$
דו"ח המבקר 2014

שבע שנים אחרי הבדיקה הקודמת: הנפוטיזם ממשיך לככב בחברות הממשלתיות

המבקר יוסף שפירא בחן את נושא העסקת בני משפחה בחברת החשמל, רכבת ישראל, חברת נמל אשדוד, חברת נמל חיפה ומקורות. הוא הגיע למסקנה שהתופעה עדיין נפוצה ובשיעור רחב ממה שהיה ניתן לצפות; שחברת החשמל ונמל אשדוד ממשיכות "לככב" בטבלת החברות בה התופעה נפוצה ולגבי נמל אשדוד - שיבוץ המועמדים היה כה בוטה, עד כי נדמה שאף אחד לא השתדל אפילו להסתירו

ליאור גוטמן 16:0229.10.14

בשנת 2007 בחן מבקר המדינה דאז את תופעת העסקת קרובי המשפחה בחברות הממשלתיות השונות. שבע שנים אחרי מגיע מבקר המדינה הנוכחי יוסף שפירא למסקנה שהרבה לא השתנה – מי שקרוב לצלחת זוכה במשרה מפנקת עם תנאי עבודה שרוב המגזר הפרטי יכול לחלום עליהם, ומי שלא קרוב לצלחת נאלץ לקרוא מדי פעם על שחיתות כזאת או אחר, לצקצק בלשונו ולקוות שלפחות שומרי הסף הרגולטורים יעשו את תפקידם נאמנה.

 

 

בסיבוב הנוכחי פעולת הביקורת של שפירא נערכה בין מאי 2013 לדצמבר 2013 והיא בדקה את "סדרי העסקת העובדים בשבעה תאגידים ציבוריים" - חברת החשמל; רכבת ישראל; חברת נמל אשדוד; חברת נמל חיפה; מקורות וחברת הבת שלה שח"מ מקורות ביצוע.

 

למרות שבחלק מהחברות ניכר שיפור כל שהוא בשיעור העסקת המקורבים, השורה התחתונה מעלה שלוש מסקנות עגומות. הראשונה היא שהתופעה עדיין נפוצה ובשיעור רחב ממה שהיה ניתן לצפות. המסקנה השנייה היא שחברת החשמל ונמל אשדוד ממשיכות "לככב" בטבלת החברות בה התופעה נפוצה. המסקנה השלישית היא שבחלק מאישוי כוח האדם, במיוחד בנמל אשדוד, שיבוץ המועמדים היה כה בוטה, עד כי נדמה שאף אחד לא השתדל אפילו להסתירו.

 

"בתאגידים שנבדקו לא נמצא מאגר מלא ומעודכן של נתונים על כל קרובי המשפחה המועסקים בהם. יצוין כי המאגר שברשות התאגידים שנבדקו מבוסס על הצהרת העובדים, ואין בידיהם כלים לבדוק את אמינות ההצהרות באופן מוחלט", קובע שפירא, ושואל מדוע רשות החברות לא משתלטת על העניין.

 

לוגסי עוזרת לכל נמל אשדוד

 

בסיבוב הקודם של הביקורת שיעור המועסקים בנמל שהם קרובי משפחה היה מעל ל40%, שיא ארצי. הביקורת הנוכחית מעלה שיפור זניח, כך ששיעור המועסקים ירד לכ-36%, אולם הסיפורים מאחורי קליטת העובדים יסמרו את שערותיהם של הציניקנים הגדולים בשירות הציבורי.

 

הביקורת בנמל אשדוד מתרכזת במספר עובדים שהיו אחראים על שיבוץ עובדים בנמל. אחד מהם הוא סמנ"כל משאבי אנוש עובדיה כהן, שנחקר בפרשת חסן (ללא ממצאים) והתפוטר לפני כמה חודשים בהסדר פשרה ולא לפני שמבקר המדינה גילה שאישר תוספות שכר לחסן וחבריו לעבודה ללא אישור.

 

נמל אשדוד נמל אשדוד צילום: אריאל שרוסטר

 

הדמות הבולטת השנייה בביקורת של שפירא היא מיכל לוגסי, מזכירת ועד עובדי מינהל, שהשתתפה בכמה ועדות ועמדה בצמתי קבלת ההחלטות. כך למשל, באחד ממכרזי הסוורים התגלה שלוגסי "דירגה 78 מועמדים (בכמה מכרזים) שלא היו להם קרובי משפחה בחברה, בתחתית דירוג הכישורים. בכך הפחיתה במידה ניכרת את סיכוייהם של מועמדים אלה להיקלט בעבודה בחברה, והגדילה במידה ניכרת את סיכוייהם של מועמדים שהיו להם קרובי משפחה בחברה", כאשר " בכל אותם מכרזים נתנה נציגת העובדים למועמדים שיש להם קרובי משפחה בחברה את הציון הגבוה ביותר (ציון 10) בכל אמות המידה". למרבה הצער,התופעה חזרה על עצמה במספר דוגמאות לרבות מכרז לתפקיד מתפעל מסוף; מכרז למדריך במרכז מבקרים; מכרז למהנדס תעשייה וניהול ומכרז לעוזר למהנדס בטיחות.

 

ואם למישהו היה ספק לגבי שיטת העבודה והשיבוץ בא שפירא ומחדד שני מקרים בולטים. הראשון הוא מכרז חדש לתפקיד שלא היה קיים, הוא מנהלת חשבונות באגף כלכלה מאוגוסט 2010. " נמצא כי מבין 73 המועמדים שהופנו למבחני המיון ל-18 מועמדים (25%) היו קרובי משפחה בחברה, ומבין 12 המועמדים הסופיים לחמישה היו קרובי משפחה בחברה (41%)" ומי זכה במכרז? הפתעה – אחות של אלון חסן, מורן אסרף. "בתום הדיונים בוועדת הקליטה, בספטמבר 2010, נותרה עובדת ב', שהיא אחותו של יו"ר ועד ציוד מכני מר אלון חסן, המועמדת היחידה שעברה את ציון הסף לכשירות. המועמד שדורג אחריה קיבל ציון של 5.86 נקודות (14 מאיות פחות מהציון 6 שהוא ציון הסף לכשירות).

 

עובדיה כהן עוזר למנכ"ל

 

הדמות השנייה כאמור בביקורת היא סמנכ"ל משאבי אנוש – שפרש מאז – עובדיה כהן. בגינו נמצא ש"בספטמבר 2009 החליט הסמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש בחברת הנמל מר עובדיה כהן, לקלוט מועמדת לתפקיד עוזרת מנכ"ל בחברה, אף שזו לא עברה את מבחני המיון ולא עמדה בדרישות הסף לתפקיד". מדובר בזהבית בן אבו, שנחשבה לחביבת הוועדים. כיצד מועמדת שלא מתאימה משובצת ללשכת המנכ"ל? התשובה ככל הנראה מסתתרת בהסבר הבא. "לפני קליטתה בחברת הנמל עבדה המועמדת כמזכירתו של יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות העובדים הכללית החדשה (להלן - ההסתדרות), שיש לו קשרים עם ועדי העובדים בנמל. החלטה זו מעלה חשש כי בחירתה של המועמדת הושפעה משיקולים זרים".

 

שפירא מסכם ש"לדעת משרד מבקר המדינה, על החברה לפעול לעקירת תופעה זו מהשורש", ולאחרונה ניכר שמישהו מנסה להקשיב לו. במכרז הסוורים האחרון נקלטו 30 עובדים להם אין קשר לעובדי הנמל.

 

תגובת חברת נמל אשדוד: דו"ח מבקר המדינה מתייחס למציאות ששררה בנמל עד לשנת 2013. מאז נכנס המנכ"ל (בפועל )החדש, יצחק בלומנטל לתפקידו הוא מיישם הלכה למעשה את תקנות החברות הממשלתיות הנוגעות לעניין העסקת קרובי משפחה בנמל. במכרז הסוורים האחרון לא אישרה ועדת הביקורת של הדירקטוריון העסקתם של כל המועמדים שהיו להם קרובי משפחה מבין עובדי הנמל . מתוך למעלה מ- 800 מועמדים לתפקיד סוור, נקלטו 29 עובדים חדשים אשר אין להם קרובי משפחה בנמל.הצמצום במספר קרובי משפחה מבין עובדי הנמל יימשך בשנים הקרובות עם פרישתם לגמלאות של יותר ויותר עובדים ותיקים, תוך שמירה קפדנית על קליטת עובדים חדשים בהתאם לתקנות הנוגעות לעניין קליטת קרובי משפחה".

 

בחברת החשמל המשפחה היא מעל לכל

 

בסיבוב הקודם של הביקורת נמלא ש27% מעובדי החברה הם קרובי משפחה. גם כאן נמצא שיפור מסוים והשיעור ירד בכ-24%, אולם מבקר המדינה בחר להתרכז בתופעה של העסקת קרובי משפחה באותה מחלקה, כלומר שהדוד כפוף לבן דוד, ואילו האח כפוף לגיס. מבדיקת המעקב עולה, כי בספטמבר 2013 היו בחח"י 98 קרובי משפחה המועסקים באותה מחלקה או באותו אזור. נמצא, כי לפחות 25 מהם עבדו בכפיפות לקרובי משפחה שלהם. העסקה כזו עלולה ליצור ביניהם קשרי עבודה פסולים כהגדרתם", אומר שפירא.

 

מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל צילום: אוראל כהן

 

הביקורת בעניינה של חברת החשמל מצאה מספר תופעות מטרידות. הראשונה היא ש"בבדיקות שערך משרד מבקר המדינה בספטמבר 2013, נמצאו 99 עובדים שיש להם קרובי משפחה המועסקים בחח"י, אך הם לא נכללו במאגר המידע של חח"י", כלומר שאף אחד לא יודע בכלל שהעובד הוא קרוב משפחה של מישהו.

 

עוד עולה בביקורת, שקובץ נתונים של חברת החשמל מעלה שהתקבל באוגוסט 2013 מעלה שוועד העובדים מאמץ בחום את התופעה, כך ש"38 עובדים שמשמשים חברי ועד ו-45 קרובי משפחה שלהם מטופלים באותן מחלקות כוח אדם". כאשר חברת החשמל כן ניסתה לטפל בנושא הועלו תירוצים שונים ומשונים למה לא לבצע את המהלך

 

כך למשל, ב- ספטמבר 2011 החליטה ועדת חריגים, בין השאר, כי כל קרובי המשפחה (שמונה במספר) של יו"ר ועד מרחב דרום, יטופלו על ידי המשרד הרראשי ואילו קרוב משפחה של יו"ר ועד מרחב צפון יטופל בדרום. למרות התוכניות, הוועד טרפד את המעברים כך ש"בדיון של ועדת חריגים שהתקיים בפברואר 2012 ציין אחד העובדים של חח"י, כי "לא ניתן לבצע בצורה ממוחשבת ולא ניתן אפילו לערוך בקרה בצורה ממוחשבת, אלא רק אם כל הטיפול יעבור למחלקת כח אדם אחרת".

 

אז מה עשתה החברה אחרי שגילתה שיש בעיה? התשובה של שפירא היא שכלום. "מבדיקות שערך משרד מבקר המדינה על קובץ נתונים של חח"י שהתקבל באוגוסט 2013 עולה, כי ארבעה מקרובי המשפחה של יו"ר ועד העובדים מרחב דרום מטופלים באותה מכ"א שבה הוא עצמו מטופל, וכי שלושה מקרובי המשפחה של יו"ר ועד העובדים מרחב ירושלים מטופלים באותה מכ"א שבה הוא עצמו מטופל". במילים אחרות, חברת החשמל עשתה את כל המאמצים להשאיר את שיחות ארוחת הערב של יום שישי רלוונטיות בכל תנאי ובכל מצב.

 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "דירקטוריון והנהלת חברת החשמל פועלים נמרצות לצמצם משמעותית את העסקת קרובי המשפחה בחברה ולשמחתנו, ממצאי דו"ח מבקר המדינה מצביעים על ירידה דרמטית בקליטת קרובי משפחה מכ-30% בשנת 2003 לכ-5% בשנת 2013, אין ספק שהמלאכה עדיין מרובה ואת הנפוטיזם שנבנה בהתמדה לאורך עשרות רבות שנים, לא ניתן יהיה למגר ביום אחד. 

 

"היקף העובדים שלהם קרובי משפחה בחברה ירד מ-27% בדוח הקודם לכ-24% בדוח הנוכחי. להערכת החברה, מגמת הצמצום תימשך על אף הקושי הנובע מכך שמרבית עובדי החברה ובכלל זה בני המשפחה, הינם עובדים ותיקים ומנוסים המועסקים טרם קביעת תקנות רשות החברות הממשלתיות.

 

"ב-2013 ירד שיעור הקליטה של עובדים שיש להם קרובי משפחה ל-4.6%. כמו-כן, החברה פועלת לצמצום משמעותי של העסקת קרובי משפחה באותה מחלקה או אזור. בשנים האחרונות נעשה צמצום של כ-60% בהיקף התופעה מ-240 עובדים בשנת 2006 ל-98 עובדים בשנת 2013".

 

ברכבת שכחו להצהיר

 

בשאר החברות הממשלתיות המצב יותר טוב, ושפירא אכן מצא שיפור בשיעור קליטת המועמדים השונים. ברכבת ישראל למשל ירד שיעור קבלת העובדים מ28 ל14% בלבד, אולם גם כאן נמצא שעובדים מנסים – ומצליחים – לתעתע במערכת. כך למשל, ברכבת נמצא ש"חברת הרכבת סיפקה למשרד מבקר המדינה נתונים בדבר עובדים שנקלטו בשנים 2012-2009 שהיו להם קרובי משפחה בחברה במועד קליטתם. מנתונים אלה עולה כי בשנים הללו נקלטו בחברה שמונה עובדים שהצהירו על קרבת משפחה. כאמור, מהביקורת הקודמת ב-2005 ועד הביקורת הנוכחית ב-2013 גדל מספר העובדים בחברה ב-1004 עובדים, ומספר העובדים שיש להם קרובי משפחה גדל ב-90. מנתונים אלה עולה חשש, שחלק מהנקלטים החדשים בשנים אלה לא הצהירו על קרבת המשפחה, כנדרש"

 

בחברת נמל חיפה נמצא שיפור ומבקר המדינה שפירא מעיד שמרבית הליקויים תוקנו, ושיעור בני המשפחה בנמל ירד מ25 ל22%. עם זאת "מאגר המידע על קרובי המשפחה של חנ"ח אינו שלם: במאי 2013 עבדו בחנ"ח 24 עובדים שיש להם קרובי משפחה בחברה שלא נכללו במאגר המידע האמור".

 

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: דוברות רכבת ישראל

 

בחברת מקורות וחברת הפיתוח שלה שח"מ נמצאו כשלים דווקא בשיבוץ בכירים כגון הליך מינוי סמנכ"ל, שם נמצא ש" מקורות לא פרסמה מודעה פומבית למשרת הסמנכ"ל" כאשר "נמצא כי צוות האיתור בראשות המנכ"ל דאז נתן ניקוד למועמדים. ואולם אחד המועמדים שנבחרו להמשיך בהליך של מבחני ההתאמה היה בעל ניקוד נמוך יותר מאלה שלא הועברו לשלב מבחני ההתאמה. לא נמצאו נימוקים לבחירה זו, או נימוקים אחרים מלבד הניקוד שניתן. כמו כן, פרוטוקול הדיון של ועדת האיתור לא נמצא במקורות"

 

במקרה של הליך המינוי של מנהל יחידת התכנון נמצא ש" בינואר 2012 התקבל מועמד ב' לעבודה במקורות במשרת מנהל יחידת התכנון במקורות, ללא הליך תחרותי" כאשר כאן מצא מבקר המדינה התכתבות אישית בין המועמד למנהלי החברה טרם מינויו בנוגע למשרה.

 

בעניין הליך מינוי מנהל היחידה לפיתוח עסקי נמצא ש". בין מנכ"ל מקורות מר שמעון בן חמו בין מועמד ג' הייתה היכרות מוקדמת על בסיס מקצועי, מתקופת כהונתו של מר בן חמו בשנים 2011-2008 כמנהל פעילות החברה בדרום מזרח אירופה (לפני שמונה לתפקיד מנכ"ל מקורות)", אולם "יצוין כי לא נמצאו מסמכים המעידים על כך שמר בן חמו ציין עובדה זו לפני הדירקטוריון וועדת האיתור"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x