$
רכב

מבחן רכב: פורד פוקוס נגד יונדאי I30

שתי המכוניות מציגות ביצועים והתנהגות ברמות שמרבית המשפחתיות היפניות רק חולמות עליהם. הפוקוס פנקת בבקרת שיוט ובקרת אקלים, ביונדאי מוצע גג נפתח כפול. מי עדיפה?

תומר הדר 12:2224.08.12

מכוניות האצ'בק, בעלות מרכב חמש דלתות, מעולם לא היו פופולאריות בישראל. כאן רוכשי המשפחתיות העדיפו מכוניות סדאן, כלומר כאלה שמצוידות במרכב בעל ארבע דלתות. המגמה השתנתה לפני כארבע שנים עם כניסתה של יונדאי I30 לישראל. ליבואנית, כלמוביל, פשוט לא היו בכלל אפשרויות לייבא ארצה מכונית סדאן והודות למאמצי שיווק מאסיביים, I30 הפכה לרב מכר. כיום מכוניות האצ'בק מהוות חלק בלתי נפרד ממערך הדגמים של כמה יבואנים, בין היתר מכיוון שמדובר באלטרנטיבה זולה יותר למכוניות הסדאן.

 

המתמודדות: פורד פוקוס נחתה בישראל בשנת 2011 ונחשבת למכונית הנמכרת ביותר של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד שנמצאת כיום במקום השני בטבלת המסירות. גרסת ההאצ'בק של הפוקוס שנתרמה למבחן שייכת ללקוח פרטי שבחר להתפנק ולבחור ברמת האבזור הגבוהה – ספורט, שמחירה עומד על 127 אלף שקל. מנגד ניצבת יונדאי I30 החדשה שמוצגת בישראל החודש ומתייצבת למבחן ברמת האבזור הגבוהה שמחירה הוא 125 אלף שקל.

 

פורד פוקוס פורד פוקוס

 

מי יפה יותר: כאן קשה להתווכח. היונדאי, מכונית שעלולה בהחלט להגיע בעיקר לציי הרכב הגדולים גורמת לעוברים ושבים, במיוחד כאלה שבעצמם נוהגים במכוניות של ציי רכב גדולים, לעצור ולשאול שאלות על המכונית. קשה להתעלם ממנה. מכוניות יונדאי מהשנים האחרונות עשו תפנית חדה והפכו משבלונות קוריאניות משעממות למכוניות נועזות שמיועדות ללקוחות אירופים. לאור כל זאת, רק טבעי שהפורד תישאר מאחור בסעיף העיצוב. מדובר במכונית שהעיצוב שלה שמרני למדי.

 

תא נוסעים: בשנים האחרונות היבואנים הבינו שאת הקרב על ליבו של הלקוח מנצחים באמצעות אבזור. ברמת האבזור הבסיסית הפורד מצוידת במערכת שמאפשרת לנהג לדבר אל המכונית ולקבל את כל שיחפוץ בו, החל מהפעלת הסטריאו וכלה בהפעלת הדיבורית המקורית, פריט בטיחותי חשוב שנעדר מן היונדאי. ביונדאי מנגד מוצע גג נפתח כפול שמגיע גם ברמת האבזור הבסיסית. מעבר לכך, בשתי המתמודדות מוצעת ברמת האבזור הגבוהה בקרת שיוט אך הפוקוס מפנקת גם בבקרת אקלים. מבחינת מרווח פנימי, בשתי המכוניות יש שפע של מקום, אך בקוריאנית יש מעט יותר מקום, במיוחד מאחור. איכות הגימור בשתיהן היא ללא דופי, אך בפורד הנהג יצטרך להתמודד עם יותר כפתורים ומתגים. בשורה התחתונה: תא הנוסעים של היונדאי (שזולה ב-2,000 שקל) יקרוץ יותר למשפחות אך חובבי גאדג'טים ימצאו בית חם בפוקוס.

 

יונדאי i30 יונדאי i30

 

נסיעה בטוחה: גם הפורד וגם היונדאי מגיעות למבחן כשהן מצוידות במנועי 1.6 ליטרים. בעידן בו משפחתיות רבות, כולל פורד פוקוס המשווקת בחו"ל מצוידות במנועי טורבו זעירים וחזקים, אלה לא חדשות מרעישות. אך לפחות ההספקים על הנייר נאים: מנועה של היונדאי מפיק 135 כוחות סוס ואילו מנוע הפורד מפיק 125 כוחות סוס. האחריות לביצועים במקרה הזה נופלת דווקא על כתפי תיבת ההילוכים: זו של הפורד מצוינת: אוטומטית כפולת מצמדים, מהירה בתגובות ופועלת ללא דופי. זו של היונדאי גם מצוידת בשישה יחסי העברה, אך הפעולה הידראולית והאופי הרבה יותר רגוע ומסרס את 135 כוחות הסוס שיונדאי טוענת שמסתתרים תחת מכסה המנוע. לכן בתאוצות הפורד מובילה בפער קטן.

 

צריכת הדלק של שתיהן מפתיעה לטובה, בהתחשב בתנאי המבחן: היונדאי שותה ליטר דלק לכל 10.8 קילומטרים של נהיגה אגרסיבית מאוד, אך הפורד לוגמת ליטר לכל 11.8 קילומטרים. בנהיגה שפויה, סביר להניח שהתצרוכת תהיה טובה יותר בשתי המכוניות. וכאן אנו מגיעים להתנהגות הכביש עם דילמה מסוימת. קודם כל צריך להבהיר: לשתי המכוניות התנהגות כביש מפתיעה מאוד לטובה, אך הפורד מתנהגת מעט יותר טוב. היונדאי לעומת זאת היא מכונית יותר נוחה, לא מעט הודות לעובדה שלמרבה האירוניה, בפורד בחרו לצייד את הצמיגים ברמת גימור ספורטיבית, שאינה תורמת לנוחות ואילו ביונדאי בחרו בצמיגים שמנמנים שאינם תורמים להתנהגות, אך מסייעים לנוחות. למרות שנהנינו משתי המכוניות בכבישי אזור בית שמש, צריך לזכור את המציאות שהיא מנת חייהם של רוכשי ומחזיקי הרכבים האלה. עם כל הכבוד לסיבובים ופניות, בעולם האמיתי הנוחות של היונדאי מנצחת.

 

בשורה התחתונה: מדובר בשתי מכוניות שמציגות ביצועים והתנהגות ברמות שמרבית המשפחתיות היפניות יכולות רק לחלום עליה. אך בסופו של דבר יש רק מנצחת אחת. אם הינו חיים בעולם נטול מצלמות מהירות היינו בוחרים בפוקוס ונוסעים לעבודה דרך הכבישים של חבל לכיש, אך המציאות יותר חזקה. כבישי ישראל אינם מגרש משחקים ובמושב האחורי יושבים לרוב ילדים, שאוהבים לפתוח את גג השמש ולהסתכל לשמיים. מסיבה זו היונדאי, הפרקטית יותר מבין השתיים זוכה בפער זעיר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x