$
בארץ

למה דווקא עכשיו

אחרי שפייסבוק איבדה כמחצית משוויה בהנפקה, טוויטר החליטה לראות כיצד דברים יתפתחו

הראל עילם 08:30 15.09.13

 

ההכרזה הקצרה של טוויטר לא הפתיעה את תעשיית הטכנולוגיה. שירות הודעות מיידיות שהתחיל כפרויקט צדדי של חברת הייטק אמריקאית כושלת צפוי להפוך להיות חברה פומבית המוערכת בעשרות מיליארדי דולרים. מבחינות רבות, סיפור ההצלחה של טוויטר אינו שונה משל פייסבוק - והוא עמוס בסיפורים עסיסיים על תחילת הדרך של טוויטר, מחברת Odeo לשירות עצמאי בפני עצמו.

ג'ק דורסי
ג'ק דורסי צילום: בלומברג

 

לפני כחודש, השמועות על כך שטוויטר עומדת לצאת להנפקה התחזקו משמעותית. אנליסטים הודיעו שטוויטר עומדת לעבור הנפקה "בקרוב" כבר ארבע שנים, מה שמעלה את השאלה מדוע טוויטר בחרה לבצע את ההנפקה שלה כעת. במילה אחת, התשובה היא "פייסבוק".

 

רבים ציפו שטוויטר תנפיק את עצמה בתחילת 2012, יחד עם חברות טכנולוגיה מובילות אחרות כגון פייסבוק, זינגה וגרופון. הרשת החברתית מצידה החליטה לחכות ולראות כיצד דברים יתפתחו, החלטה שהתבררה כנכונה, שכן רוב חברות הטכנולוגיה שהונפקו אז קרסו במהירות. פייסבוק עצמה איבדה למעלה ממחצית משוויה בהנפקה שהובילה לקריאות נרגשות לפיטוריו של סמנכ"ל הכספים של החברה, דיוויד אבסרמן, כמו גם להגשת תביעות כנגד פייסבוק והבנקים שהיו אחראים להנפקתה, מצד בעלי מניות.

 

טוויטר, אם כך, בחרה לקחת את הזמן וללמוד מכשלי ההנפקה של פייסבוק, אבל בעיקר גם בחרה תזמון מצוין. לאחר תקופה ארוכה שבה מניית פייסבוק נפלה לקרשים, השוק מביע כעת התעניינות מחודשת בתחום המובייל והסושיאל. כתוצאה מכך, מניית פייסבוק זינקה מאז יולי האחרון ב־70%. לינקדאין מצדה צמחה ב־100% בחצי השנה האחרונה.

 

זהו בהחלט הזמן הנכון להנפיק עבור טוויטר. בתחילת השנה היא גייסה שוב כספים לפי שווי שוק של קרוב ל־10 מיליארד דולר והודיעה על רווחיות, נקודה שבה חברות פרטיות ממצות את האפשרויות הטמונות בתחום קרנות ההון סיכון.

 

בנוסף, החברה גם החלה לרשום גידול משמעותי בהכנסותיה ובהיצע השירותים שלה. טוויטר במיצובה לפני שנה יכלה רק לרשום הכנסות מפרסומות המשולבות בתוך זרם הציוצים שלה. כיום, היא כבר מחזיקה בחברת פרסום סלולר, מציעה שירותי מוזיקה ווידאו מתקדמים ומחזיקה גם בשיתופי פעולה נרחבים בתחום התוכן. טוויטר ערב ההנפקה, הפכה לחברה עם השפעה מהותית בתעשייה, עם לא מעט קשרים ומקור הכנסות יציב – יחד עם מאות מיליוני משתמשים נאמנים ופעילים.

x