$
רכב

תרגילי יוקרה נגד המס של לפיד

מושבי עור יוקרתיים יוחלפו במושבים פשוטים יותר, פנסי קסנון יומרו בפנסים רגילים והצ'ופרים בעסקאות הטרייד אין יגדלו. יבואני רכבי היוקרה בודקים כיצד למנוע מלקוחותיהם להרגיש את תוספת המס על מכוניות שמחירן מעל 300 אלף שקל

תומר הדר 08:1613.05.13

בשבוע שעבר הוצגה באופן רשמי תוכנית הגזירות הכלכליות של האוצר, ובמפתיע, אחת הפרות החולבות הדשנות ביותר, ענף הרכב הישראלי, הצליחה לחמוק יחסית ללא פגע: שווי השימוש לרכב צמוד לא משתנה, מס הקנייה המוטל על כלי רכב נשאר על כנו, ורק רכבי היוקרה יצטרכו לספוג את רוע הגזירה. לפי התוכנית, יוטל על רכבי יוקרה שמחירם הוא מעל 300 אלף שקל מס בשיעור של 20%. בפועל, המס אינו עומד באמת על 20% מכיוון שמדובר רק על תוספת מס קנייה שמוטלת על החלק היחסי שבין 300 אלף שקל לבין מחירו המלא של הרכב. כך, לדוגמה, אם מכונית עולה 400 אלף שקל, המס שיוטל בפועל הוא על החלק היחסי בהפרש שבין 300 ל־400 אלף שקל.

המס מוטל בהתבסס על מחירו המלא של הרכב, כולל תוספות. הסיבה לכך, לדברי גורמים באוצר, היא שכיום רכבי יוקרה רבים מאובזרים בתוספות שעלותן מגיעה לעשרות אלפי שקלים. מיסוי של מחיר הרכב המלא ייצור הכנסה גם מן האביזרים. עד כאן מדובר בדרישה הגיונית, אך על פי המגמה המסתמנת, בפועל דווקא רוב רוכשי רכבי היוקרה אינם צפויים לשאת בנטל, הודות לשפע של "מצנחי זהב" שיבואני הרכב מכינים עבורם.

 

תחרות פרועה

 

כדי להבין מדוע דווקא העשירים לא ישלמו יותר, צריך להבין כיצד פועל שוק רכבי היוקרה הישראלי, שבו נמכרות מכוניות שמחירן הוא מעל 300 אלף שקל: אף על פי שמדובר בפלח שוק מצומצם למדי שמונה אלפים בודדים של מכוניות, מדובר גם בפלח השוק היחיד בישראל שבו הלקוח הוא באמת המלך ויבואני הרכב נאלצים להתמודד עם תחרות עזה. בשונה מפלח שוק המשפחתיות, שבו המחירים רק מוסיפים לעלות (ויעלו בקרוב הודות לעליית המע"מ) ומחיריהם של דגמים רבים דומים באופן מתמיה, בשוק רכבי היוקרה אין כל תלות בחברות הליסינג ובציי הרכב הגדולים, ששווי המלאים שלהם מהווה ערובה ליציבותם ולכן אין כל צורך לשמר את ערכו של דגם מסוים. כך, בשנתיים האחרונות, מאז כניסתה של דלק מוטורס לשוק באמצעות ב.מ.וו, חלו ירידות מחירים של עשרות ומאות אלפי שקלים כמעט בקרב כל דגמי רכבי היוקרה.

 

ב.מ.וו 740 ב.מ.וו 740

 

יתרה מזאת, מדובר בשוק היחיד בישראל שבאמת פתוח לתחרות מצד יבוא אלטרנטיבי: של מכוניות ביבוא אישי. בשנים עברו יבואני רכב רבים חרקו שיניים והצהירו שהעוסקים ביבוא אישי מזייפים חשבוניות, אך בשנתיים האחרונות יבואני הרכב שינו את הטון והורידו מחירים באופן ניכר בשמה של התחרות. מעבר לכך, מדובר בשוק שבו בעל המאה הוא בעל הדעה: הנחות בגובה של עשרות אחוזים מן המחירונים הרשמיים של יבואני רכבי היוקרה אינן מחזה נדיר ויכולת המיקוח של הלקוח היא זו שקובעת את מחירו האמיתי של הרכב.

 

את שוק רכבי היוקרה בישראל ניתן לחלק לכמה חלקים: זה של מכוניות היוקרה הקומפקטיות, דוגמת אאודי A3 או ב.מ.וו סדרה 1, שאינן מושפעות כלל מן הגזירות מכיוון שמחירן נמוך מ־300 אלף שקל; זה של מרצדס E קלאס וב.מ.וו סדרה 5 ויתר הדגמים שמחירם נע בין 300 ל־500 אלף שקל; וזה של לימוזינות היוקרה הגדולות דוגמת ב.מ.וו סדרה 7 ואאודי A8 שמחיריהן נעים בין 500 אלף שקל למיליוני שקלים. בפלח השוק של לימוזינות היוקרה הבכירות יהיו יבואני הרכב חייבים להעלות את המחיר מכיוון שהפער במיסוי יהיה אדיר, אך רוב רכבי היוקרה שנמכרים בישראל, כולל רכבי כביש־שטח, הם דווקא אלה שמחירם נמוך מ־500 אלף שקל.

 

לאור העובדה שמדובר בלקוחות תובעניים במיוחד שהתרגלו להורדות מחירים בשנים האחרונות, יבואני הרכב יצטרכו להיות יצירתיים במיוחד כדי שלקוחותיהם לא ירגישו בשינוי במחיר הרכב: "מדי שנה יבואני הרכב מעבירים לרשות המסים את מחירי כלי הרכב באמצעות תוכנה שנקראת 'רכבית'", מסביר גורם בכיר בענף. לדבריו, "בפעם הבאה שיבואני הרכב יידרשו לעדכן את התוכנה מחירי המכוניות הישנים יישמרו אך האביזרים יירדו: מכונית יוקרה שהגיעה עד היום עם מושבי עור, פנסי קסנון ומראות מתקפלות, תגיע עם פנסים רגילים, מושבי עור מסוג אחר ומראות מחוממות. הודות לשינויים האלה יהיה ניתן לרשום אותה כדגם חדש לחלוטין, ואז מחירה במערכת רכבית יעודכן כך ששיעור המס הנוסף עליה יהיה מינימלי, הצרכנים לא יצטרכו לספוג את הגזירה ויהנו ממחיר קרוב למחיר שמלפני ההתייקרות".

 

מרצדס E200 מרצדס E200

 

"נבלע את הפער"

 

יבואנים אחרים צפויים לנקוט טכניקות שונות, במיוחד במקרים שבהם מדובר בדגמי רכב שרק הוצגו בחודשים האחרונים. "לקוחות של רכבי היוקרה הם לקוחות תובעניים. אחד קונה מכונית מנהלים במחיר מסוים וישר מספר לחברים שלו בכמה כסף הוא הצליח להוציא את האוטו. אם החברים שלו יבואו אלינו ונסביר להם שיאיר לפיד הוסיף למחיר של המכונית עוד 30 אלף שקל, הם לא יקנו. לכן בחלק גדול מהדגמים, במיוחד אלה שמחיריהם בין 300 ל־400 אלף שקל, שבהם שיעור המס מתבטא בכל מקרה בכמה אלפי שקלים בלבד, נבלע את הפער", מסביר יבואן רכבי יוקרה.

 

אף שישנם יבואנים שמדגישים שישתדלו שלא להעלות את מחירי רכבי היוקרה, בפועל בחלק מן המקרים יהיו היבואנים חייבים להעלות מחירים. אך העלאת מחירים על הנייר אינה ערובה להעלאת מחירים בפועל הודות לשתי סיבות שמהוות חלק בלתי נפרד מענף הסחר ברכבי יוקרה: הטרייד אין וההנחות. לדברי גורמים בענף, אם אכן יחולו עליות מחירים, עסקאות הטרייד אין יהפכו ליותר אטרקטיביות: "שוק רכבי היוקרה תלוי בשוק המשומשות. קשה מאוד למכור מכוניות יוקרה בלי לרכוש את מכונית היוקרה המשומשת. בכל מקרה מסתכלים על עסקה כזו כעסקת הפרש, ובמצב כזה שבו מחיר הרכב יעלה ב־20 אלף שקל, הלקוח יקבל קיזוז שיתבטא ב־10,000 שקל הנחה על מחיר המחירון הרשמי ועוד צ'ופר של 10,000 שקל בעסקת הטרייד אין".

 

היבוא האישי יגדל

 

אחד הנושאים שמטרידים את יבואני רכבי היוקרה בימים אלה הוא נושא היבוא האישי. מבול הפחתות המחירים שאירע בשנה שעברה ברוב דגמי היוקרה, ובמקביל הכבדה ניכרת בהיקף האכיפה מצדה של רשות המסים, הביאו לירידה בהיקפי היבוא האישי, אך כעת בשוק רכבי היוקרה הבכירים צפויה שוב עלייה. בניגוד לרכבי היוקרה ה"פשוטים" שמחיריהם אינם עולים על 500 אלף שקל, בכלי רכב אלה יהיו היבואנים חייבים להעלאות מחיר בגלל הפער הניכר שבין 300 אלף שקל למחיר הרכב המלא. מהלך זה עשוי לגרום לעלייה בהיקף היבוא האישי. נושא חישוב מס הקנייה על כלי רכב ביבוא אישי, במיוחד משומשים, עדיין לא הובהר על ידי רשות המסים אך על פי הערכות, מדובר בשוק שצפוי ליהנות בחודשים הקרובים מצמיחה. בכל מקרה, ככל הנראה הרפורמה העיקרית שאמורה להשפיע על שוק הרכב אולי תכניס כספים לקופת המדינה, אך הצרכנים הסופיים שאמורים באמת לשלם לא ממש ירגישו את רוע הגזירה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x