$
רכב

מבחן רכב: כבר לא צוחקים על סקודה. אבל איתה?

בין הג'יפונים העירוניים והמשפחתיות הזולות תנסה האוקטביה החדשה למצוא מקום של כבוד. השאלה היא אם הנדסת האנוש ואיכות הנסיעה המצוינות ישכנעו את הנהג הישראלי להעדיף אותה על פני מתחרות שעולות 4,000 שקל פחות

תומר הדר 23:4220.10.13

בשנים האחרונות עבר ענף הרכב הישראלי מהפכה של ממש: בעבר עיקר המכוניות שנרכשו בישראל היו מכוניות משפחתיות, בין שהיה מדובר במכוניות שנרכשו על ידי חברות הליסינג ובין שהיה מדובר במכוניות שנרכשו על ידי קונים פרטיים. כעת המצב שונה לחלוטין, הודות למתווה המיסוי הירוק שנכנס לתוקף בשלהי 2009 וקבע שככל שמכונית תהיה נקייה יותר, כך מחירה יהיה נמוך יותר. הלקוחות הפרטיים נטשו בהמוניהם את הדגמים המשפחתיים לטובת מכוניות קטנות יותר שמתאימות לצרכיהם, ואילו המכוניות המשפחתיות שנרכשות חדשות בישראל נושאות על ישבנן לרוב סמל של חברת ליסינג.  

במקביל גם תעשיית הרכב העולמית עברה מהפכה: נישות חדשות שעד כה לא היו מוכרות לצרכן האירופי צצו, ויצרני הרכב החלו להציע ג'יפונים עירוניים, מכוניות משפחתיות זולות לשוקי עולם שלישי ומיניוואנים מוקטנים. כתוצאה מכך עומדים כיום צרכני הרכב בישראל בפני שפע מסחרר של אפשרויות, ויבואני הרכב הישראלים נאלצים להתאים עצמם למצב החדש. נוסיף על כך עוד נושא בעייתי: צרכן רכבי הליסינג הישראלי הפך מפונק. אם בעבר בקרת שיוט או בקרת אקלים היו פריט נכסף שהותקן רק ברכבי מנהלים, כיום מדובר בפריטים שהם בגדר חובה.

 

סקודה אוקטביה סקודה אוקטביה

 

 

כאב הראש הזה שנקרא מיצוב

 

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לרכב שנדרש להתמודדות עם המצב החדש והמבלבל, אפילו יותר מאחרים, היא הסקודה אוקטביה. ראשית, המיצוב: האוקטביה מיוצרת על ידי קונצרן פולקסווגן. המשמעות היא כמובן היצע מרשים של מנועים, פלטפורמות ותיבות הילוכים (שסביב שמן נקשרו לא מעט פרשיות הנוגעות לאמינות מפוקפקת), והבטחה לאיכות גימור גבוהה ופולקסווגנית למהדרין. בגלל אותה איכות, האוקטביה מתומחרת ב־132 אלף שקל, מחיר שגבוה ב־4,000 שקל ממשפחתיות מתחרות כמו טויוטה קורולה. בעיה נוספת שמקשה על אוקטביה היא נושא המיצוב: לצדה משווקות בישראל מכוניות נוספות של קונצרן פולקסווגן שחולקות עמה רכיבים רבים, לדוגמה האחות המשפחתית פולקסווגן ג'טה. משווקי סקודה בישראל נדרשים למצב בזהירות את הסקודה במקום הנכון בשוק, כלומר שלא תפגע במכירות סיאט או פולקסווגן.

 


 

יש עוד היבטים בעייתים כמו פיתוח הדגם, הגדלת היצע הדגמים והדרישה לתמחור שונה. סקודה מתגאה בעובדה שהאוקטביה החדשה גדולה מהותית מקודמתה, אך פירוש הדבר הוא שהאוקטביה החדשה כבר נושקת לקטגוריה גבוהה יותר מזו של המכוניות המשפחתיות וצריכה להתייקר. מעבר לכך, בעבר מחירה של מכונית משפחתית ממוצעת בישראל היה כ־120 אלף שקל, אך כיום בסביבת המחיר הזו ניתן למצוא את אחותה הקטנה של האוקטביה, הראפיד המשפחתית, שנושפת בעורפה של האוקטביה בשוק הציים. נוסף על כך, מי שיבחר להוסיף עוד כמה אלפי שקלים על מחיר הראפיד כבר יוכל לרכוש רכב כביש־שטח: סקודה ייטי. ועוד לא הזכרנו את המתחרים הישירים מבית מאזדה וטויוטה שמציעים מכוניות עמוסות לעייפה במיטב האביזרים, החל בבקרת שיוט וכלה במערכות שמע שמסוגלות להוריד אפליקציות מהסמארטפון.

 

אבל קיים כאן נתון חשוב: סקודה כבר אינה מושא לבדיחות. כיום מדובר במתחרה חזקה בשוק ציי הרכב שמתומחרת לרוב מעל מתחריה המקבילים מיפן. העובדה הזו מחייבת חשיבה זהירה מאוד מצד היבואנית כיצד לאבזר וכיצד לתמחר את הרכב, כך שישכנע את המשתמשים לשלם יותר עבור עסקת ליסינג ושווי שימוש יקרים יותר, בלי לפגוע באחיותיה של סקודה מקבוצת פולקסווגן.

 

סקודה אוקטביה סקודה אוקטביה

 

מבחוץ האוקטביה מרשימה לא בגלל העיצוב הזהיר והשמרני, אלא בגלל הגודל. כדי להבדיל את סקודה מאחיותיה, פולקסווגן היוקרתית וסיאט הספורטיבית, יודעים אנשי סקודה היטב שהכיוון הוא שימושיות גבוהה. על פי סקודה, האוקטביה החדשה ארוכה מהיוצאת (שהיתה מכונית גדולה בעצמה) ב־9 סנטימטרים. היא רחבה ב־4.5 סנטימטרים ובסיס הגלגלים הוארך אף הוא בכמעט 9 סנטימטרים. עם זאת, מדובר גם במכונית קלה יותר: 102 ק"ג פחות מהאוקטביה היוצאת.

 

מוקפדת, ענקית, נעימה ומדויקת

 

תא הנוסעים עצמו לא יפתיע בוגרי סקודה: מדובר בתא נוסעים איכותי להפליא, אך גם כזה שתוכנן בקפידה להיראות פשוט כך שלא יגרום עלבון לבעלי מכוניות פולקסווגן, ששילמו מעט יותר.

 

מדובר בתא נוסעים מפנק יותר ואיכותי יותר מזה של האוקטביה היוצאת, שהיה מצוין כשלעצמו. מבחינה ארגונומית תנוחת הישיבה טובה מאוד, ולנוסעים מאחור יש שפע של מקום למתוח רגליים. שדה הראייה טוב מאוד, והקונסולה המרכזית נשלטת על ידי מערכת שמע גדולה הכוללת גם דיבורית מקורית וצג מגע. רשימת האבזור כוללת גם בקרת שיוט אך אינה כוללת בקרת אקלים. תא המטען של האוקטביה ענק: 568 ליטר, והדלת האחורית מתרוממת לחלוטין. מתחת למכסה המנוע של האוקטביה שוכן מנוע זעיר: 1,197 סמ"ק בלבד. אך למנוע זה יש טורבו שמאפשר לו להפיק 105 כוחות סוס.

 

תיבת ההילוכים מוכרת מדגמי פולקסווגן: כפולת מצמדים, בעלת שבעה הילוכים. על הנייר מדובר בהספק נמוך, אך המנוע מפיק מומנט נאה (17.8 קג"מ) שמאפשר לסקודה להתנהל באופן משביע רצון. רק במהירויות נמוכות מאוד, כאשר הטורבו עדיין לא נותן את מלוא תפוקתו, הורגשה עצלנות מסוימת. לא מדובר כאן במכונית מהירה, אך גם לא נתקלנו במצבים כמו אלה שאפיינו את מאזדה 3 החדשה, שבהם פיללנו לעוד מעט כוח בעקיפות.

 

איכות הנסיעה עצמה גבוהה מאוד. הסקודה מכוילת באופן שמיועד בין היתר למדינות מזרח אירופיות המתהדרות באיכות סלילת כבישים קומוניסטית, שבמפתיע תואמת גם את מצבם של כבישים רבים בישראל. ההיגוי מדויק מאוד, ויכולת ספיגת הזעזועים היא בליגה אחת מעל ההיצע היפני. נוסף לכך, מדובר במכונית שקטה שאינה מאפשרת חדירה ניכרת של רעשי רוח וכביש לתוך תא הנוסעים.

 

ומה יגידו עליה אנשי הליסינג?

 

המבחן מסתיים. במקרה של האוקטביה ניתן לחלק את התוצאה לשני מישורים: ראשית, המכונית עצמה - סקודה אוקטביה היא מכונית משפחתית מצוינת. היא מרווחת מאוד, נוחה ואיכותית. שנית, המיצוב - סקודה אוקטביה היא מכונית יקרה ממתחרותיה בכמעט 4,000 שקל. רוב הנהגים הפוטנציאליים יהיו מחזיקי רכבי ליסינג, שיצטרכו לשלם ככל הנראה מעט יותר עבור עסקת הליסינג של האוקטביה, והתמורה צריכה להיות נאותה.

 

במקרה זה חובבי הגאדג'טים עשויים להתאכזב: אוקטביה לא יודעת לדבר עם סמארטפונים, רק לחבר אליהם דיבורית. אין לה בקרת אקלים, רק כפתור מזגן גדול שמפעיל מזגן יעיל. אך מי שאינו נותן דעתו על היכולת להתחבר לפייסבוק באמצע הדרך לירושלים יגלה שמעבר לרמת האבזור, היתרונות שמציעה האוקטביה באיכות נסיעה, מרווח פנימי ורמת הנדסת האנוש הופכים אותה לאחת המתמודדות המשתלמות ביותר בקטגוריית המכוניות המשפחתיות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x