רק בין רכבי יוקרה יש תחרות אמיתית
התחרות בין מרצדס לב.מ.וו לא צפויה להתנהל גם בשוק המכוניות המשפחתיות בזמן הקרוב
השבוע התבצע בשקט בענף הרכב הישראלי מהלך מעניין: דגמים רבים של מרצדס הוזלו בעשרות אחוזים. מדוע הציבור לא שם לב? כי רוב האזרחים במדינה יזכו להתנייד במרצדס רק אם יזמינו מונית. ההוזלות שנרשמו במקרים רבים אינן של דגמים קיימים, אלא הכרזה על דגם חדש, שמחירו יהיה זול יותר ממחיר הדגם היוצא.
על פניו, מהלך כזה לא אמור לקרות. כשדגם חדש מוצג, מחירו ליבואנית הרכב גבוה יותר בשל הביקוש לדגם בעולם ומפני שהוא עמוס לרוב בטכנולוגיות יקרות שנעדרו מן הדגם היוצא. יתרה מזו, כשהדגם הישן מגיע לסוף חייו, היצרנית נוטה למכור את המכוניות האחרונות מדגם זה במחיר יותר אטרקטיבי.

ועוד משהו חשוב: הצגת דגם חדש וזול משמעותית מהדגם שהוא מחליף פוגעת בלקוחות. מי שרכש מרצדס GLK חדשה לפני שלושה חודשים כשהמחירון הוא כ־400 אלף שקל, והתבשר על גרסה חדשה וזולה משמעותית וגם על הנחה נאה במעמד המכירה, יתקשה לצנן את זעמו. למרות זאת, כלמוביל הודיעה השבוע על המהלך, שכנראה יפעל לטובתה בטווח הרחוק: יותר לקוחות ירכשו מרצדס.
מלחמת מחירים בין מרצדס לב.מ.וו
בכלמוביל מדגישים שההוזלה נהגתה לפני כמה שנים בשיתוף מרצדס העולמית, כדי להנגיש את המרצדס. ניתן לשער שהסיבה למהלך נוגעת להכרזה של דלק מוטורס יבואנית ב.מ.וו לפני כשנה על הוזלה רוחבית של דגמים רבים. שלא במפתיע, מחירי דגמי מרצדס רבים, לאחר ההוזלה החדשה, אינם רחוקים ממחירי הב.מ.וו.
בדרך כלל וכפי שקרה ככל הנראה עם מרצדס, במקרה של הוזלה רוחבית יבואנית הרכב פונה ליצרנית עם המחירים החדשים ודורשת מחירים טובים יותר, כדי להתחרות בשוק. היצרנית, שלהוטה למכור מכוניות, מסכימה. כך מתנהל שוק בריא ותחרותי. אלא שהתנהלות בריאה זו מתרחשת למרבה הצער רק בין יבואני מכוניות יוקרה ואינה רלבנטית לפלח השוק הנפוץ והחולה ביותר בישראל: שוק המשפחתיות.
בישראל מוזילים רק רכב יוקרתי
בחודשים האחרונים ובניגוד לעבר, היבואנים מציעים מבצעים משתלמים על המשפחתיות בשל היובש בשוק וחציית הקווים של חברות הליסינג, שהחלו לאחרונה למכור משפחתיות חדשות עם "אפס קילומטרים". נראה שחלק מהיבואנים יכולים להרשות לעצמם הוזלה בכמה אלפי שקלים. אם יבואן יוזיל משמעותית דגם משפחתי פופולרי, מתחריו ידרשו מיד הנחה מהיצרנים שלהם והמשפחתיות יוזלו. אם זה קרה בין ב.מ.וו למרצדס, זה יכול לקרות גם בין מותגים עממיים יותר. אבל כנראה שזה לא יקרה, כי ליבואני המשפחתיות יש אינטרס להגן על ערך ציי הרכב של חברות הליסינג. אז רק שתדעו: השבוע קיבלנו הוכחה שאפשר להוזיל מכוניות בישראל באמצעות תחרות בריאה. אבל רק אם יש לך ב.מ.וו או מרצדס.


