$
רכב

לקנות מרצדס ולא לנהוג בה

מרצדס C קלאס החדשה עמוסה באמצעי בטיחות אקטיביים כמו בלימה אוטומטית, בקרת מרחק ויישור הגה, שהופכים את הנהג לנוסע בפועל. אף שמדובר במשפחתית איכותית להפליא, ספק אם החדשנות שלה תתאים לשוק הישראלי

תומר הדר, מרסיי 10:3731.03.14

בין העיירה הציורית קאסייס והעיירה הציורית לא פחות סיוטאט, מסתתר הרוט דה קרהט. בתרגום פשוט פירושו "הדרך שבין הפסגות". מדובר ב־15 ק"מ של פיתולים אכזריים שמאיימים לנצל כל שנייה של חוסר ריכוז של הנהג כדי להשליכו מעבר לצוק. אם הנהג יושלך לצד הימני של הדרך, המכונית תידרדר עד הקאפ קניל, מצוק אבן מרשים השוכן במרכז לגונה ציורית. אם המכונית תידרדר לצד השמאלי של הדרך, לנהג צפוי מסע במורד קילומטרים של סלעים ועצי אורן עד לתחתית ההר, שנחשב גם לגבול המערבי של חבל פרובאנס - מאוד יפה ומאוד מסוכן. כדי לחוות את הרוט דה קרהט מומלץ להתנהל בקצב רגוע ובטוח, אולי אפילו על אופניים, אבל היום הרוט דה קרהט שייך בעיקר למרצדס C קלאס. את C קלאס אתם מכירים בישראל היטב, אם אתם נוסעים הרבה במוניות, אך בפרובאנס מדובר ב־C קלאס 200 עם תיבת הילוכים ידנית שעפה בסיבובים של הרוט דה קרהט. בחוץ רוח, וגם שוטרים שמתחבאים ברנו קנגו כחולה. השוטרים הצרפתים אוהבים את מרצדס C קלאס החדשה, במיוחד כשהיא נוסעת מהר. יש להם מכשיר כרטיסי אשראי, אפס סבלנות ואפס שליטה באנגלית. הם רק רוצים שישלמו להם, במיוחד אם אתה במרצדס.

 

מרצדס C 200. נראית, מתנהגת ומריחה כמו דגם S קלאס מרצדס C 200. נראית, מתנהגת ומריחה כמו דגם S קלאס

 

מה שטוב לאחות הגדולה

 

פעם קטגוריית המכוניות המשפחתיות היוקרתיות היתה הקטגוריה המוכרת ביותר בענף רכבי היוקרה. מכונית משפחתית היתה כרטיס הכניסה למעמד העליון. ולא זו בלבד: לקוחות שהיו רוכשים מכונית יוקרה משפחתית לאחר מכן רכשו מכונית מנהלים גדולה יותר. זה היה טוב לקונים שרכשו מכוניות גדולות יותר ויותר, ולמוכרים שעשו יותר ויותר כסף. במקרה של מרצדס, ה־C קלאס נחשבה מאז ומתמיד לפרת המזומנים החולבת של החברה: אוליבר ווינקלר, ראש הפרויקט שאחראי על ה־C קלאס החדשה, מספר שמאז 1982, אז הוצג הדגם הראשון, נמכרו יותר מ־8.5 מיליון C קלאס. מאז הרבה דברים השתנו - הלקוחות רוצים רכבי כביש־שטח יוקרתיים, במזרח אירופה ובסין מעדיפים דווקא משפחתיות קטנות כמו מרצדס CLA או מכוניות מנהלים ראוותניות כמו ה־S קלאס ומרצדס GLK. כדי להחזיר את הלקוחות לחיק ה־C קלאס, צריך לגרום להם להבין שכשהם קונים אותה הם מקבלים מההילה של S קלאס, האחות הבכורה. כך, מרצדס C קלאס נועדה להיראות, להתנהג ואפילו להריח כמו האחות הגדולה S קלאס. מבפנים, לוח המחוונים הוא העתק קטן של זה של ה־S הבכירה. הסטריאו הוא אותו סטריאו, הישג נאה בהתחשב בעובדה שמערכת השמע של ה־S קלאס היא מהטובות בעולם. המושבים, שחסרים תמיכה צדית מספקת, הם כמעט אותם מושבים. אפילו פתחי האוורור מסודרים באופן דומה. גם הממשק של ה־C קלאס דומה לזה של ה־S, אך כאן יש מאפיין ייחודי: מערכת שליטה באמצעות מגע, שמופעלת באמצעות משטח מגע בבסיס ידית ההילוכים - מעין ספינת אנטרפרייז קטנה שנענית למגע יד. תכננה אותה אשה ממושקפת ובלונדינית בת 25 בלבד בשם אפריל, מומחית לטלמטיקה שמחייכת המון. במרצדס מגייסים עכשיו בעיקר צעירים.

 

את משטח המגע אפשר להפעיל בכוונה בכף היד, ולא בכוונה עם המרפק בעת העברת הילוכים, מאפיין תמוה במרצדס, כמו ההתעקשות להפעיל את המגבים בידית קטנה שסמוכה לידית שמכוונת את ההגה, כך שהפעלת מגבים גוררת לעתים הנמכה קלה של ההגה באמצע הנסיעה.

 

מרצדס C 200. מבט על שעון המחוונים מרצדס C 200. מבט על שעון המחוונים

 

שיוט בכביש לא מגע יד אדם

 

מתלי האוויר של חלק מדגמי ה־C קלאס לקוחים ישירות מה־S קלאס. אין כאן קפיצים, אלא ארבע כריות מלאות אוויר דחוס. האוויר משכך היטב את הכבישים המחורבנים של פרובאנס. בכבישים הטובים אפשר ללחוץ על כפתור, והמתלים מוקשחים. המרכב מכיל כמות גדולה יותר של אלומיניום מזו שבקודמיו והוא גם קל יותר. במרצדס טוענים שהמרכב הקשיח והקל מפחית מכמות הרעשים. במפתיע, ה־C קלאס אינה מכונית שקטה. היא לא רועשת, אך אין בה רמות של דומייה שמוכרות מה־S קלאס. זו לא מכונית למי שמעוניין לנהוג במהירות שיא, את התפקיד הזה משאירים אנשי מרצדס לרוכשי ב.מ.וו. ה־C קלאס היא מכונית למי שמעוניין להתנהל. לכן מדובר גם בדגם הכי עמוס באמצעי בטיחות אקטיביים, כאלה שאנשי מרצדס מדגישים שנלקחו ישירות מה־S קלאס. לדוגמה, C קלאס מסוגלת לשייט בכביש מהיר ללא מגע יד אדם. המכונית יודעת לחוש מתי היא מתקרבת מדי אל הרכב שלפניה וליידע את הנהג בצפצוף, היא יודעת לבלום אוטומטית כשהולך רגל מתפרץ לפניה ויודעת גם לחוש מתי הרכב גולש לשולי הכביש ולהחזיר את ההגה באופן עצמאי. המערכות הללו פועלות באופן מרשים, וניכר שמרצדס הולכת בכיוון ברור, כזה שבו הנהג יהפוך בפועל לנוסע. במרצדס מדגישים שבעבר הטכנולוגיה הזו, שהופכת נהגים לנוסעים, היתה זמינה רק ברכבי היוקרה. בעתיד כולם יוכלו לקנות מכונית כדי לא לנהוג בה.

 

לסיכום, מרצדס C קלאס היא, כצפוי, משפחתית איכותית להפליא. אבל מדובר כאן בכיוון חדש של היצרנית - לא עוד מכוניות שמיועדות לנהג, אלא מכוניות שמיועדות לנהג שעסוק בדברים אחרים, כאלה ששמות דגש על נוחות, יוקרה ומנגנונים שיודעים לחוש מתי הנהג עסוק בסמארטפון ולהצילו מפגיעה. זה הכיוון שאליו צועד העולם, ושוק רכבי היוקרה הוא הראשון לתפוס אותו לפני שהשינויים יחלחלו לדגמים העממיים. ה־C קלאס כשלעצמה היא מכונית מרשימה, אך השוק הישראלי אינו השוק האירופי: עבור הישראלים בפלח השוק של הרכבים המשפחתיים היוקרתיים, הטכנולוגיה אינה גורם כבד משקל כמו המחיר. בהתחשב בטכנולוגיה המותקנת ב־C קלאס החדשה, גם בגרסאות הבסיס יש להניח שמחירה יגרד את ה־300 אלף שקל - תג מחיר נאה בשוק צפוף וגדוש במתחרות מבית: במצב כזה קונים רבים יעדיפו לפזול לכיוון האחות הקטנה - ה־CLA המשפחתית, או רכב הכביש־שטח GLK שמחירו כיום מתחיל בכ־330 אלף שקל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x