$
רכב

נחשף בכלכליסט

משרד התחבורה כתב דו"ח ומכחיש: "איננו בוחנים מערכת לגביית אגרה מנהגים"

במשרד מיהרו להכחיש את הידיעה שפורסמה הבוקר ב"כלכליסט" על בחינת מערכת אוטומטית שתגבה תשלום מנהגים הנוסעים במהירות גבוהה, אבל דו"ח פנימי שעליו חתום מנכ"ל המשרד מפרט את הרעיון עד לפרטים הקטנים. קראו את המסמך המלא

תומר הדר 11:0027.07.14

"משרד התחבורה אינו בוחן אפשרות להציב בכבישי ישראל מערכת חדשה שתאפשר גביית תשלום אגרה מנהגים הנוסעים במהירות גבוהה מהמהירות המותרת ואין כל כוונה לגבות מהנהגים אגרה כלשהי עבור השימוש בכביש", כך מודיע היום משרד התחבורה באופן רשמי לאחר הפרסום הבוקר ב"כלכליסט". עם זאת, בידי "כלכליסט" הדו"ח המלא עליו חתום מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ובו מפורט הרעיון עד לפרטים הקטנים.

 

לצפייה בדו"ח שמשרד התחבורה מכחיש את קיומו

 

על פי לשון הודעת משרד התחבורה,"שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ הודיע בעבר מספר פעמים כי הוא מתנגד באופן חד משמעי להטלת אגרות נוספות על ציבור הנהגים ולמשרדו אין כל כוונה להטיל בעתיד אגרות על ציבור הנהגים". עוד עולה מההודעה כי כץ, הודיע בעבר מספר פעמים, על התנגדותו להטלת אגרות נוספות על ציבור הנהגים. מההודעה עולה כי למשרד התחבורה אין כל כוונה להטיל בעתיד אגרות על ציבור הנהגים וכי הכוונה לבחון את הנושא מעולם לא נדונה אצל שר התחבורה ומכאן, שגם לא אושרה על ידו כלל. יתרה מכך, אין כל כוונה לאשר תשלום אגרות כלשהן מהנהגים עבור השימוש בכביש.

 

הדו"ח המדובר מהווה הצעה לתוכנית עבודה שכלל לא נדונה במשרד ולכן לא אושרה על ידי שר התחבורה או מנכ"ל משרדו. הניסוי המוצע בדו"ח, כך נכתב הבוקר בהודעת המשרד, מעולם לא קיבל את אישור הגורמים המוסמכים במשרד התחבורה. יצוין כי שר התחבורה החליט לפני מספר שנים לאמץ הנחיות חדשות לקביעת מהירות הנסיעה המרבית המותרת ברשת הדרכים בישראל. במסגרת זאת, העלה השר כץ את המהירות המותרת בכבישים מהירים מ- 100 ל-110 קמ"ש ובכבישים בינעירוניים מ-90 ל-100 קמ"ש. מהנתונים עולה כי בכבישים בהם עלתה מהירות הנסיעה מ-100 ל-110 קמ"ש לא נרשמה כל השפעה שלילית ולא חלה כל הרעה בבטיחותם של הנהגים בכבישים. יתרה מכך, בחלק מכבישים אלה אף נרשמה ירידה בתאונות הדרכים.

 

בניגוד להודעת משרד התחבורה, וכפי שפורסם היום ב"כלכליסט", משרד התחבורה אכן בוחן מערכת שכזו. בשבוע שעבר נשלח למספר עובדים בכירים במשרד התחבורה דו"ח פנימי סודי, עליו חתום לא פחות מאשר מנכ"ל משרד התחבורה בעצמו - עוזי יצחקי. הדו"ח מפרט מספר תחומים אותם אכן בוחן משרד התחבורה, וזאת בניגוד להודעתו העכשוית של משרד התחבורה. על פי ההקדמה, שחיבר יצחקי עצמו, "מאפייני המערכת התחבורתית והשפעתה על המשק כולו מחייבים פיתוח של ענפי התחבורה, במשולב עם ענפי משק אחרים ומחייבים מעורבות ממשלתית. גיבוש מדיניות תכנון תחבורה מערכתי בטווחי זמן שונים והתויית כיווני הפעולה מחייבת פעילות מחקר ופיתוח עניפה במשרד ובתאגידיו". עוד מדגיש יצחקי בדו"ח כי מדובר בתחומים שמשרד התחבורה אכן בוחן, במטרה ליישם בעתיד. על פי לשון יצחקי המופיעה בדו"ח: "דו"ח המחקר והפיתוח השנתי בתחבורה מביא לידי ביטוי חלק מהפעילות העניפה והמשמעותית הזו ומטרתו לשקף את הנעשה בתחום המחקר והפיתוח התחבורתי הן בקרב מקבלי ההחלטות והן בקרב העוסקים בתחום".

 

מצלמת מהירות. משרד התחבורה מכחיש בחינת המערכת האוטומטית לגביית דו"חות מצלמת מהירות. משרד התחבורה מכחיש בחינת המערכת האוטומטית לגביית דו"חות צילום: תומר הדר

 

למרות טענתו של משרד התחבורה, כי אינו בוחן מערכת שכזו, בדו"ח הפנימי של המשרד מפורט הניסוי בפרוטרוט, בדו"ח עליו חתום מנכ"ל המשרד מפורט מחקר שנעשה בברכת משרד התחבורה. על פי לשון הדו"ח: "נהיגה בכביש מהיר לא תיחשב עוד לשרות מובן מאליו אלא למצרך החייב עקרונית בתשלום. המצרך יינתן חינם לכל נהג שמהירות נהיגתו הממוצעת בפרק זמן קצר ונתון סבירה לפי קריטריון אופטימיזציה. בשלב ראשון יוגדר פס מהירות חינמי אחיד. בשלב מתקדם יותר, פס המהירות החינמית לא יהיה קבוע אלא יוגדר באופן גמיש, לפי תנאי הכביש, נפח התנועה בו והתפלגות המהירות בו באותה עת. כל סטייה מן התחום תלווה בתשלום, בעיקר כלפי מעלה, אך גם כלפי מטה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x