$
דעות

לפעמים דווקא המסובך מצליח

מחקר חדש בחן מה הופך סטארט־אפ למצליח וחשף כי אי־ודאות דווקא תורמת לכך

דב דביר 08:3212.11.14

השווקים הדינמיים, התחרות בין הארגונים העסקיים הגדולים, הידע הטכנולוגי המצטבר והנגיש, וכמובן הידיעה שההצלחה העסקית עם מיזם נחשק נמצאת מעבר לפינה - כל אלה הצמיחו תעשייה עולמית של יזמות עסקית. אך מה הופך יזם למוצלח? מה משפר את הסיכוי של מיזם להניב תשואה כלכלית ולעמוד ביעדי הפיתוח או יעדיו העסקיים?

 

מפתיע ככל שיישמע, בישראל, המתגאה ביזמות ההייטק המפותחת שלה, עד כה לא נערך מחקר אקדמי מקיף הבוחן את המשתנים המשפיעים על הצלחה או כישלון של מיזם בתחילת דרכו.

 

הנתונים המוצגים כאן הם תוצאה של מחקר ראשוני שערכתי, המבוסס על נתונים שנאספו מ־116 מיזמים חדשים שנבחרו באופן אקראי ומהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית המיזמים בישראל. המיזמים עוסקים בשישה תחומים טכנולוגיים: תקשורת סלולרית, שירותי אינטרנט, רשתות חברתיות, מכשירים רפואיים, אנרגיה והגנה על הסביבה ומערכות מידע. מתוך 116 המיזמים, 81 עוסקים בשלושת התחומים הראשונים, 15 בציוד הרפואי ושירותי רפואה ו־13 באנרגיה וסביבה. רק 20% מהיזמים הן נשים, כשבתחום משחקי המחשב לא נמצאה אפילו יזמית אחת.

 

סיכון בשלושה ממדים

 

היזמים שהשתתפו במחקר ענו על שאלונים מפורטים ומסרו מידע עשיר על מאפייני המיזם, הנתונים האישיים שלהם ומידת עמידתו של המיזם ביעדים עסקיים ותפעוליים. מאפייני המיזם נקבעו באמצעות מודל תלת־ממדי שמעריך את רמת אי־הוודאות הכרוכה בפיתוח המוצר החדש על פי שלושה מדדים: החידוש - מידת ההיכרות של המשתמשים הפוטנציאליים עם מוצר דומה; הטכנולוגיה הנדרשת למימושו; ומורכבות המוצר.

 

מתחם מת"ם בחיפה (אילוסטרציה) מתחם מת"ם בחיפה (אילוסטרציה) צילום: אלעד גרשגורן

 

לכל ממד של אי־ודאות נקבעו ארבע רמות. לדוגמה, עבור ממד החידוש נקבעו ארבע רמות מחידוש מינימלי ועד לחידוש מובהק: נגזרת של מוצר קיים (למשל שדרוג גרסת תוכנה בסמארטפון); דור חדש למוצר קיים (למשל פיתוח דור חדש של מכונית); מוצר מוכר המותאם לשימוש בשוק חדש (למשל הסבת מצלמות וידיאו מאולפני טלוויזיה לשימוש ביתי); או מוצר חדש לחלוטין (למשל מכשירי הווקמן הראשונים של חברת סוני).

 

שלל הנתונים יצרו תמונה שאפשרה לאמוד את סיכויי הצלחת המיזם בהיבטים הכלכלי, התפעולי והשיווקי.

 

הישגים נמוכים ברשתות החברתיות

 

ניתוח התוצאות מצביע על כמה ממצאים מעניינים שחלקם אינם מובנים מאליהם. כך למשל, אף שרמת אי־הוודאות של מיזמים בתחום משחקי המחשב היא הגבוהה ביותר, התוצאות העסקיות והתפעוליות בתחום זה הן הגבוהות ביותר לפי רוב המדדים.

 

לעומת זאת, מיזמים בתחום הרשתות החברתיות, תחום אטרקטיבי בהרבה בגלל רמת אי־ודאות נמוכה יחסית וביקוש מצד צרכנים צעירים, מגיעים להישגים נמוכים יחסית הן מבחינה כלכלית והן מבחינה שיווקית.

 

תוצאות אלו מראות שבניגוד לאינטואיציה, אין סתירה בין רמות גבוהות של אי־ודאות בשוק, בטכנולוגיה וברמת המורכבות, לבין הצלחה עסקית.

 

הכותב הוא נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי, שישתתף בכנס הגליל השני לניהול וכלכלה אשר יתקיים במכללה ב־18 בנובמבר

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x