$
דעות

הספר שרמי לוי צריך לקרוא

התרחבות הרשת של לוי תצריך שינויים ארגוניים. הניהול המשפחתי למשל

יוסי קורן 08:0822.06.12

לאחרונה פורסם שרמי לוי מקיים מגעים לרכישת מספר לא קטן של סניפי מגה. יש בציבור הערכה רבה ללוי, האיש שהתחיל בקטן, והפך לאימפריה בתחום הסופרמרקטים. אין ספק שלוי הוא סיפור הצלחה. עכשיו הוא רוצה עוד.

 

בספרו HOW THE MIGHTY FALL טוען ג'ים קולינס כי הסיבות העיקריות לנפילתן של חברות הן יהירות, גדילה לא מבוקרת, נטילת סיכונים תוך התעלמות מהסכנות הכרוכות בכך, רדיפה אחרי מושיע שיוציא את החברה מהבוץ במעשה קסם והפיכתה של חברה ללא רלבנטית בשוק שבו היא פועלת.

 

בראיונות עמו התגאה לוי בניהול הרזה והמשפחתי ברשת שהוא הקים. ישנן רשתות נוספות בתחום הקמעונאי העובדות באותה השיטה, אבל הן בעלות מספר סניפים קטן יותר.

 

אם לוי ירכוש את סניפי מגה, הוא עלול לגדול בצורה לא מבוקרת. כלומר התשתית הארגונית עשויה שלא להתאים לגידול ולהתרחבות שאליה הוא שואף.

 

תשתיות ארגוניות משמעותן לוגיסטיקה, כספים ובעיקר ניהול. כדי לנהל מערכת גדולה יש צורך במנהלים טובים ואיכותיים, בעלי ראייה מערכתית, המסוגלים להבין נושאים ארגוניים בהתאם לערכים ולתרבות הארגונית שאפשרו לרשת להצליח.

 

זו כבר לא רק המשפחה, אי אפשר לסגור עניינים ליד שולחן השבת. יש צורך בפיתוח עבודת מטה, בראייה פלורליסטית וביכולת לבנות תרבות עסקית וארגונית השונה במהותה מחברה משפחתית כיוון שהארגון גדל ומתפתח. הצרכים הניהוליים גדלים גם הם.

 

לוי יכול להביא מנהלים מן החוץ, אבל מנהלים כאלה לא צמחו ברשת, הם לא בהכרח מבינים ופועלים על פי התרבות הארגונית והקודים שלה. מנהלים מן החוץ מביאים איתם גם תפיסות, עמדות וגישות שונות. מהלך כזה מחייב התאמה ושינוי לא רק של המנהלים, אלא גם של התרבות העסקית של רמי לוי. האם הוא בנוי לכך?

 

רמי לוי. התרחבות מצריכה שינוי רמי לוי. התרחבות מצריכה שינוי צילום: אוראל כהן

 

כדי לא ליפול מומלץ ללוי לנקוט בכמה צעדים:

 

1. "להעלות לאוטובוס" את האנשים הנכונים - משפחה טובה לעסק קטן ובינוני. כשגדלים עסקית, צריך לבדוק מי מתאים להמשיך ולהוביל את הארגון להישגים. אם לבני משפחה יש את הכישורים, מצוין. אם לא, צריך החלטה אמיצה, ולהחליף את המנהלים הקיימים במנהלים שיכולים להוביל את הארגון קדימה.

 

2. להתמקד - לוי צריך לבוחר שני תחומים ולהצטיין בהם. ארגונים מובילים לא יכולים להצטיין בכל, זה בלתי אפשרי. אם לוי מעוניין להתמקד במחיר, עליו להיות הזול ביותר תמיד. גישה כזו תבטיח שימור של המוניטין לאורך זמן, תגדיל ותחזק את נאמנות הלקוחות, ותקשה על הרשתות האחרות להתחרות בו בתחום המחיר.

 

3. להתנהל נכון - רכישה של סניפי מגה מאפשרת ללוי לעלות ליגה, וזה בוודאי מעצבן את המתחרים. הם יחפשו אותו ויבדקו אותו בזכוכית מגדלת. עליו לנסות להימנע מטעויות, להתנהל נכון ומבוקר. אם יצטיין (סעיף 2) ויעסיק מנהלים מצוינים (סעיף 1) יוכל לצלוח את ההתקפות בשלום.

 

4. ליזום, לחדש ולהוביל - רכישת סניפי מגה היא לא מטרה, היא אמצעי. הסניפים החדשים הם פלטפורמה להמשך יוזמות, חדשנות ויצירתיות שיאפשרו להמשיך ולהוביל בתחום הקמעונאות.

יישום מהלכים אלה יאפשרו לרמי לוי למקסם את מהלך רכישת הסניפים ולהמשיך להוביל בשוק הקמעונאות בישראל.

 

לסיכום, חשוב לאחל לרמי לוי שימשיך לעשות חיל בעסקיו. מגיע לנו מישהו שצמח מלמטה ומצליח. הוא משמש דוגמא ומופת ללא מעט אנשים. יחד עם זאת, רמי לוי צריך לזכור שככל שעולים למעלה, החמצן נהיה דליל יותר, יש צורך בהתנהלות זהירה ומחושבת תוך הסתייעות בחשיבה פורצת דרך, יצירתית ומאתגרת. כזו שתאפשר את המשך הטיפוס לפסגה הבאה. בדרך מומלץ לקרוא את הספר של ג'ים קולינס וללמוד ממה צריך להיזהר.

 

הכותב הוא יועץ ארגוני  בחברת "ארגון ארגונים"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x