$
משפט

חשיפת כלכליסט

מנהל בעלית לסיטונאי: "אם תיקח קדבורי אקרע אותך בשטח"

הקלטות שנחשפות כעת בפרשת חסימת שוקולד קדבורי חושפות שעובדים בדרג השטח בעלית איימו לכאורה על סיטונאים. איומים אלו עומדים במרכזה של תביעה של יבואנית קדבורי דאז נגד עלית, שמגיבה: "הם מנסים להטות את דעת בית המשפט"

תומר גנון וענת רואה 08:1615.01.14

הקלטות שביצעו חוקרי רשות ההגבלים העסקיים בפרשת חסימת שוקולד קדבורי לפני כעשור חושפות: עובדים שהשתייכו לדרג השטח בעלית, מנהלי אזורים ומוכרנים, איימו לשלול הנחות מסיטונאים שבחרו לעבוד עם המתחרים.

 

ההקלטות, שנחשפות כאן לראשונה, הוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז במסגרת תביעה בגובה 36 מיליון שקלים שהגישה כרמית באמצעות עורכי הדין זוהר לנדה, שי שרביט, ומורן ביקל ממשרד ברנע ושות'. מפיצת שוקולד קדבורי דאז, בגין נזקים שנגרמו לה לטענתה מהפרשה. לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, חלק מההקלטות בוצעו בסיוע של חוקרי הרשות על ידי סיטונאים, אשר התלוננו שאוימו על ידי אנשי השטח של עלית.

 

 

החקירה הסתיימה בהמלצה להגיש כתב אישום נגד עלית ומנהלים בה. בפברואר 2006 הוחלט לסגור את התיק לאחר שעלית שילמה קנס של 5 מיליון שקלים במסגרת צו מוסכם. זאת בנימוק שלאחר שימוע סברו שהראיות בתיק אינן מבססות סיכוי סביר להרשעה.

 

מה קורה למי שמפיץ קדבורי

 

אחת ההקלטות המעניינות בתיק החקירה התבצעה בפברואר 2003. סיטונאי בתחום הממתקים מזה עשרות שנים שלו 120 ספקים, הקליט מנהל מרחב בעלית שהגיע למחסן שלו. השניים הגיעו לשוחח עם הסיטונאי שבחר להפיץ את מוצרי קדבורי, ולטענתו בשל כך נשללו ממנו הנחות בגובה 14% על מוצרי עלית.

 

מנהל המרחב: המשחק השתנה אצלך.

 

הסיטונאי: זה אומר שאין לי דרך חזרה?

 

מנהל המרחב: יש דרך חזרה, עם תנאים מאוד מגבילים.

 

הסיטונאי: שזה אומר?

 

לני סקסטין מייסד כרמית לני סקסטין מייסד כרמית צילום: טל שחר

 

מנהל המרחב: טיפה פחות הנחה, הסכמים איפה אתה יכול למכור ואיפה לא.... לא תקבל מה שקיבלת, זה אני מבטיח לך.

 

הסיטונאי: במידה ואנחנו יורדים מהמוצר הסגול הזה שאתם כל כך לא אוהבים?

 

מנהל המרחב: גם אם תרצה או לא תרצה אתה תרד ממנו...

 

בהמשך השיחה, כך עולה מההקלטה, אמר אחד ממנהלי המרחב לסיטונאי: "אני אומר לך, תסתכל לי בעיניים, ואני אומר לך שהמוצר הזה הוא זמני לחלוטין. תיקח קדבורי ואני אקרע אותך בשטח. קדבורי הכריזה עלי מלחמה. אתה רוצה לעבוד איתם – תעבוד איתם...אתה תחליט עם מי אתה רוצה לעבוד".

 

סיטונאי: העסק הוא שלי. ברור שאני אחליט מה למכור.

 

מנהל המרחב: מה שעשינו לנסטלה, התותחית על, נעשה לקדבורי.

 

בהנחיית ובסיוע חוקרי רשות ההגבלים, המשיך הסיטונאי להקליט את שיחותיו גם עם דרגים בכירים יותר בעלית.

 

כשבוע לאחר הפגישה עם מנהלי המכירות במחסן שלו בפתח תקווה, הקליט אותו סיטונאי את מנהל התפעול בעלית, יובל עירד, שאף נחקר תחת אזהרה ברשות ההגבלים כשהחקירה הפכה לגלויה.

 

עירד: אני מוכן לתת לך סחורה לא באותם תנאים כמו קודם, זה בדיוק ההבדל.

 

סיטונאי: באיזה תנאים? כרגע אתה נותן לי בתנאים שאין תנאים.

 

עירד: נכון.

 

סיטונאי: אתה אומר לי כרגע – קנה סחורה באפס הנחה.

 

עירד: נכון.

 

הסיטונאי המשיך ללחוץ על עירד לקבל בחזרה הנחות מעלית. "אני כשאני רוצה לתת לך מבצע מצוין", אמר עירד, "נניח חמש בעשר או ארבע בזה, אני מצפה בצד השני שקדבורי יהיו במקום הזה בחנות". מההקלטות לא ברור איזה תנועה עשה יובל כשאמר הדברים.

 

בר דעה, מנכ"ל עלית לשעבר. "לא מאמין" בר דעה, מנכ"ל עלית לשעבר. "לא מאמין" צילום: שחר עזרן

 

כשהסיטונאי המשיך ללחוץ בעניין ההנחות אמר לו עירד: "אומר עוד פעם, קיבל לא קיבל – בסדר. זה זכותי בעניין הזה להגן על ביתי במושגים האלה, ואני מצפה כאילו שאנשים יבינו את המצוקה שלך. מצד שני אתה צריך להבין גם את המצוקה שלי".

 

סיטונאי: שלך עקב כניסה של קדבורי?

 

יובל: בוודאי. טבעי.

 

סיטונאי: זה הרי בדיחה, זה צחוק. זו איזושהי מדיניות כזאת שאנחנו החלטנו בגלל שהכנסתי את קדבורי להוציא לי את הנשמה.

 

יובל: לא להוציא את הנשמה. אבל לא את אותם תנאים.

 

כאשר הפכה החקירה לגלויה, נחקרו ברשות ההגבלים עובדים בעלית מדרגות השטח ועד ההנהלה הבכירה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בין הנחקרים היה גם מנכ"ל עלית באותם ימים, גיורא בר דעה, שעומת עם עדויות של סיטונאים לפיהן איימו עליהם שיבוטלו ההנחות שלהם אם יתחילו לשווק את קדבורי. "אני לא מאמין שאם יש סיטונאי שעובד איתנו תקופה ארוכה מישהו משנה לו את ההנחות בגלל קדבורי", טען בחקירתו. "לא יודע ולא מאמין. לי לא ידוע אפילו לא על מקרה אחד כזה".

 

"שימוש מניפולטיבי במילים"

 

מעלית נמסר בתגובה: "כרמית ועורכי דינה מנסים להטות את דעת בית המשפט, ואת הציבור, באמצעות שימוש מניפולטיבי בחומרים ובמילים מעולם מכירות של לפני 12 שנים – ובכך לייצר מצג שווא של גוף גדול המדיר את רגליו של גוף קטן – עניין שלא היה ולא נברא. לשפה של אנשי מכירות ולמצגות פנימיות אין כל קשר לעובדה שכרמית החדירה לשוק מוצרים יקרים בעשרות אחוזים, ללא כשרות פסח למכירה לפני החג, ללא קמפיין וללא הפצה – ואלו יצרו את כשלונה. גם כאן, מציגה כרמית שיחות עם 2 מתווכים בלבד (מתוך עשרות סיטונאים של עלית) שלא מכרו מוצרים לצרכן אלא ביקשו למכור מוצרי עלית לגורמים נוספים, וביום אחד החליטו שהם נהפכים למפיצים בלעדיים של כרמית– לבושים בבגדי כרמית ונוסעים במשאיות של כרמית - ומבקשים למכור את מוצרי עלית". את עלית מייצג עו"ד ניב זקלר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x