$
רכב

מבחן רכב: האמריקאית שרוצה לדבר גרמנית

קדילאק ATS היא המכונית הקטנה הראשונה של החברה האמריקאית, שנוצרה אחרי לימוד אינטנסיבי של ב.מ.וו 3 המתחרה. תא הנוסעים אמנם השתפר לעומת דגמים קודמים אך עדיין סובל מכמה בעיות, המנוע מפתיע לטובה והתוצאה היא מכונית יוקרה שנותנת פייט ליריבות מגרמניה

תומר הדר 23:4527.01.13
עד שנות התשעים ייצרו בקדילאק אוניות גרוטסקיות עם קישוטים מכרום. זה היה טוב לקשישים בפנסיה שחיו במיאמי וגם לתעשיית הכרום. אנשי מרצדס וב.מ.וו הסתכלו על האוניות של קדילאק מהצד ונקרעו מצחוק. הלקוחות באמריקה, אלה שלא השתמשו בשלייקעס כדי להחזיק את המכנסיים, לא צחקו - הם לא רצו להיות מזוהים עם הפנסיונרים של מיאמי, לכן הם פשוט קנו מרצדס ואאודי. ואז קדילאק הפתיעה, עם מכונית שנקראה CTS, שמחקה לגרמנים את החיוך.

 

אבל לקדילאק לא היתה עד היום מכונית קטנה. ליתר דיוק: לקדילאק לא היתה מכונית קטנה במונחים אמריקאיים. אם מחפשים בהיסטוריה, מוצאים כמה ניסיונות לייצר קדילאק קטנה, על מכלולים של דגמים עממיים של שברולט. אבל עדיף לא להזכיר אותם כלל מחמת הבושה, לנוכח כישלונם של הדגמים האלו. ה־ATS, לעומת זאת, רחוקה מאוד מלהיות מכונית בושה.

 


 

כבר מבחוץ רואים שמדובר כאן במשהו אחר. קליק על השלט וה־ATS מדליקה ארבעה פנסים בחניון אפלולי. הרושם הוא כאילו משהו אכזרי ונמוך יושב בחשיכה ומחכה לנהג: ATS נראית כמו מכונית שרק אמריקאים יודעים לייצר, כלומר מוגזמת מכל כיוון אפשרי, אך גם קלה לעיכול ומזמינה. איך בדיוק זה הולך ביחד? אם מסתכלים בתצלום מבינים. אין כאן קווים עגלגלים של ב.מ.וו סדרה 3 או חרטום מפוסל כמו של מרצדס C קלאס, אלא עיצוב חיצוני שנועד לגרום להולכי רגל לסובב את הראש. במיוחד בצבע הלבן של מכונית המבחן.

 

בקדילאק למדו כמה דברים מאז ה־CTS, שהיתה מכונית דוגמנית אבל העיצוב שלה הזדקן במהירות, ומיתנו מעט את הקווים האגרסיביים. מה שבטוח, אי אפשר להישאר אדיש מול ה־ATS.

 

הב.מ.וו עדיין מרווחת הרבה יותר

 

באמריקה חושבים על הכל בגדול: האוכל שם גדול, המכוניות גדולות וגם האנשים. האנשים הגדולים האלה, שקונים שתייה בכוסות של ליטר, לא יוכלו להיכנס לקדילאק ATS. המכונית הזאת פשוט לא תתאים להם, אלא לזן אחר לחלוטין של אמריקאים, כאלה שקונים ב.מ.וו סדרה 3.

 

למעשה, בקדילאק כל כך כיוונו את ה־ATS ישירות לרוכשי ב.מ.וו סדרה 3, שרכשו עשרות מכוניות ב.מ.וו משומשות כדי לנסות ולעמוד על קנקנו של אותו לקוח חמקמק, שמעדיף רכב אירופי, דיאטה בריאה וסגנון חיים ספורטיבי. התוצאה הסופית היתה פלטפורמת סיגמא 2 של ג'נרל מוטורס, שהיתה קלה יותר מזו של ב.מ.וו סדרה 3. המטרה הושגה.

 

מבפנים ה־ATS משתדלת להרשים, ומצליחה ברוב המקרים. אחת הבעיות של מכוניות אמריקאיות יוקרתיות מהשנים האחרונות היא שהנדסת האנוש השתפרה פלאים, אך איכות הגימור עדיין סבלה מבעיות קטנות ומעצבנות. ה־ATS היא ללא ספק השלב האבולוציוני המתקדם ביותר עד כה בתכנון עיצוב של תאי נוסעים, אך גם היא עדיין לא חפה מבעיות.

תא הנוסעים עצמו משובח ונעים, ברובו. ה־ATS מציעה תנוחת נהיגה טובה ומצוידת במושבים קדמיים תומכים. מאחור הסיפור אחר: היושבים בספסל האחורי יגלו מרווח פנימי זעום ביותר, פועל יוצא של בסיס גלגלים באורך 2.77 מטרים. לשם השוואה, לב.מ.וו סדרה 3 יש בסיס גלגלים באורך 2.85 מטרים, אך הב.מ.וו מרווחת בהרבה.

 

קדילאק ATS קדילאק ATS צילום: תומר הדר
המכונית מדויקת, ההיגוי לוקה בחסר

 

הקונסולה המרכזית עברה גם היא שדרוג ניכר: המתגים שאפיינו דגמי קדילאק מהשנים האחרונות, שהרגישו כאילו נלקחו מדגמים זולים של שברולט, הוחלפו במשטחי מגע. כדי להיכנס אל נבכי מערכת בקרת האקלים והסטריאו המצוין צריך רק לרפרף עם האצבע על משטחי המגע, והקדילאק תעשה את השאר. התלונה היחידה היא שלעתים מערכת משטחי המגע מתקשה לזהות את המגע האנושי ונדרשים כמה ניסיונות כדי להפעיל אותה. מעבר לכך, לא כל המשטחים איכותיים. כך לדוגמה, בין מוט ההגה ובין רגלי הנהג בולט חיפוי גומי רופף, שמסתיר מאחוריו צומת חוטים חשופים. בב.מ.וו זה לא היה קורה.

 

מה עם מנוע? כאן התשובה נראית ברורה: בדגמי קדילאק של ארה"ב מקנן בחזית הרכב מנוע נפיל בעל שמונה בוכנות. בדגמי קדילאק של ישראל הקונה יקבל בדרך כלל את הגרסה החסכונית: מנוע שש בוכנות. בחזיתה של ה־ATS שוכן מנוע זעיר יחסית, בנפח שני ליטרים בלבד. אבל למנוע הזה יש חבילת סיוע אמריקאי: מגדש טורבו שמסייע להפיק 272 כוחות סוס ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת שש מהירויות.

 

התוצאה מפתיעה: קדילאק ATS היא מכונית נהיגה מצוינת. אפשר לשכוח מלווייתנים אמריקאיים בעלי מתלי צמר גפן, ולהתמקד בעיקר: המנוע, תיבת ההילוכים והשלדה של ATS מיועדים לדבר אחד - כבישים מפותלים. למרות הנפח הצנוע, ל־ATS יש שפע של כוח זמין, והוא זורם בליניאריות מפתיעה אל תיבת ההילוכים.

 

אבל ההפתעה הגדולה ביותר היא השלדה: ה־ATS היא פשוט מכונית הדוקה ויותר מכך, היא מכונית מדויקת. בקדילאק יודעים היטב כנראה שכדי להשיג היגוי מדויק צריך לפנות אל המקור: הגרמנים. לכן מערכת ההיגוי של ה־ATS מיוצרת על ידי ZF הגרמנית. החיסרון היחיד שיורגש בנסיעה יומיומית הוא חוסר עידון מסוים של מערכת המתלים. הב.מ.ו מצליחה להסתער על כביש מפותל ולבלוע בצייתנות בורות. הקדילאק תדע איך להסתער על הכביש, אך לא תתמודד עם הבורות באותה נונשלנטיות.

 

נוסחה מוצלחת עבור הלקוח הישראלי

 

כעת נותר רק להחליט: האם לאמריקאית שרוצה להיות גרמנייה יש מקום להתמודד על ארנקו של הישראלי? התשובה חיובית, והניצחון כאן הוא לא דבר מובן מאליו. ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C קלאס ודומותיהן הן אולי סיפור הצלחה בארה"ב, אך בישראל הרוכשים מעדיפים מכוניות גדולות יותר. הקדילאק אמנם מיועדת להתחרות בארה"ב בסדרה 3, אך בעיני הקונה הישראלי מדובר במכונית שממוצבת מעל ב.מ.וו, אאודי ודומותיהן. לעומת זאת מחירה, 300 אלף שקל, דווקא זהה למחירים של סדרה 3 ודומותיה.

 

ה־ATS עדיין זקוקה לכמה כוונונים כדי שתהיה מסוגלת להתמודד מול היריבות מגרמניה על קרקע אמריקאית, אך בישראל המצב שונה. הנוסחה שה־ATS מציעה ללקוח הישראלי מבחינת מחיר, ביצועים ותמורה לכסף ממצבת אותה כעסקה טובה למי שמוכן לבצע שינוי מחשבתי ולשקול מכונית יוקרה אמריקאית.

 

קדילאק ATS

מנוע: בנזין, נפח 1,998 סמ"ק, הספק מרבי 272 כ"ס, מומנט מרבי 36 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 250 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־5.7 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 11.1 ק"מ לליטר. נתוני מבחן 7.4 ק"מ לליטר

בטיחות: 10 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 11

מחיר: 300 אלף שקל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x