$
דעות

תלמדו מאפל: העתיד נמצא בחומרה

בזמן ששחקניות כמו פייסבוק, טוויטר ונטפליקס משקיעות מליארדי דולרים בפיתוח תוכנה, דווקא שחקני החומרה החדשים מקבלים חשיבות גדולה מתמיד. הסיבה לכך היא פשוטה: בפאזל שנקרא חווית משתמש אי אפשר לנתק את החלק שמחבר את הצרכן לרגשות

ליאור פרושאור 08:1706.06.14

בראיון שנערך לאחרונה בכנס "TechCrunch Disrupt" חזה פרד ווליסון, אחד המשקיעים המוערכים וגדולים בזמננו, כי בחמש השנים הקרובות חברת אפל לא תצליח לשמור על מעמדה כאחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם וזאת בשל נחיתותה בתחום התוכנה.

 

זו לא הפעם הראשונה שבה גורו השקעות מוביל מספיד את אפל או ענקית טכנולוגיה אחרת: כבר לפני שנתיים אמר מארק אנדריסן, היזם מאחורי נטסקייפ והשותף המנהל של אנדריסן הורוביץ, אחד מקרנות ההון-סיכון המוערכות בעמק הסיליקון כי "התוכנה אוכלת את העולם". בעוד שאמזון, פייסבוק, טוויטר ונטפליקס השקיעו ועודן משקיעות מיליארדים רבים כדי להשיג עליונות בתחום התוכנה, אפל נאלצת להתמודד עם סבבים תחרותיים של פיתוח חומרה (אייפון, אייפד) ומשאביה אינם מוקצים לאזור שבו צפויה להיות צמיחה עתידית – התוכנה.

 

אלא שבעוד התחזיות מבשרות כי "התוכנה אוכלת את העולם", אפל גורמת לאנליסטים, לפחות לעת עתה, לאכול את הכובע. באופן אירוני התחזיות של ווליסון והורוביץ לא הזיזו דבר באפל – והיא ממשיכה בשלה: ענקית הטכנולוגיה הודיעה על רכישת חברת האוזניות ביטס (Beats) תמורת לא פחות מ-3.2 מיליארד דולר. רכישה זו, שמצטרפת למכירתה של Nest (שמייצרת מכשירי בטיחות חכמים לבית) לגוגל, מעידה על תופעה חדשה: ענקיות הטכנולוגיה מתחרות ביניהן על תשומת ליבם של הצרכנים ומבינות כי כדי לספק לצרכן את חוויית המשתמש הטובה ביותר יש להתמקד דווקא בחומרה.

 

חיישן של Nest. גוגל הבינה שהצרכן רוצה להרגיש בבית בכל מקום בעולם חיישן של Nest. גוגל הבינה שהצרכן רוצה להרגיש בבית בכל מקום בעולם

 

בכך, מאששות חברות הטכנולוגיה את הטענה כי תחזיות לחוד ומציאות לחוד. אין ספק שיש חברות מתקדמות, מעניינות וחדשניות יותר מ-Nest, ועדיין גוגל העדיפה להוציא סכום עתק של כ-3.2 מיליארד דולר עליה. הסיבה לכך פשוטה: גוגל, ולא בעצתה של אל על, רוצה להיות "הכי בבית בעולם" – והבינה שהדרך הזולה והמהירה לביתו של הצרכן היא דרך מוצר אהוב שכבר נמצא בביתו של הצרכן – כמו מוצריה של חברת Nest.

 

גוגל חייבת להחזיק בחברות כמו Nest מאחר שכמעט בלתי אפשרי ליצור לויאליות וחיבור שכזה למוצר שאינו פיזי או גשמי. את החוויה ההוליסטית השלמה בבית של העתיד תייצר התוכנה של גוגל, אולם המפתח לאותו בית יהיה תמיד זה של Nest.

 

גם אפל, בדומה לגוגל, הבינה כי הדרך ללבו (ולאוזנו של הצרכן) אינה מתחילה בהתאמה אישית או באיכות הורדת הקבצים, כי אם בחוויית השמיעה – וזו מתחילה במכשיר ובאוזניות.

 

אייפוד של אפל. חווית השמיעה מתחילה במכשיר ובאזניות אייפוד של אפל. חווית השמיעה מתחילה במכשיר ובאזניות צילום: איי אף פי

 

אם לפני כעשור, האייפוד יצר מהפכה בדרך שבה צרכנים תופסים את חוויית השמיעה וסיפק חוויה חדשה בתחום הרי שכעת, העובדה שאפל מעדיפה לרכוש את חברת ביטס מאשר רכישת חברות תוכנה כמו פנדורה (Pandora) וספוטיפיי (Spotify) מצביעה על כך שגם הם מאמינים שחוויית המשתמש עבור הצרכן מתבססת על החומרה והעיסוק בעיצוב ובמותג.

 

בעולם שבו שחקני התוכנה לאט לאט השתלטו על העולם, שחקני החומרה החדשים מקבלים חשיבות גדולה מתמיד. ענקיות הטכנולוגיה לא יכולות להתעלם מהחומרה ואף חייבות להשקיע בה את מירב מאמציהן – גם אם האנליסטים לא בהכרח ממליצים על כך. גוגל, פייסבוק ואפל ממהרות להיכנס בימים אלו לתחום הפיתוח של טכנולוגיה לבישה.

 

לאור הרכישות לעיל, אנחנו לא צריכים להיות מופתעים כאשר ענקיות הטכנולוגיה יודיעו על שותפות לפיתוחים בתחום זה עם ממותגים כמו "Under Armor", "Nike" , "Gucci" ו-"Prada". הדוגמא הטובה ביותר לכיוון זה, הינה שיתוף הפעולה של גוגל עם מותג המשקפיים "Ray-Ban" שמטרתו לשפר את העיצוב והמיתוג של גוגל גלאס בקרב הצרכנים.

 

בקרב חברות ציבוריות ופרטיות ייתכנו השקעות אסטרטגיות ואף רכישות גדולות בשחקנים שציינתי, או דומים להם שייצרו עליות ערך משמעותיות בטווח הקצר והארוך גם כן. תחום נוסף בו שחקני החומרה החדשים יחזו בהתערבות על ידי שחקני האינטרנט הגדולים הוא תחום הרכב. על השקעה אסטרטגית של אפל בטלסה (הרכב החשמלי של היזם אלון מוסק) כבר היו רחשים בשוק, והשקעות דומות בב.מ.וו, אאודי, גנרל מוטורס ופורד אפשריים גם כן. תחום החלל והלווינים יראו רכישות והשקעות דומות (ראה ערך חברות כגון space X, SkyBox ועוד).

 

אין ספק שפיתוחים בתחום התוכנה יהיו ויישארו קפיצות המדרגה המשמעותיות של המאה ה-21, אבל בפאזל אשר נקרא חווית המשתמש, דווקא החומרה, אותו מוצר פיזי אשר הצרכן יקנה ויתחבר אליו רגשית, תהפוך להיות נדבך משמעותי ואסטרטגי מתמיד. האם "אפל" תהיה החברה הדומיננטית בעוד כחמש שנים אף אחד לא יודע, אבל עצם העובדה שאת מירב מאמציה "אפל" תרכז במוצרים (חומרה) ששובים את ליבו של הצרכן, מראה שהם מבינים כיצד יראה העתיד.

 

הכותב הוא שותף מנהל בקרן אלוויטור, קרן המתמחה בהשקעות בשלבים מוקדמים במדיה, סייבר סקיוריטי וטכנולוגיות פיננסיות

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x