החובות הכריעו את בטר פלייס
בעלי המניות של יצרנית הרכב החשמלי החליטו שלא להזרים לה עוד כסף, ואחרי שש שנות פעילות החלום לשנות את העולם מסתיים בבקשה לפירוק בבית המשפט בלוד. החברה ציינה כי היא זקוקה למימון מסיבי ולעוד מספר שנים של מחקר ופיתוח
שש שנים אחרי שהוקמה, שבמהלכן גייסה 851 מיליון דולר, הגישה אתמול בטר פלייס בקשה לפירוק. את הבקשה עצמה הגישו ארבע החברות־הבנות של קבוצת בטר פלייס העולמית, הפועלות בישראל, שפנו לבית המשפט המחוזי מרכז בבקשה לפרק אותן ולמנות להן באופן דחוף מפרק זמני, זאת לאחר שהפכו חדלות פירעון כשחובן עומד על כ־40 מיליון דולר. החברות ממליצות על מינויו של רו"ח יואב כפיר למפרק והשופט אילן שילה קבע כי כונס הנכסים הרשמי יגיב לבקשה הבוקר.
"התחייבויותיהן של החברות לנושים חיצוניים בלבד עומדות על סכום של כ־40 מיליון דולר, בעוד שהסכומים הנזילים שבידיהן עומדים על כ־9.5 מיליון דולר בלבד", נכתב בבקשה, שהוגשה על ידי משרד יגאל ארנון, בא כוחן של החברות. "במילים אחרות: המבקשות מצויות בחדלות פירעון. לא נותר לחברות אלא לנקוט בצעד האחראי והמתבקש ועם כל הצער שבדבר (והצער רב) לעתור לפירוקן". לצד בקשת הפירוק מבהירות החברות כי הן לא חודלות מניסיוניותיהן למצוא רוכש או משקיע שירכוש את החברות או את פעילותן כעסק חי.

בין הנפגעים מהמהלך אפשר למצוא את חברת ברן, מקימת תחנות החלפת הסוללות של בטר פלייס, שהודיעה אתמול כי תפחית את מלוא החוב שחייבת לה בטר פלייס, שעמד על 54 מיליון שקל. כבר בשנה שעברה עלו חששות בנוגע להחזר החוב ובדו"חות 2012 הפחיתה ברן 16.5 מיליון שקל מתוך החוב.
למרות ההשקעות העצומות של החברה לישראל בבטר פלייס, בהיקף של כ־293 מיליון דולר, החברה לישראל לא צפויה לספוג פגיעה קשה מכך שבטר פלייס הגיעה לסוף דרכה. נכון לסוף 2012, מסתכמת ההשקעה של החברה לישראל בבטר פלייס ב־16 מיליון דולר בלבד. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלצורך חישוב היקף ההשקעה, החברה לישראל מביאה בחשבון גם את חלקה בהפסדים של בטר פלייס, שלמרבה הצער היו גבוהים כמעט כמו היקפי ההשקעות בה.

ההכנסות ב־2012 עמדו על 7 מיליון דולר בלבד
לפי בקשת הפירוק נדרשה הקבוצה להשקיע במשך מספר שנים במחקר, בפיתוח וכן ברכישה ובהתקנה של תשתיות רבות לצורך פיתוח העסק. "פעולות אלו הצריכו גיוס הון מסיבי", נכתב בבקשה. "הקבוצה גייסה הון כאמור מבעלי מניותיה, ונכון למועד זה מסתכם המימון שהועמד לה על למעלה מ־850 מיליון דולר".
המצב הכלכלי החמיר כשהקבוצה עברה משלב הפיתוח לשלב המסחרי, במהלך 2012, בין השאר משום שקצב חדירת המוצרים והשירותים היה "איטי מהמצופה". לאור זאת, היקף הכנסות הקבוצה הפך ללא משמעותי והסתכם בשנת 2012 בסכום של 7 מיליון דולר בלבד, "ולקבוצה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת", על פי הבקשה.
"במצב דברים זה, בו חברות הקבוצה תלויות בהזרמת הון בהיקף משמעותי לשם פעילותן ואינן מייצרות תזרים מזומנים חיובי מפעילותן, נגרמו לקבוצה מאז תחילת פעילותה ועד לסוף שנת 2012 הפסדים עצומים, בסכום של כ־812 מיליון דולר, כאשר 454 מיליון דולר מתוכם נצבר במהלך שנת 2012 לבדה".
לפי החברות, בניסיון להתמודד עם המצב הכספי הקשה החל הליך התייעלות מקיף וכואב, שכלל קיצוץ של כשני שלישים במצבת העובדים של הקבוצה, פינוי משרדים שאינם בשימוש, הפסקת פעילות של ישויות מסוימות וביטול חוזים עם ספקים. בנוסף, החליטה הקבוצה למקד את פעילותה בשני שווקים בלבד, ישראל ודנמרק, בהן התשתית והפעילות המסחרית של הקבוצה כבר קיימת.
בבקשה נכתב כי "גם בתוכנית ההתייעלות האמורה לא היה די ופעילותה של הקבוצה עודנה גרעונית, על מנת להגיע לאיזון תפעולי נדרשות השקעות אדירות נוספות בסכום של מאות מיליוני דולרים גם במהלך השנים הבאות".
בשל המצב הגרוע כללו הדוחות הכספיים של הקבוצה הערת "עסק חי" כשרואי החשבון ציינו כי "קיימים ספקות משמעותיים בדבר יכולתה של הקבוצה להמשיך ולפעול". בנסיבות אלה פעלה הקבוצה לגייס הון נוסף מבעלי המניות ומגורמים חיצוניים אך "בימים האחרונים הודיעו הגורמים האמורים להנהלת הקבוצה כי הם לא יוכלו להעמיד לה הון נוסף".
עובדי החברה לא קיבלו את משכורת חודש מאי
לדברי נציגי החברות, בקופתם כעת כספים המסתכמים בכ־19 מיליון דולר בלבד והתחייבויות העומדות על מאות מיליוני דולרים. חובות החברות למאות נושים חיצוניים, לא כולל בעלי מניות, עומדים על סכום של כ־40 מיליון דולר, בעוד שהסכומים הנזילים שבידיהן עומדים על כ־9.5 מיליון דולר בלבד.
לפי בקשת הפירוק, בין הנושים נמצאים גם 320 עובדי החברות בישראל, שלא קיבלו את משכורת חודש מאי וזכויות נוספות. נושים נוספים הם קבלנים שונים עמן התקשרו החברות בהסכמים להקמת והפעלת תחנות להחלפת סוללות ועמדות טעינה ולמימון פעולות אלו ונותני שירותים לוגיסטיים שונים.
בנוסף, חייבות החברות כספים גם ללקוחות שרכשו רכבים חשמליים, כלפיהם התחייבה הקבוצה לספק מוצרי ושירותי תעבורה למשך מספר שנים וכן חברות ואנשים פרטיים שהזמינו רכבים, שילמו מקדמה, אך טרם קיבלו את המוצר. עוד חייבת הקבוצה כספים לחברות ליסינג להן נמכרו רכבים חשמליים, לספקי שירותי מחשוב ותקשורת, לחברת החשמל לישראל, לרשויות המדינה וליצרנית הרכבים החשמליים - רנו. החברות חייבות גם למשכירי נכסים שבהם עושות החברות שימוש למשרדים, אולם תצוגה, תחנות להחלפת סוללות ועמדות טעינה.
בתצהיר של מנכ"ל קבוצת בטר פלייס, דן כהן, שצורף לבקשת הפירוק, צוין כי לעומת החובות הכבדים של החברות לנושיהן, נכסי החברות מסתכמים בעיקר בבעלות בסוללות הרכבים (כולל ברכבים שנמכרו), בציוד הטעינה, במלאים (שכוללים גם כ־350 רכבים הנמצאים בשלבים שונים של מוכנות למכירה), בתוכנה וחומרה ובמערך הקשור בכל אלה.
כהן מציין עוד כי "חלק מהציוד שבבעלות החברות וכן כספים המצויים בחשבונות הבנק שלהן משועבדים לטובת גורמים שונים, להבטחת התחייבויות חברות הקבוצה כלפיהן. כך, חלק מסוללות הרכבים (הן אלו שבחזקת המבקשות והן אלו שבחזקת הלקוחות) משועבדות לטובת חברת רנו, מי שמייצרת את הרכבים אותם משווקת הקבוצה, להבטחת מימון שהיא העמידה לרכישת הסוללות. מכיוון שאין כרגע על הפרק תוכנית מעשית להבראת הקבוצה, התקבלה ההחלטה לנקוט בהליך הפירוק".
אם כונס הנכסים הרשמי לא יתנגד לבקשת הפירוק, יקבל השופט שילה את בקשת החברות וימנה את רו"ח כפיר כמפרק זמני לקבוצה. בתוקף מינויו, כך מבקשות החברות, יפעיל המפרק הזמני את החברות עד למינויו של מפרק קבוע והוא זה שיקבע אם, כיצד ובאיזו מידה והיקף ימשיכו לפעול מערך שירותי הטעינה, מכירת הרחבים והשירותים הנוספים שמסופקים ללקוחות. כל סמכויות הניהול וכל זכויות החתימה יועברו לידיו ולא יבוצעו עסקאות או פעולות כלשהן ללא אישורו.
המפרק הזמני יבחן את הכדאיות שבהמשך הפעלת החברות כעסק חי וככל שימצא כי יש להמשיך ולהפעילן, הוא ישלם מתוך כספי החברות את התשלומים השוטפים לעובדים ולספקים וכל תשלום אחר שיידרש לצורך הפעלתן וכן יבצע פעולות התייעלות וחיסכון. המפרק הזמני לא ישלם חובות עבר שהתגבשו עד מועד הגשת בקשת הפירוק.
בנוסף, אם תתקבל בקשת החברות על ידי בית המשפט, ייפתח חשבון נאמנות אליו יועברו כל הכספים המגיעים לחברות. כל חשבונות הבנק הקיימים של החברות יוקפאו ויתרת הזכות בהם תועבר לחשבון הנאמנות.
במסגרת תפקידו יקבל המפרק הזמני מידע מנושאי המשרה בחברות, מסמכים ונתונים ויפעל לאיתור קונה, מממן או משקיע. בד בבד יורה המפרק על הגשת תביעות חוב נגד החברות וינהל משא ומתן עם הנושים.


