• תפריט
  • דואר אדום
רכב

בדיקת "כלכליסט": הדלק זינק, אבל המדינה משלמת החזר לפי 2008

משרד האוצר מעניק לעובדי המדינה החזר הוצאות נסיעה לפי תעריף מיושן של 68 אגורות לק"מ, אף שמאז חישוב התעריף זינק מחירו של מרכיב הדלק בו ב־18% ל־8.25 שקלים לליטר בנזין אוקטן 95 בשירות עצמי

ליאור גוטמן 08:0920.09.12

משרד האוצר לא עדכן את תעריף החזר הוצאות הנסיעה במכונית יותר מארבע שנים, מאז יולי 2008, כך עולה מבדיקת "כלכליסט". זאת בעוד שמחירי הבנזין האמירו באותה תקופה בשיעור של 18%.

לדברי משרד האוצר, החזר הוצאות הנסיעה שמעניקה המדינה לעובדי המגזר הציבורי עומד על 68 אגורות לק"מ. בתעשיית הרכב מקובל לשקלל את הניצולת הממוצעת של מכונית כ־10 ק"מ לליטר, כך שלפי חישוב זה יוצא שהמדינה מעריכה את עלות הנסיעה ב־6.8 שקלים לכל ליטר דלק. זאת בעוד שנכון לחודש ספטמבר מחירו של בנזין אוקטן 95 בתדלוק עצמי עומד על 8.25 שקלים לליטר, וכל זאת עוד לפני שמביאים בחשבון שהחזר הוצאות הנסיעה אמור לפצות את העובד גם בעלויות פחת ובלאי לרכב.

 

כדי לחשב את החזר הוצאות הנסיעה מתבססת המדינה על כמה פרמטרים הכוללים הן את מחיר הדלק המאמיר אך גם את מחירי החלפים, הבלאי ועלות הרכב - משתנים שלטענת האוצר המחיר של חלק מהם נשחק לאורך השנים, ולכן ייתכן שמחקו את העלייה בהוצאות הדלק.

 

עם זאת, לפי נתוני חברת חשב מערכות מידע, שמספקת תחשיבי אחזקת רכב למגזר הפרטי, נכון לחודש ספטמבר עומדת עלות הנסיעה על 2.25 שקלים לק"מ. החישוב של חשב בוצע עבור מכונית משפחתית משומשת בעלת מנוע בנפח 1,600 סמ"ק שנוסעת עד 15 אלף ק"מ בשנה, והוא משקלל עלויות דלק, בלאי, עלויות ביטוח ופחת.

 

לדברי מנכ"ל חשב משה קצין, תחשיב המדינה להוצאות הנסיעה אינו ריאלי ואינו מעודכן. לדבריו, תיקונים וחלפים מוערכים ב־20 אגורות לק"מ נסיעה, וצמיגים מהווים הוצאה של 5 אגורות נוספות לכל ק"מ. כשמוסיפים לכך את מחיר הדלק מגיעים לדבריו ליותר משקל נטו לכל ק"מ נסיעה, לפני הוצאות ביטוח. "בחישוב ברוטו, לאחר גילום מס, מגיעים למחיר כפול לכל ק"מ נסיעה ממה שהמדינה משלמת", אומר קצין.

 

אי־עדכון החזר הוצאות הנסיעה רלבנטי לא רק לעובדי המגזר הציבורי אלא גם לעובדי מוסדות ציבוריים רבים דוגמת עובדי האוניברסיטאות, שמעסיקיהם נצמדים למקובל במגזר הציבורי.

 

במשרד האוצר מאשרים שהחזר הוצאות הנסיעה מחושב לפי תעריף ש"החשב הכללי במשרד האוצר פרסם ביולי 2008". עם זאת, באוצר מוסיפים כי "תעריף אחזקת הרכב מתעדכן לפי מדדי הלמ"ס ומדד מחיר ההון. בכל שנה בודק הממונה על השכר את המדדים הרלבנטיים במטרה לבחון אם נדרש לעדכן את התעריף. מאז יולי 2008 מחיר הריבית הריאלית במשק ירד, ולכן הוחלט לא לעדכן את התעריף כדי לא לפגוע בעובדים".

 

עם זאת, באוצר אמרו כי בתחילת 2013 ייערך "חישוב מחודש".

 

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

21תגובות
בטל שלח
  • שנת 2015 עוד מעט נגמרת וכלום לא השתנה מאז 2008!!! שנת 2015 עוד מעט נגמרת וכלום לא השתנה מאז 2008!!!

    עורכי כלכליסט - אתם יכולים לעשות על זה עוד כתבה וקצת רעש בבקשה?

    תודה!
    יואב
    יואב, (04.11.15)
  • המדינה מעודדת עובדים שלה לנסוע ברכב ? למה ? צריך לבטל את ההוצאות רכב האלה @! (ל"ת)
    גד, (21.09.12)
  • מספר 6 - בו נחזור ל"נסוע" על חמורים וגמלים וזהו איפה האיכות חיים ?

    לעמוד 20 דקות בתחנת אוטובוס , להידחף ומצוא עצמך עומד כי אין מקום נסיעה, לשמוע את הגברת לידך צועקת בטלפון , לשלם מחיר מופקע - ממש מהנה !
    עדיף פקק מאוטובוס, (21.09.12)
  • אין להחזיר הוצאות דלק למי שיש פחות משעה נסיעה בתחבורה הציבורית, במקביל חייבים לשפר אותה היי,

    אני אישית אשמח להגיע למקום עבודה בתחבורה הציבורית,
    אני נוסע כל יום מלקוח ללקוח ולכן לצערי נגזר עלי להשתמש ברכב ללא אפשרות לוותר עליו עם כל החסרונות שלו - מס נוסף, עייפות, אחריות לחיי משתמשי הדרך, תשלומי דוחות על טעויות חניה ומהירות, חיפוש חניה\מימון חניה בבית.

    אני כן רואה חיסרון אחד גדול למי שגר בעיר בוויתור על רכב -- יום השבת ללא תחבורה - ופה אני קורא בכל זועף ואסרטיבי..

    יש לעם היושב בציון זכות לוותר על הדבר הראשי בפוגע באיכות חיינו -הרכב הפרטי!! כן לתחבורה ציבורית בשבת ועכשיו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    אני אצעק, ויפגין, ואלחם בשיני עד שזנ יקרה. מבטיח.
    אלכס, (20.09.12)
לכל התגובות