$
דעות

המהפכה המקוונת

גל המחאה הנוכחי מנצל את חוכמת ההמונים ברשת ופונה לקניות קבוצתיות כדי לנסח סדר יום חדש

עמיר קורץ 08:1304.07.12

גיוס כספים לטובת המחאה החברתית ברשת, קנייה משותפת של מגפונים להפגנות, הצבעה עממית על תקציב המדינה הרצוי - היוזמות האינטרנטיות האלה ואחרות הולכות וצוברות תאוצה ומדגישות את האלטרנטיבה לשיטות המסורתיות, את כוחו של ההמון המבוזר ואת השינוי בדפוסי החשיבה שהביאה איתה רוח מחאת הקיץ שעבר, שמנסה לנשב שוב באזורנו.

גיוס כספים ברוח המחאה

 

כך למשל, האתר לגיוס תרומות שפתחה בתחילת השבוע דפני ליף לטובת המחאה החברתית, גייס בתוך יומיים מאז פתיחתו כ־25 אלף שקל מיותר מ־130 איש. רשימת התורמים שקופה ומוצגת באתר והגולשים מוזמנים לפתוח עמוד משלהם, ולגייס דרכו בעצמם תרומות נוספות. "למרות האמירות שבישראל אין תרבות של גיוס כסף מאנשים ברשת, הוכחנו בשנה שעברה שזה אפשרי כשגייסנו כ־240 אלף שקל שהיו מקור המימון המרכזי של העצרות", אומר יוני שדמי, שאחראי על גיוס התרומות באינטרנט.

 

המחאה החברתית של הקיץ המחאה החברתית של הקיץ צילום: יובל חן

 

"בכוונה חיפשנו את הטכנולוגיה הכי שקופה. וזה חלק מרוח המחאה - אלה תרומות עממיות, הכסף הכי נקי, לא מטייקונים ולא צדקה של חברות". ולאן ילך הכסף? "המחאה השנה שונה מהקיץ שעבר, ולאן שהיא תלך - אנו נלך, כשהדברים ייעשו בשקיפות ובשיתוף הציבור. נעדכן באתר על כל הוצאה של הכסף". באתר כותבת ליף כי התרומות נדרשות כדי "שלא יהיה צורך בהסתמכות על גורמים עתירי משאבים חיצוניים כדי להעמיד קמפיין מחאה גם בקיץ. עצמאות בשטח חשובה גם עכשיו. אולי יותר מתמיד".

 

קואופרטיב מגפונים מקוון

 

יוזמה אינטרנטית אחרת שהושקה אתמול, מזמינה את הציבור להיות שותף ביותר מגיוס תרומות. האתר "משאל העם הכלכלי" מפעיל מערכת שמאפשרת לכל גולש להיות מעין שר אוצר, ולהחליט על סדרי העדיפויות בניהול תקציב המדינה. המשתתפים יצביעו עבור התוכניות הכלכליות שהם מעוניינים שהממשלה תתקצב ב־12 תחומים כלכליים־חברתיים. בכל אחד מהנושאים מופיעות הצעות למדיניות ולצדן — העלות התקציבית שלהן. אלא שכמו פקידי האוצר, גם המצביעים באתר

יצטרכו להחליט מאיפה חותכים כדי לממן את התוכניות. "לא ניתן יהיה לסיים את תהליך ההצבעה ללא יצירת איזון תקציבי", מדגיש ישי מישור, מיוזמי המשאל, "תוצאות המשאל יאפשרו ליצור ביחד מצע כלכלי חד וברור מול תקציב המדינה לשנת 2013. נוכל לקבוע ביחד לא רק היכן יש להוציא את הכסף, אלא גם מנין להביא אותו".

 

יוזמה יצירתית נוספת ממנפת את הצורך המשותף במגפונים כדי לקנות אותם במחיר נמוך יותר. ברוך אורן, אחד מפעילי המחאה שעסקו בנושא הכספים בקיץ שעבר, הרים רכישה קבוצתית של מגפונים איכותיים לשימוש בהפגנות. אורן מארגן בימים אלה הזמנה קואופרטיבית היישר מהיצרן בסין, דרך האתר "החנות החברתית של שישה צבעים", ובו יכול גם מי שלא מעוניין במגפון להירתם לעניין ולתת "הלוואה חברתית" שתסייע באיסוף הכסף הנדרש להוצאת ההזמנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x