$
רכב

המירוץ שהפך את ה־RED NECKS לירוקים אדוקים

לפני חמש שנים אף אחד ממיליוני אוהדי הנאסקאר בארה"ב לא ידע מה זה דלק ירוק. כיום הנהגים מעודדים, הספונסרים משלמים והענף מוביל מהפכה. מייק לינץ', מנהל החדשנות הירוקה של המירוץ הפופולרי, מסביר איך זה קרה

תומר הדר 08:0911.11.13

"לפני חמש שנים אף אוהד של נאסקאר לא ידע דבר על מגמות ירוקות". כך מצהיר בגילוי לב מפתיע מייק לינץ', מנהל החדשנות הירוקה של נאסקאר. מדובר באדם רחוק מאוד מתדמית המכונאי המיוזע: לפני שהצטרף לנאסקאר כיהן כפרופסור באוניברסיטת פרדו וניהל כמה פרויקטים ירוקים.

 

עבור ישראלים מדובר בהצהרה מפתיעה, במיוחד לאור העובדה שכשאוהדי נאסקאר נחשפו לראשונה לפני כחמש שנים למגמות ירוקות בענף הרכב, כגון דלקים אלטרנטיביים, טויוטה פריוס ההיברידית נמכרה בעולם זה 16 שנה.

 

כדי להבין את המנטליות של אוהדי נאסקאר יש להבין את הספורט עצמו ואת מחויבותם של האמריקאים כלפיו. נאסקאר הוא הספורט המוטורי הנצפה ביותר בארה"ב. שורשיו נמצאים אי שם בארה"ב של שנות העשרים והשלושים, כאשר מבריחי משקאות חריפים ביצעו שדרוגים במכוניותיהם כדי שהשוטרים לא ישיגו את מטענם הנוזלי. לאחר שהאיסור על צריכת אלכוהול הוסר ב־1933 המכוניות החזקות נשארו, וב־1936, בדייטונה ביץ' שבפלורידה, נאספו בפעם הראשונה נהגי המכוניות המשודרגות כדי להתחיל בסדרת מירוצים שתקבע מי המהיר ביותר.

 

3 מיליארד דולר הכנסות ב־2012

 

נאסקאר הוא אחד מענפי הספורט המוטורי הרווחיים בעולם. הכנסות הארגון ב־2012 עמדו על כ־3 מיליארד דולר, שהכניסו 75 מיליון מעריצים בארה"ב. במירוץ ממוצע של נאסקאר נוכחים כ־100 אלף אמריקאים שמשלמים 88 דולר לכרטיס. בסך הכל ב־2012 ביקרו 3.6 מיליון אמריקאים במירוץ. שווי חוזי הטלוויזיה של נאסקאר נאמד ב־2012 ב־560 מיליון דולר.

 

מכונית במהלך מירוץ בטקסס. לינץ': "כשנהג נוסע במכונית שיש בה דלק עם תוספת אתנול, אמריקאים יקנו אתנול" מכונית במהלך מירוץ בטקסס. לינץ': "כשנהג נוסע במכונית שיש בה דלק עם תוספת אתנול, אמריקאים יקנו אתנול" צילום: אם סי טי

 

מה שהופך את נאסקאר לספורט כל כך פופולרי הוא שבניגוד למירוצי פורמולה או ראלי, הנאסקאר הוא ספורט נטול כל ניחוח אליטיסטי. עד לאחרונה חלק ניכר מהנהגים ייצגו נאמנה את דמותו של האמריקאי הממוצע. בחלקם הגדול נהגי הנאסקאר היו בשנות ה־50 לחייהם, ובניגוד לעמיתיהם האירופים לא בילו את מיטב שעותיהם בחדרי כושר.

 

יתרה מזאת, מארגני המירוצים מקפידים ליצור את התחושה כאילו בין המכוניות שעל המסלול ובין המכוניות שניתן לרכוש בסוכנויות אין הבדלים רבים. הטכנולוגיה נחשבת מיושנת יחסית, וכל המכוניות במירוצים העיקריים עדיין מצוידות במנועי שמונה בוכנות כפי שנהוג משנות השלושים.

 

רק לפני כשלוש שנים הורשו מכוניות הנאסקאר, שמצוידות בתיבות הילוכים ידניות בעלות ארבעה הילוכים, להחליף את המאיידים (קרבורטורים) בהזרקות דלק, מה שקיים במכוניות נוסעים מודרניות כ־20 שנה.

 

האמריקאים התקשו עם הניחוח הסביבתי

 

לדברי לינץ', שהגיע לישראל במסגרת הוועידה הבינלאומית למציאת תחליפי דלקים שתיפתח מחרבת יאטרון הבימה, בחמש השנים האחרונות עבר נאסקאר העממי מהפך: "לפני כחמש שנים השקנו תוכנית ירוקה - NASCAR GREEN: תוכנית שכוללת שימוש בדלקים נקיים יותר, מכוניות היברידיות לעובדים, ושימוש בטכנולוגיות הפחתת מזהמים".

 

מייק לינץ'. "כאשר התחלנו לפעול בכיוונים ירוקים הבאנו תוצאות טובות יותר, גם באופי הנהיגה וגם בתוצאות הכספיות. המגמות האלה מחלחלות בסופו של דבר לאוהדים" מייק לינץ'. "כאשר התחלנו לפעול בכיוונים ירוקים הבאנו תוצאות טובות יותר, גם באופי הנהיגה וגם בתוצאות הכספיות. המגמות האלה מחלחלות בסופו של דבר לאוהדים"

 

"בשלבים הראשונים התוכנית היתה כמעט חשאית ונאלצנו להתחיל באופן כמעט מחתרתי", הוא אומר. "אנחנו יודעים שבכל העולם המגמות הללו החלו לפני שנים רבות ולנו לוקח יותר זמן. מדובר בקהל שונה".

 

עם זאת, לדברי לינץ' בסופו של דבר האוהדים יישרו קו. "בחמש השנים האחרונות כל האוכלוסייה בארה"ב נרתמת למטרות ירוקות, והתנהגותם של אוהדי הנאסקאר אינה שונה מהתנהגותם של אוהדי ספורט מוטורי אחרים. לפי המידע שבידינו, אוהדי נאסקאר מעוניינים להשפיע על הסביבה ומוכנים לבצע שינויים באורח חייהם. למעשה, בגלל חשיבות הנאסקאר אוהדי הספורט נוטלים על עצמם יותר מחויבות מהאמריקאי הממוצע בכל הנוגע למגמות ירוקות", אמר. "ברור לנו שבתחילת הדרך היה מדובר בפרויקט כמעט בלתי נתפס; אחרי הכל הספורט שבו אנחנו עוסקים כולל מרכיב של נהיגה במכוניות בעלות מנועי ענק במהירויות של יותר מ־250 קמ"ש. אך אנחנו לימדנו את האוהדים שאפשר לעשות את זה תוך שמירה על איכות הסביבה".

 

אוהדי נאסקאר לא רק מעודדים את הנהג, הם חיים את הספורט. הנאסקאר מפוקח על ידי הממשל, והממשל מאמין במגמות ירוקות למען הציבור.

 

כיצד נאסקאר, ספורט מסורתי בעל בסיס אוהדים שאינו פתוח לשינויים, הופך להיות ירוק? באירופה לדוגמה יצרני הרכב החלו בשנים האחרונות להחדיר לרכבי המירוצים טכנולוגיות הנעה חשמלית, אך לינץ' כנראה יודע שבסופו של דבר האוהדים רוצים להריח אדי דלק והארגון רוצה לראות רווחים. "ב־2011 הצגנו בדייטונה דלק מירוצים ירוק, דלק שמעורב ב־15% אתנול. מדובר בדלק שהמכוניות שלנו נסעו עליו 4 מיליון מיילים ללא כל תקלה", הוסיף. "עובדתית, כאשר התחלנו לפעול בכיוונים ירוקים הבאנו תוצאות טובות יותר, גם באופי הנהיגה וגם בתוצאות הכספיות. אנחנו מקדמים מיחזור, משתמשים באתנול ונוטעים עצים. המגמות האלה מחלחלות לאוהדים".

 

"בסופו של דבר האתנול גם מאפשר לנו להוציא יותר כוח מהמנועים, וברגע שהצופים יודעים זאת גם הם יתדלקו את הרכב שלהם באתנול. מיליונים של צרכנים יודעים היטב שמוצר שמותקן במכונית נאסקאר הוא הטוב ביותר שיש, מה גם שהתירס שמשמש להפקת האתנול מיוצר בארה"ב. לפי סקרים, 75% מצופי נאסקאר מוכנים לכלול יותר מיחזור בחייהם, ומדובר בהשפעה אדירה. כשנהג כמו ג'ף גורדון, אלוף מיתולוגי בסבב, מצהיר שאצלו יש דלק עם אתנול מארה"ב, אמריקאים יקנו אתנול".

 

כל מהלך מלווה גם בתחשיב דולרים

 

לינץ' אינו עוד נביא ירוק. כל מהלך שלינץ' מבצע בהפיכת נאסקאר לארגון ירוק מלווה בתחשיבים של דולרים וסנטים בודדים במטרה להפיק את הרווח המרבי מכל דקת שידור, מכל פריט שנמכר לאוהדים ומכל שותף עסקי.

 

כאשר המערכות הוכנסו למכוניות, הטכנולוגיה הירוקה מיד נרתמה למטרת רווח. לינץ': "ב־2012 הושקו לראשונה הזרקות דלק במכוניות נאסקאר, מהלך שהיה מאוד מתוחכם מבחינתנו, מכיוון שהמהלך אפשר תדלוק של הרכבים באתנול. האתנול יוצר משרות בקרב חקלאים. לפי סקרים, 50% מהציבור בארה"ב מצהיר שישתמש באתנול כדי לתמוך בחקלאים. אנחנו אלה שמציגים בטלוויזיה למיליוני בתי אב את יתרונות השימוש באתנול, הודות למערכות ההזרקה. בדומה למדינת ישראל, שצריכה לספק את צרכיה תוך מינימום הסתמכות על ספקים מבחוץ, כך גם ארה"ב שואפת לייצר את הדלקים אצלה, כך שמדובר כאן גם בנושא של ביטחון לאומי".

 

מעבר לכך, הוא אומר, "המעבר לנאסקאר ירוק יותר משדר וממחיש שהעסק רווחי. בעלי מניות, נהגים, קבוצות, בעלי מסלולים, כולם מרוויחים. כשכולם מרוויחים כולם מרוצים, ומאפשרים עוד טכנולוגיות ירוקות. כך אנו משיגים עוד ועוד שותפים ירוקים, החל בקוקה־קולה וכלה ב־UPS, גופים שעובדים איתנו על תוכנית מיחזור. בכל שבוע בעיר אחרת בארה"ב מוקם אתר קמפינג ענק, בגודל של עיירה, של אוהדי נאסקאר שבאו לראות מירוץ. האתר הזה יוצר אשפה בסדר גודל שמייצרת עיירה. אנחנו דואגים למיחזור. אנחנו מאפשרים לעובדינו לבחור ברכב חשמלי ואפילו ממחזרים את שמני המנועים".

 

אוהד במהלך אחד המירוצים. מדובר באוהדים ססגוניים אוהד במהלך אחד המירוצים. מדובר באוהדים ססגוניים צילום: אם סי טי

 

עם זאת, אף שלינץ' מצייר תמונה ולפיה חובבי נאסקאר הפכו בחמש השנים האחרונות להוטים להציל את כדור הארץ, בפועל עדיין מדובר באמריקאים ממוצעים, חובבי בירה ממדינות המערב התיכון. "אומת חובבי נאסקאר עדיין נהנית מאוד מהספורט ומהחוויה. מדובר באנשים שעושים ברביקיו ליד המסלול ולוקחים חופש כדי לעשות את זה עם המשפחה", הוא מדגיש. "הם לוקחים את אהבתם לנאסקאר, משהו שנחשב בארה"ב ל'גילטי פלז'ר', ועושים ממנה משהו ירוק. מדובר במשהו שהאוהדים כן נרתמו לו ברצינות תהומית. לפני חמש שנים במירוץ נאסקאר היית מסיים את כוס הבירה ומשליך על הרצפה. כיום זה לא קורה. האוהדים אוהבים את הנהגים ומעריצים אותם, והנהגים כולם תומכים במטרה. תעשיית הנאסקאר מורכבת מאנשים שאכפת להם מאמריקה ולכן אכפת להם גם מהעתיד. אכפת להם מהסינרגיה שקרתה בפרק זמן כל כך קצר. בארה"ב הפכנו לירוקים רק לפני כחמש שנים, וכשזה קרה היינו מוכנים לזה. היו לנו שותפים לכך ולקחנו נהגים מפורסמים שיסייעו לנו. זה עסק שמגלגל הרבה כסף, וכאשר הכסף אכן מגיע, זה כדאי. אני לא רוצה לעבוד על מישהו ולספר שהשגנו את כל מה שרצינו, אבל השגנו את המטרות שלנו והקרדיט מגיע לכל מי שתרם לנו".

 

ובכל זאת, המנוע המזהם והאהוב יישאר

 

המסר של לינץ' ברור: כדי למכור לאוהדי נאסקאר המסורתיים את המסר הירוק, צריך להבהיר להם שזה גם משתלם כלכלית וגם מנגן על הנימים הפטריוטיים. גם הוא מבין שיש גבול למידת הנכונות של האמריקאים להפוך לירוקים באמת.

כך לדוגמה, העיקרון החשוב ביותר במירוצי הנאסקאר, מנוע שמונה הבוכנות הגדול והמזהם, אינו צפוי להתחלף במנוע היברידי או במנוע חשמלי. גם לאמריקאים חובבי איכות סביבה יש גבול, וברגע שהמכוניות על מסך הטלוויזיה לא יהיו עוד מעניינות, יצרני הרכב יפסיקו לפרסם, הפרסומות יפחתו והצופים ידירו רגליים.

 

"כדי לעשות עסקים חכמים ולהביא יותר רווחים, וכן להבטיח עתיד לספורט צריך להתנהל בחוכמה בטווח הרחוק", מסביר לינץ'. "כאשר אנחנו בוחנים מערכת כמו בלימה רגנטיבית, מערכת שרותמת את אנרגיית הבלימה לחשמל כפי שנהוג במכוניות מירוץ באירופה, אנו שואלים אם היא טובה לנהג, אבל גם לאוהדים. צריך לעשות ביזנס חכם מבחינה כלכלית, ומערכת כזו עדיין אינה מספיק עממית להיכנס לרכבי נאסקאר. בסופו של יום מדובר בענף ספורט שמאמץ שינויים במהירות אטית מאוד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x