$
בארץ

מעבירה תחנה: הזדמנויות בשוק מכוניות הסטיישן המשומשות

3 שנים לאחר הקאמבק של מכוניות הסטיישן המשפחתיות, רבות מהן נפלטות לשוק המשומשות. כלכליסט בדק: באיזו מהן האופניים ירגישו הכי טוב, מי החסכונית ביותר וממה צריך להיזהר

תומר הדר 09:08 22.10.12

 

בשנת 2010 חדר לשוק הרכב הישראלי טרנד חדש, כזה שהיה נפוץ בעולם זה שנים רבות: מכוניות הסטיישן המשפחתיות. עד 2010 סבלו מכוניות הסטיישן מתדמית אפרורית הקשורה במשפחות מרובות ילדים, אך השינוי בתפיסה הגיע מכיוון לא צפוי: תרבות האופניים. ספורט הרכיבה הלך וחלחל עמוק אל כל שכבות החברה הישראלית, ויצר צורך ברכבים עממיים שיוכלו לאכלס זוג אופניים מבלי שיצטרכו לעבור לגלות על גג הרכב או על מנשא. הראשונה שהגיבה היתה דלק מוטורס עם הפוקוס שהפכה במהרה ללהיט, אך זמן קצר לאחר מכן גם יבואניות רכב אחרות הבינו שמכוניות הסטיישן עשו קאמבק. כעת, כשלוש שנים לאחר המהפך, נפלטות מכוניות סטיישן רבות לשוק המשומשות. "כלכליסט" בדק מהם היתרונות והחסרונות הבולטים שלהן.

 

פורד פוקוס סטיישן: היתה כאן קודם

בעד: מרווחת

נגד: מיושנת

מחיר לרכב משנת 2010: 78 אלף שקל

 

אנשי דלק מוטורס היו הראשונים שזיהו את הצורך במכונית סטיישן עממית והגיבו במהרה עם הפוקוס סטיישן. מחירה לא היה שונה ממחירה של פוקוס סדאן, מה שהקל על אנשי הייטק מתלבטים בכל הנוגע לשווי השימוש. בדומה למתחרות, גם בפוקוס ניתן לקפל את המושב האחורי ולהגדיל את נפח תא המטען מ־500 ליטר לנפח מכובד של 1,525 ליטר. הפוקוס מרווחת למדי ושימושית להפליא. בנוסף, בדומה לפוקוס הרגילה, התנהגות הכביש והנוחות טובות מאוד. חסרונה הגדול הוא המנוע, שמפיק 100 כוחות סוס, הספק מעט נמוך למכונית השוקלת כ־1.3 טונות. תא הנוסעים מזכיר שמדובר במכונית שתוכננה ב־2004.

 

פורד פוקוס סטיישן
פורד פוקוס סטיישן

 

יונדאי I30 CW: לא צריך להתבייש לנסוע בסטיישן

בעד: נאה, חזקה

נגד: תא מטען קטן ממתחרותיה

מחיר לרכב משנת 2011: 80,500 שקל

 

אם תאמרו לאנשי כלמוביל, יבואנית יונדאי, שה־I30 CW היא גרסת הסטיישן של יונדאי I30 הפופולרית, הם ימהרו לתקן אתכם. מדובר במכונית לייף סטייל שחלילה מלהצמיד לה את השם "סטיישן"; אך בפועל, ה־CW שארוכה מה־I30 הרגילה ב־23 ס"מ היא גרסת סטיישן מעוצבת של I30. אולי כיוון שמעצבי יונדאי סירבו להדביק לישבנה של ה־CW חטוטרת ענקית, נפח תא המטען שלה אינו הגדול בחבורה: 544 ליטר עם כיסאות מורמים, ו־1,395 ליטר עם כיסאות מקופלים. עם זאת, ה־I30 CW נהנית מאותן תכונות שמאפיינות את יונדאי I30 הרגילה, המכונית הראשונה שיונדאי ייעדה לחדירה לאירופה, כלומר מנוע חזק (ומעט רועש) המפיק 126 כוחות סוס, תא נוסעים מודרני ונוחות נסיעה טובה.

 

 

 

סקודה אוקטביה קומבי TSI: אמבולנס חסכוני

בעד: מרווחת. מנוע מצוין. חסכונית

נגד: מכוערת, נמוכה

מחיר לרכב משנת 2010: 86,100 שקל

 

בצ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה, משווקים גרסאות סטיישן של האוקטביה זה שנים רבות, בעיקר לשוק המוניות, אך לצדן מוצעות גם גרסאות "אזרחיות" שהבולטת בהן היא הקומבי TSI. בדומה לסקודה אוקטביה רגילה, גם הקומבי מצוידת במנוע טורבו קטן, חכם, חזק וחסכוני ובתיבת הילוכים בעלת שבע מהירויות - מאפיין נדיר במכוניות אוטומטיות בנות שלוש שנים. בדומה לסקודה אוקטביה רגילה, גם הקומבי מעניקה איכויות נסיעה פולקסווגניות לכל דבר, כלומר נסיעה נוחה ושקטה. בנוסף, הקומבי היא מכונית ענקית שמצוידת בתא מטען בנפח 605 ליטר שמתנפחים ל־1,655 ליטר עם קיפול המושב האחורי. חסרונות? יש שניים עיקריים: ראשית, האוקטביה היא מכונית נמוכה, וכניסה לא זהירה לשבילי האופניים של יער בן שמן עלולה להסתיים במפח נפש. שנית, בלבן, צבע נפוץ במיוחד, היא נראית כמו אמבולנס כעור למדי.

 

סקודה אוקטביה קומבי TSI
סקודה אוקטביה קומבי TSI

 

קיה סיד SW: הגדולה בקיפול המושב

בעד: נאה. מנוע חזק. שימושית

נגד: רבות שימשו כסוסי עבודה

מחיר לרכב משנת 2010: 81,600 שקל

 

בדומה לחברה־האחות יונדאי, גם אנשי קיה החליטו שלא להעניק לקיה סיד SW ישבן רבוע, אלא ישבן מעוצב המאופיין בחלונות נאים ושפע של תאורה. בדומה ליונדאי, גם הקיה מצוידת במנוע בנזין חזק המפיק 126 כוחות סוס, אך כיול המתלים של הקיה מעט ספורטיבי מזה של היונדאי ותא הנוסעים פשוט יותר. עם זאת, לקיה יש קלף בשרוול: למרות עיצובו המיוחד של החלק האחורי, בקיה לא התפשרו על נפח תא המטען ולכן הסיד SW מתהדרת בתא מטען בנפח של 534 ליטר הגדל ל־1,664 ליטר עם קיפול המושב האחורי. לפני שתבחרו בקיה כדאי לשים לב לפרט חשוב: בגלל רמת השימושיות הגבוהה, במקום לשאת אופניים בסופי שבוע, קיות רבות החליפו את מקומם של הטנדרים בחברות כגון בזק, ופירושו של דבר הוא שבמקום אופניים בתא המטען, הקיות נשאו סולמות על הגג.

 

קיה סיד CW
קיה סיד CW

 

x