$
רכב

היכונו להתייקרות המכוניות בשנה הבאה: מחיר משפחתית - עד 130 אלף שקל

ענף הרכב בישראל במשבר בעיקר בשל הזמנות יתר שביצעו יבואני הרכב, ולכן הם מכינים תוכניות עבודה "רזות" יותר ל-2013. מחירן של מכוניות משפחתיות יגיע לשיא של כל הזמנים

תומר הדר 11:0715.12.12

ענף הרכב נמצא בימים אלה בתקופה של משבר. על כך אין עוררין. העדויות למשבר מצויות בשטח, אצל יבואני הרכב, וכוללות בעיקר מבצעי מכירות חסרי תקדים בהיקפם.  

 

הסיבה העיקרית למשבר היא הזמנות יתר שביצעו יבואני הרכב מהיצרנים. בשונה מענפים אחרים שפועלים בטווח זמן קצר יותר, מארג היחסים בין יבואן רכב ליצרן כולל גם את היכולת לצפות מראש את היקפו של השוק ולהזמין מכוניות כשנה מראש. השנה חלק מיבואני הרכב פספסו בתחזיותיהם, מה שתקע אותם עם אלפי מכוניות בלתי מכורות שחייבות להימסר למישהו, בין אם מדובר בסוחר, בחברת ליסינג או בלקוח פרטי שיהנה ממבצע מכירות זה או אחר.

 

על פניו יטענו גורמים רבים בענף הרכב שמצבו של השוק מצוין - אחרי הכול, השנה ימסרו ככל הנראה 210 אלף מכוניות חדשות, נתון שעולה על רוב התחזיות לפיהן השנה ימסרו רק כ-190 אלף. אך נתון זה אינו משקף את מצבו האמיתי של השוק, אלא מצב בו יבואני הרכב יוצרים מסירות מלאכותיות.

 

על פי הערכות, כ-20% ממכוניות שימכרו עד תום 2012 יהיו מכירות מלאכותיות, כלומר מכוניות שיבואני הרכב מכרו לעצמם לאחר שגילן של המכוניות הגיע לשנה (אז חייב היבואן למוכרן על פי חוק) או לחברות ליסינג וסוחרי רכב. מכירות אלה לרוב אינן רווחיות ונועדו רק לאפשר ליבואן להיפטר מסחורה. עם זאת, המשבר קטן מכפי שניתן לחשוב.

 

מכינים תוכניות עבודה "רזות"

 

יבואני הרכב ידעו משברים גדולים יותר בעבר ומכינים בימים אלה תוכניות עבודה "רזות" יותר לשנת 2013. תוכניות אלה מתבססות על מספר הנחות יסוד שיטלטלו את שוק הרכב בשנה הבאה: בין היתר חברות הליסינג יחלו לסחור במכוניות חדשות לחלוטין בלי שברישיון שלהן תירשם יד; הלקוחות הפרטיים צפויים לרכוש פחות מכוניות משרכשו השנה בגלל המצב הכלכלי ומצבן של חברות הליסינג באופן כללי יוחמר. ועוד דבר אחד חשוב: שערי המטבע לא משחקים לטובת היבואנים. מאז תחילת השנה שולי הרווח של יבואנים שמשלמים עבור רכבים ביורו ודולרים הצטמצמו באופן ניכר והדרך היחידה להרוויח בשנה הבאה תהיה להעלות את מחירי הרכבים.

 

מכוניות ליסינג (ארכיון) מכוניות ליסינג (ארכיון) צילום: יריב כץ

 

כאן נשאלת שאלה, שהתשובות עליה יובהרו ככל הנראה רק בעוד כמה שבועות: בכמה יתייקרו בעצם המכוניות? התשובות בשלב זה אינן ברורות ומשתנות בהתאם ליבואניות השונות. לפני שננסה לחזות כמה יעלו המכוניות, יש להתייחס לעוד נושא חשוב: המיסוי הירוק.

 

עד ההכרזה על בחירות תכננה רשות המסים לשנות בינואר הקרוב את נוסחת החישוב של פליטת המזהמים של המכוניות, מה שהיה מייקר את המכוניות המשפחתיות בשיעור של בין 3,000 ל-6,000 שקל, אך תוכנית זו כנראה תידחה בכמה חודשים, מה שמותיר את היבואנים עם בעיה: האם לייקר את המכוניות בשיעור שישקף גם את המס הירוק, או להמתין לפרסום המס?

 

בשלב זה רוב היבואנים תמימי דעים לגבי הימנעות מפרסום של מחיר שישקף את המס הירוק והיצמדות למחיר שישקף רק שערי מטבע. המחירים, כך מעריכים היבואנים, יתייקרו במקרה של המכוניות המשפחתיות בשיעור שינוע בין 3,000 ל-5,000 שקל, בהתאם למותג ולמטבע בו הוא משולם. בכמה המחיר יעלה בדיוק? כאן היבואנים מקיימים מדי שנה משחק של "עמדה מקסיקאית" וממתינים לשולף הראשון.

 

יבואנית מאזדה היא הראשונה

 

בדרך כלל יבואנית מאזדה היא הראשונה ומתחריה מיישרים קו בהתאם, אך השנה לדוגמה יבואנית יונדאי סירבה ליישר קו ותמחרה את דגמיה המשפחתיים במחיר זול יותר. בכל מקרה, בהתחשב בעובדה שמכוניות משפחתיות עולות כיום כ-124 אלף שקל, ניתן לצפות למצב בו מחירן של מכוניות משפחתיות יגרד את רף ה-127 עד 130 אלף שקל, שיא של כל הזמנים למחירה של מכונית משפחתית בישראל.

 

מי יהיו עיקר המושפעים מעליית המחירים? התשובה, תתפלאו לשמוע, אינה "רוכשי רכב ממעמד הביניים". אלה אינם רוכשים מכוניות משפחתיות. המושפעים העיקריים יהיו חברות הליסינג ולקוחות שיקחו רכבי ליסינג במהלך השנה הבאה - וישלמו שווי שימוש גבוה יותר בגלל התייקרות המחיר.

 

על פניו אותם מחזיקי רכב צמוד היו אמורים למהר ולהחליף את המכונית לפני סוף השנה כדי ליהנות משלוש שנים של שווי שימוש נמוך, אך הדבר כמעט ולא קרה. אפאטיות? לא ממש. בחברות הליסינג לא מיהרו ליידע את הלקוחות על האפשרות שרכבם יתייקר ב-2013 ועמו גם שווי השימוש. אחרי הכול, גם בחברות הליסינג לא ממש יודעים בכמה הרכבים יתייקרו, ואם לא ממש יודעים, אין טעם להצטייד במלאי. אגב, קוראים בעלי זיכרון טוב יזכרו את הצהרותיו של שר התחבורה ישראל כץ מאפריל השנה, לפיהן מחירה של מכונית משפחתית ירד ב-10%. אנחנו עדיין ממתינים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x