$
רכב

הפסקת חשמל: ההבטחות לגן עדן של רכב חשמלי נשארו על הנייר

יבואניות מיצובישי, פיז'ו, טויוטה ושברולט הבטיחו שישווקו השנה מכוניות חשמליות בישראל, אך בפועל כל מתחרותיה של בטר פלייס על שוק הרכב החשמלי מתמהמהות. שיעור המס הגבוה, המחיר הלא כלכלי לצרכן והתשתיות התקועות עוצרים את יבואני הרכב הוותיקים

תומר הדר 08:5116.07.12

השבוע נחשב לציון דרך בתולדותיה של מערכת היחסים הסבוכה של מדינת ישראל עם הרכב החשמלי, הודות לקמפיין הראשון של בטר פלייס, להשקת והחדרת הרכב החשמלי של רנו. בחודשים האחרונים התקשורת העולמית גדושה בדיווחים של כתבים שביקרו בישראל וחזו במדינה הצעירה שהפכה ל"גן עדן של רכב חשמלי" (וזאת אף שבפועל בישראל נוסעות רק כ־250 מכוניות רנו חשמליות, מתוך מיליוני מכוניות בכבישים). אלא שכל הדיווחים הללו לא מביאים בחשבון עובדה אחת: בגן העדן החשמלי משווקת כיום רק מכונית חשמלית אחת - של בטר פלייס. מתחרות אחרות אין.

 

רכב ב־200 אלף שקל

 

בימים אלה היצע הדגמים החשמליים בארץ היה אמור להיות נאה, אך כרגע חלק ניכר מיבואני הרכב שהצהירו על כוונה לשווק השנה בישראל רכב חשמלי, או מכוניות פלאג אין (כלומר מכונית היברידית שאפשר לטעון משקע חשמלי ולנסוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד, לפני כניסת מנוע הבנזין) מודים שהשוק אינו בשל, הרגולציה אינה תומכת, המיתון בענף המכוניות ה"רגילות" דורש חישוב מחודש של הקצאת משאבי היבואנים והמכירות לא יגיעו אפילו לאחוז אחד ממכירות מכוניות הבנזין. קל כמובן לטעון שמדובר ביבואנים שמתנגדים לחזון החשמלי, אך בפועל, הנפגעים העיקריים מהקשיים בשיווקן של מכוניות חשמליות של פיז'ו, שברולט ומיצובישי הם היבואנים עצמם, שמוצר חדשני שלהם שעשוי בהחלט לסמן את תחילתו של עידן חדש אינו מתקבל על ידי הציבור.

 

בחניוני יבואני הרכב יש עמדות טעינה חדישות הממתינות לרכב חשמלי. העמדות הללו משרתות כמה מכוניות אב־טיפוס כגון פיז'ו ION שהוצגה בפברואר האחרון בישראל עם הבטחה "לשיווק ב־2012", מיצובישי IMIEV, טויוטה פריוס פלאג אין וניסאן ליף, שתוצג בישראל בקרוב באופן רשמי. יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, הציגה את טויוטה פריוס פלאג אין עוד ביוני 2011, והבטיחה לשווקה "ברבעון השני של 2012". זמן קצר לאחר מכן הוצגה רשמית בישראל שברולט וולט, בליווי הבטחה "לשיווק בשנת 2012". הפריוס בינתיים אינה משווקת במועד שציין היבואן. הוולט ככל הנראה לא תשווק בארץ. מדוע מהצהרות היבואנים נותרו בינתיים רק שקעים מיותמים?

 

ניסאן ליף ניסאן ליף

 

הנושא העיקרי שאליו מתייחסים יבואני הרכב הוא מיסוי הסוללה. כיום, על כל הרכבים החשמליים מוטל מס קנייה של 8% (10% עד לפני כשלושה חודשים), אך כל הרכבים החשמליים פרט לרנו פלואנס של בטר פלייס מצוידים בסוללה המהווה חלק מהמכונית. מחירה של הסוללה מגיע ברכבים מסוימים לכמעט מחצית מעלות המכונית. בשעתו העריכו אנשי יבואנית פיז'ו, שה־ION הזעירה תעלה כ־180–200 אלף שקל. הערכות מחיר דומות ניתנו גם למיצובישי IMIEV. ב־UMI, הוערך מחירה של הוולט ב־200 אלף שקל, ואילו ביוניון מוטורס יבואנית טויוטה הוערך מחיר של 170–200 אלף שקל לפריוס פלאג אין.

 

כפי שנחשף לאחרונה ב"כלכליסט", עד 2014 תיזום רשות המסים מנגנון שיעניק ליבואני רכב חשמלי נטול סוללה מתפרקת אפשרות לקבל הטבת מס על הסוללה, אך 2014 עדיין רחוקה. יתרה מזאת, הידיעה שבעתיד מחירן של מכוניות חשמליות יופחת מקשה על יבואני רכב המעוניינים להיכנס כיום לתחום למכור רכב שכבר קיימת התחייבות להוזלתו בעתיד. "לחברת ניסאן יש תוכניות לגבי כל מדינה, והליף תושק בישראל כבר השנה", מסביר רועי ארליך, ראש חטיבת הרכב החשמלי בקבוצת קרסו, יבואנית ניסאן: "עם זאת, אנו מקווים שהרכב החשמלי יוזל בעתיד, אך אי אפשר לדעת".

 

שברולט וולט שברולט וולט

 

"נחמד, לא כלכלי"

 

כבר כיום יש יבואני רכב שמרימים ידיים: "אין ספק שקיים פער ניכר בין האופן שבו ישראל מוצגת בעולם כמעצמת רכב חשמלי לבין המציאות", מסביר אבי ארוך, מנכ"ל UMI, יבואנית מכונית הפלאג אין שברולט וולט, ששיווקה היה אמור להתבצע בישראל השנה. "עבורנו, לרכב החשמלי כיום אין בסיס מסחרי. בל נשכח שיבואנית רכב קיימת לצורך מסחר. ברמות המיסוי הנוכחיות, שבהן מחירה של שברולט וולט יהיה מעל 200 אלף שקל, היבוא אינו כדאי. לא ייתכן שנשקיע בוולט, רכב שאינו כדאי לנו כלכלית, מאמצי שיווק כמו שאנו משקיעים בביואיק. מעבר לכך, אנו נזהרים בהתנהלותנו בנושא הרכב החשמלי מכיוון שלעת עתה מחיר הנפט יורד", הוא אומר.

 

יבואנים אחרים מציינים שלא לייחוס שכשהמצב בשוק גרוע, התוכניות החשמליות נדחות. "אי אפשר לצפות שנתמקד במכירה של מכוניות שהמחיר שלהן גבוה והפוטנציאל שלהן מוגבל לכמה עשרות יחידות בשנה, כאשר צפי המכירות לשנת 2012 יהיה נמוך בכ־10% בהשוואה ל־2011", מסביר יבואן רכב. לדבריו, "כיום, בהתחשב בתקציבי פרסום ושיווק, ברור שהמשאבים יופנו אל המכוניות שאנחנו יכולים למכור ולא אל המכוניות שאנחנו חולמים למכור. בנוסף, מדובר בטכנולוגיה שעדיין נמצאת בחיתוליה, מה שמייקר את המוצר באופן ניכר והופך את שיווקו למוגבל ללקוחות חדשניים בלבד - מאוד נחמד, אך בטח שלא כלכלי".

 

פיז'ו ION פיז'ו ION

 

יבואנים אחרים מדגישים את בעיית התשתיות. "יעד המכירות של פיז'ו ION השנה עדיין אינו ברור", מדגישה קלאודיה פיין, מנהלת השיווק בדוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו ION וסיטרואן C ZERO החשמליות. לדבריה, "הציבור בישראל אינו מוכן לרכב חשמלי, בעיקר בגלל התשתיות. בניגוד לתחנות דלק, הפרוסות כל כמה קילומטרים, רכב חשמלי יוצר תלות וחרדת טווח. הצרכן הישראלי אינו מעוניין במוצר שיוצר תלות". לדברי ארליך, "קיימת חרדה מפני טווח נסיעה וגם חרדה מפני היעדר תשתיות, הדורשות מתן פתרונות ללקוח. לכן אנחנו נשיק את הליף רק כאשר תהיה בידינו אסטרטגיה ברורה של הענקת נוחות מרבית ללקוח בנושא טווח ואמצעי טעינה זמינים. אנו יודעים שצפויה התפתחות בתחום הסוללות, אך מי שמצפה שעוד שנה נוכל לנסוע 500 קילומטרים צפוי לאכזבה".

 

מיצובישי IMIEV מיצובישי IMIEV

 

"קשה לייבא כבל"

 

בנוסף לתשתיות הבעייתיות, גם הרגולציה בעייתית. לדברי פיין, "במשרד התחבורה מבקשים כל מיני בקשות כגון הדרכה מיוחדת לגופים כמו שירותי כיבוי אש או משטרה, נושא שלא הובהר לנו במלואו. אנו נדרשים גם לאישורי קרינה אלקטרו־מגנטית". לדברי רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י, המספקת עמדות טעינה לקבוצת קרסו, לדוד לובינסקי ולכלמוביל: "מבחינה רגולטורית המדינה כלל אינה מסייעת ליזמים בתחום הרכב החשמלי. אפילו פרט פעוט כגון יבוא של כבל טעינה המיוצר על ידי חברת מנקס, החברה שקבעה את התקן האירופי לטעינה, שעל שמה קרוי התקן, נתקל בקשיים. נדרשו חודשים רבים עד שיבואו של הכבל אושר. אם בפנינו מוערמים קשיים על נושאים כה מינוריים, הבעיות שבפניהן ניצבים יבואני הרכב גדולות פי כמה", אומר אלויה. לדבריו, "אנו ערוכים ומוכנים לטיפול באלפי מכוניות נטענות, אך המצב אינו פשוט כיום מבחינת הנכונות של היבואנים לייבא רכב חשמלי לישראל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x