יכול להתבקע בתאונה" צילום: בלומברג

 

קוגה, אחת הדמויות הבכירות בטויוטה והאיש שאחראי בתאגיד על טכנולוגיות לשיפור צריכת הדלק ולשימוש בדלקים אלטרנטיביים, הגיע לישראל לפני כשבוע כדי להשתתף בכנס של המינהלת לקידום תחליפי נפט במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. הכנס נערך בשיתוף עם קהילת EcoMotion, המופעלת על ידי המכון הישראלי לחדשנות בשיתוף משרדי ממשלה, ומסייעת ליזמים ישראלים בתחום התחבורה החכמה והאנרגיה.

 

הדלק פה כדי להישאר

 

האם הטויוטה המימנית רומזת שבקרוב ננטוש את מכוניות הבנזין והדיזל? לדברי קוגה, הסיכוי שהדבר יקרה בעשורים הקרובים קטן מאוד. "יש בעולם כ־800 עד 900 מיליון כלי רכב שזקוקים לבנזין או סולר. החלפה הדרגתית שלהם צפויה להימשך יותר מ־50 שנה, והשחקניות הגדולות בשוק הרכב העולמי ימשיכו לייצר רכבי בנזין ודיזל שיחליפו את הרכבים הללו".

 

עם זאת, יצרני הרכב נדרשים לעמוד בתקנות הולכות ומחמירות בנוגע לפליטת המזהמים, ונראה כי יתקשו לעמוד ביעד עם מנועי דיזל ובנזין. אולם קוגה אופטימי גם בנוגע לכך. "אני מאמין שהטכנולוגיות שבהן משתמש מנוע הבעירה הפנימית ישתפרו", הוא אומר. "המנועים ינצלו טוב יותר את שריפת הדלק בזכות יחסי דחיסה גבוהים יותר, הם ינוהלו באופן אלקטרוני, ויהיה שימוש בטורבו שיאפשר הפעלת מנועים בעלי נפח קטן וחסכוני. רכיבים נוספים ישודרגו ויסייעו ליעילות, כמו תיבות ההילוכים שיהפכו ליותר מתוחכמות". יצרני הרכב פועלים בכיוון זה כבר כיום. בטויוטה קורולה החדשה מותקנת תיבת הילוכים רציפה שבה שבעה הילוכים.

 

טויוטה מיראי. יוצאת לשיווק מיידי ביפן טויוטה מיראי. יוצאת לשיווק מיידי ביפן

 

"מאמצי ההנדסה שמושקעים בתצרוכת הדלק אדירים", מסביר קוגה. "בעתיד יהיה ניתן לשלב בכל מנוע גם מערכת הנעה היברידית. אנחנו לא פוסלים גרסה היברידית של הקורולה, וגם הנעה בגז נבחנת ברצינות. אלו תהליכים שנמצאים בבדיקה מתמדת".

 

היעד: 2020. האמצעי: הנעה היברידית

 

המהפך האמיתי יגיע בעוד שש שנים. "בשנת 2020 צפויות להיכנס לתוקף תקנות זיהום עולמיות הרבה יותר מחמירות מהתקנות הקיימות כיום, ויצרני הרכב יצטרכו לעבוד באמת קשה", מסביר קוגה. "ב־2015 יונהג באירופה תקן הזיהום יורו 6, ומכוניות שלא יעמדו בו לא יוכלו להימכר. ב־2020 תהיה החמרה מהותית של הדרישות. אנחנו מתכוננים לכל תרחיש אפשרי - גם באמצעות פיתוח של סוללות לרכב היברידי שיהיו יעילות יותר, גם באמצעות פיתוח תחום המימן, וגם באמצעות שיפור של מנועי הבעירה הפנימית המסורתיים".

 

תחנת תדלוק במימן. מכל הדלק עלול להתלקח בדיוק כמו בנזין תחנת תדלוק במימן. מכל הדלק עלול להתלקח בדיוק כמו בנזין צילום: בלומברג

 

כיום האסטרטגיה של טויוטה לשוק הרכב האירופי, המשפיעה גם על השוק הישראלי, מסתמכת על הנעה היברידית המשלבת בין חשמל לדלק. כיום משווקים באירופה ובישראל דגמי פריוס, אוריס ויאריס היברידיים, ובטויוטה בוחנים את האפשרות לשלב מערכת היברידית בכלי רכב גדולים יותר, וגם קטנים יותר, כמו אייגו.

 

"ברכבי נוסעים כמו קורולה אנחנו יכולים לכסות את כל ההיצע, אך ברכב גדול יותר מדובר באתגר הנדסי", אומר קוגה. "רכב שטח כמו הלנד־קרוזר דורש תכנון של מערכת שתהיה עמידה לתנאים הקשים שבהם הוא נוסע". בעתיד, מדגיש קוגה, הצרכן יבחר את הרכב המתאים לו גם לפי סוג האנרגיה. "צרכן שייסע רק בתוך העיר יזדקק לרכב חשמלי. אך אם בסופי שבוע הוא זקוק למיניוואן, הבחירה תיפול על רכב בעל מנוע רגיל בשילוב מערכת עזר היברידית. המטרה שלנו אינה לכפות על הצרכן איזה רכב לקנות, אלא להציע לו מגוון שייתן לו חופש בחירה באנרגיה".

 

קוגה לא הגיע לישראל במקרה. טויוטה מביעה עניין בטכנולוגיות ישראליות ואף שילבה טכנולוגיות ישראליות בכמה דגמים. לפני כחודשיים היא קיימה בישראל אירוע מפתחים ביוזמת מרכז המידע הטכנולוגי של טויוטה. "אנו בהחלט מתעניינים בטכנולוגיה ישראלית, בעיקר בנושא סוללות", אומר קוגה. "בישראל יש ידע רב בתחום זה, ואנו מקווים שנוכל לעשות בו שימוש בעתיד".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x