$
רכב

כך ייראה ענף הרכב ב־2013: יותר תחרות, פחות זיהום

יבואני כלי הרכב כבר מתכוננים לשנת 2013 שצפויה לאתגר אותם במיוחד. יבואני הרכב האישי יהפכו ללגיטימיים, הג'יפונים ישטפו את הכבישים, והמיסוי יוזיל מצד אחד את המכוניות הקטנות אבל ידחה בשנה את הגעתן של החשמליות

תומר הדר 08:4419.08.12

יבואני כלי הרכב כבר מתכוננים לשנת 2013 שצפויה לאתגר אותם במיוחד. יבואני הרכב האישי יהפכו ללגיטימיים, הג'יפונים ישטפו את הכבישים, והמיסוי יוזיל מצד אחד את המכוניות הקטנות אבל ידחה בשנה את הגעתן של החשמליות

 

במונחים קלנדריים, עד תום שנת 2012 נותרו עוד ארבעה חודשים, פרק זמן לא מבוטל; אך במונחים של ענף הרכב, עד תום השנה נותר זמן מועט בלבד ויבואני הרכב מצדם מתכוננים כבר בימים אלה לקראת השנה הבאה. אלא שלא מדובר הפעם בהכנות רגילות.

 

2013 תהיה שנה שבה נכנסו למשוואה פרמטרים חדשים רבים: החל במס ירוק חדש וכלה בהמשך הזינוק במחירי הדלק, תנודות שערי מטבע וגם כניסה של חברות ליסינג לענף מכירת המכוניות החדשות. כל אלה ישפיעו על השוק בדרכים מגוונות. "כלכליסט" מנתח כיצד זה ייצא אל הפועל:

 

רכבי יוקרה

יותר יבוא אישי, יותר קטנות

 

שוק רכבי היוקרה נמצא בימים אלה במגמת עלייה מתמדת, לא מעט הודות למהלך שביצעה דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו החדשה, שבמסגרתו הוזלו דגמי יוקרה רבים, וזה רק קצהו של הקרחון.

 

בימים אלה עמלים פקידים במשרד התחבורה על הסדרת מעמדם החוקי של סוכני היבוא האישי כפי שהמליצה ועדת זליכה. במשרד התחבורה לא מתכוונים לוותר בקלות במאבק הזה, והתוצאה תהיה פריחה של יבוא אישי וזליגה של לקוחות, שעד כה לא העזו לרכוש מכונית ביבוא אישי, אל עבר סוכני הייבוא.

 

אאודי A4 המחודשת אאודי A4 המחודשת צילום: תומר הדר

 

רוב המכוניות המיובאות הללו הן מדגמי היוקרה המפוארים ביותר, קרי מרצדס S קלאס ודומותיהן. במקרה כזה לא יהיו ליבואנים ברירות, אלא להוזיל את מכוניות היוקרה הגדולות. אך השינוי לא מסתכם רק בכך.

 

ברמה העולמית יצרני רכבי היוקרה מפנים בימים אלה משאבים למציאת נישות חדשות שטרם טופלו, קרי שימוש בשיתופי פלטפורמות של מכוניות קטנות, כדוגמת מרצדס A קלאס וב.מ.וו סדרה 1.

 

הכיוון כרגע הוא ייצור של רכבי כביש שטח קטנים ומכוניות ספורט תוך קיצוץ עלויות הודות לשימוש בשלדות משותפות. מהלך עולמי זה לא יפסח על שוק הרכב הישראלי, שצפוי לאמץ בחום את מכוניות הפרימיום הקטנות, במיוחד לאחר הגעתן הצפויה של מכוניות כגון אאודי A3 החדשה ומרצדס A קלאס.

 

 

קטנות ומשפחתיות

מיסוי ירוק השפיע על המחיר

 

שנת 2011 אופיינה בין היתר בירידה במכירותיהן של מכוניות משפחתיות. הסיבה לכך היא המיסוי הירוק שממסה כל רכב בהתאם לכמות המזהמים שהוא פולט.

 

הודות למיסוי הירוק התחזקו השנה ובשנה שעברה מכירותיהן של המכוניות הקטנות, על חשבון מכוניות משפחתיות מהדגמים שנפוצים בחברות הליסינג. הבעלים החדשים של המכוניות הקטנות לא היו בהכרח בעליהן של מכוניות ליסינג קודם לכן, אך הם תפסו נישה חשובה בשוק. מדובר בנהגים צעירים שכאשר ישתחררו אל שוק העבודה יעדיפו מכונית בבעלותם.

 

 

יתרה מזאת, חדירת המכוניות הקטנות, שעולות 70 אלף שקל, נטרלה במידת מה את שוק המכוניות המשומשות, שבו מכוניות משפחתיות משומשות נמכרו במחירים גבוהים בהרבה מאלה של מכוניות קטנות חדשות. בשנה הבאה צפויה מגמה זו לעבור תהליך של הקצנה, מכיוון שהמכוניות המשפחתיות מיועדות להתייקר בכ־4,000–6,000 שקל, ואילו חלק מן המכוניות הקטנות אינן צפויות להתייקר כלל, או לסירוגין להתייקר בשיעור נמוך.

 

משפחתיות חדשות

הג'יפונים מול המשפחתיות

 

שוק הרכב הישראלי נחשב בעיני רבים ל"חסין טרנדים", כלומר כזה שיושביו כבר ראו הכל, אך מעטים יכלו לצפות את ההצלחה של ניסאן ג'וק, רכב שטח קטן ומוחצן שמחירו לא היה גבוה מזה של מכונית משפחתית. אך הג'וק הוא רק סנונית ראשונה במבול של דגמים דמויי ניסאן ג'וק שישטפו את השוק בשנה הבאה. שברולט טראקס, אופל מוקה ודומותיהן יגיעו לישראל בקרוב ויתמודדו ראש בראש מול מכוניות משפחתיות וייטלו ככל הנראה חלק ניכר מנתח השוק שלהן.

 

ניסאן אקס טרייל ניסאן אקס טרייל

 

אך לא רק: השוק הישראלי יהיה חשוף בשנה הבאה גם למתקפה של דגמי מכוניות משפחתיות זולות שמיועדות לשיווק בשווקים מתפתחים כגון רוסיה וסין. לדוגמה: סקודה ראפיד, פיז'ו 301 ודומותיהן. מחירי הגרסאות האוטומטיות של רכבים אלה ינועו בין 100 ל־110 אלף שקל וציי הרכב צפויים להציע את הרכבים הללו לכל מי שכיום מחזיק במכונית משפחתית, שמחירה צפוי להתנפח בשנה הבאה אל מעבר לגבול ה־125 אלף שקל.

 

רכבי דיזל

יוספדו סופית ויהפכו לקוריוז

 

השנה הבאה תהיה כנראה השנה שבה רכבי הדיזל יוספדו סופית בישראל ויהפכו לקוריוז, בדיוק כפי שהיו עד שנות השמונים. הסיבה טמונה ישירות במיסוי הירוק החדש, ש"מקפיץ" את רכבי הדיזל בכמה קבוצות ומעלה את מחיריהם בכ־5,000 עד 10,000 שקל.

 

רנו פלואנס רנו פלואנס

 

מכוניות כרנו פלואנס דיזל או סיטרואן C3 דיזל יהפכו, למרבה הצער, למכוניות נדירות, אלא אם יבואני הרכב יחליטו לספוג חלק מן ההפסדים, מהלך שככל הנראה אינו צפוי לצאת לפועל.

 

רכבים חשמליים

היבואנים ימתינו לשנת 2014

 

עד לפני שנתיים הודיעו יבואני רכב רבים על כוונתם לשווק כבר ב־2012 מכוניות חשמליות בישראל, אך כיום תוכניותיהם, פרט לבטר פלייס וקבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסאן, עברו לתרדמת חורף. כמה יבואנים שכן מתכוננים לשווק ב־2013 רכב חשמלי מודים שהשיווק יהיה מצומצם ביותר, והכמויות שיסופקו יהיו קטנות במיוחד. הסיבה לכך היא מחיריהם של הרכבים החשמליים שהופכים אותם ללא נגישים לרוב הציבור. אך יתרה מזאת, ברשות המסים מדגישים שב־2014 תיווצר מערכת מס חדשה לרכב חשמלי שתעניק ניכויי מס גדולים עבור הסוללה, ולכן ב־2013 אין כלל טעם לחדור לשוק הישראלי בידיעה ברורה שהמכוניות צפויות להוזלה שנה לאחר מכן.

  

BYD F6E מכונית חשמלית BYD F6E מכונית חשמלית

 

התפשטות הליסינג

החברות יהפכו למגה־דילרים

 

הגבולות בין חברות הליסינג ויבואני הרכב היו מאז ומתמיד ברורים מאוד: יבואני הרכב עוסקים במכירת מכוניות ואילו חברות הליסינג עוסקות בחכירתן. אך בשנה הבאה החלוקה בין חברות הליסינג ליבואנים עשויה להתערער.

 

חברות הליסינג, שכבר בימים אלה מתקשות בהשגת מימון לפעילותן, ישנו את עורן ויהפכו ל"מגה־דילרים". מגה־דילר, יש לציין, אינו עסק שעוסק רק במכירה של מכוניות אלא מכסה את כל ההיבטים שקשורים בענף הרכב, קרי טיפול ברכבים באמצעות מוסך, מכירה של רכבים חדשים, מכירה של רכבים משומשים וגם אספקת שירותים נלווים כמו ביטוח ואבזור.

 

 

אוויס אוויס צילום: עמית שעל

 

אחת החברות הבולטות ביותר בתחום, שצפויה לפרוץ כבר בשנה הבאה כ"מגה־דילר", היא אלבר, שמחזיקה כיום בכמה מוסכים של יבואני רכב ברחבי הארץ, אך בשנה הבאה צפויות חברות נוספות להצטרף. יתרה מזאת, בחסות המלצות ועדת זליכה יקבלו חברות הליסינג בשנה הבאה היתר למכור מכוניות חדשות היישר מיבואני הרכב, בלי שיירשמו בעלים קודמים ברישיון הרכב.

 

אמנם חלק גדול מהיבואנים, שיבינו שמדובר בגזר דין מוות לרשת הסוכנים שלהם, יעדיפו לייבש את חברות הליסינג, אך יבואנים אחרים שמצבם אינו מאפשר להם לוותר על שירותי חברות הליסינג, במיוחד היבואנים הקטנים, ישמחו על ההזדמנות למכור מספרים גדולים של מכוניות ויחברו לחברות הליסינג בשמחה.

 

מהלך כזה עלול גם להביא לשינוי מהותי של מערך הכוחות בטבלת מסירות הרכב, לאחר שמותגים חלשים יצברו כוח הודות למאמצי השיווק של חברות הליסינג.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x